Gereviewd/getest, Recepten

Getest: Lassie bonenburgers

Meestal eet ik kant-en-klare vleesvervangers en een enkele keer maak ik zelf vegabonenburgers. Deze pakjes van Lassie zijn een soort middenweg: je moet de burgers nog wel zelf maken, maar alles wat je nodig hebt zit in het pakje. Ik was best nieuwsgierig naar deze veganistische burgers, dus ik heb ze gemaakt.

Ik heb deze producten niet van Lassie gekregen en ik heb ook geen samenwerking met hen, so you know :)

Zoals je kunt zien, zijn er twee varianten van de bonenburgers, namelijk couscous & bonen en rijst & bonen. Allebei de varianten zijn veganistisch. Voor dit experiment heb ik ze allebei gemaakt. De bereidingswijzen zijn vrijwel identiek, dus ik heb me voor dit artikel gefocust op de couscousburger.

Het ‘zelf maken’ gehalte van deze burgers bleek best wel klein. Je hoeft alleen maar 450 mL water toe te voegen en verder komt er weinig bij kijken. Daarom was ik nogal benieuwd naar de ingrediënten. Geen hele gekke dingen als ik het zo bekijk. De couscousburger bevat voornamelijk kikkererwten en de rijstburger vooral linzen. De namen op de pakjes kloppen dus eigenlijk voor geen kant. Ach ja. Ze maken het wel weer goed door er geen onnatuurlijke dingen in te stoppen. Niet eens zout! Tenminste, het zit volgens mij wel in de kruidenmengsels.

Hoppa, in de pan ermee. Ik voegde 450 mL water toe aan het couscousmengsel en bracht het aan de kook. Daarna zette ik het vuur laag en mocht het eerst met en daarna zonder deksel pruttelen. Precies volgens het pakje.

Daaruit ontstond dit mengsel. Dat ziet er meer uit als een couscousschotel dan als iets wat een burger moet worden, maar dat maakte niet uit. Ik kon er eenvoudig ballen van draaien die ik platdrukte en bakte.

Zo, in de pan. Volgens Lassie kun je 6 à 8 burgers vormen van het mengsel. Ik maakte van deze variant 6,5 burger, waarvan het halfje bedoeld was om te testen. Het bakken van de burgers was niet zo eenvoudig. Ze vielen makkelijk uit elkaar. Ik dacht dat ik ze misschien kleiner had moeten maken, dus van de rijstburgers maakte ik 8,5 burger. Bovendien had ik die burgers beter in elkaar gekneed, in de hoop dat ze steviger werden. Helaas hielp dit niet zoveel. Zeker de plattere burgers, die het meest leken op het plaatje, kruimelden uit elkaar. Ik besloot alle burgers na het bakken in te vriezen, zodat een tweede bakbeurt misschien de boel beter maakt (dit blijkt niet per se zo te zijn).

Pluspunten

  • De burgers zijn niet te droog en vullen goed.
  • De structuur is een beetje grof met stukjes, dat vind ik wel lekker. Zeker als een stuk goed krokant gebakken is, smaakt dat beter.
  • Er zitten geen vreemde conserveringsmiddelen of andere rommel in, bovendien zijn ze vegan.

Minpunten

  • De burgers smaken niet heel bijzonder. Ook onderling is er weinig verschil te bemerken. De variant met couscous smaakt wel meer naar kerrie. Ik heb er zelf maar een lading peper aan toegevoegd voor wat pit.
  • Ze vallen uit elkaar en daardoor zijn ze slecht te bakken.
  • Het is me niet gelukt om de burger zoals op het voorbeeld te vormen, het ziet er daarom weinig uit als een echte burger.

Eigenlijk maakte de uitkomst me een beetje droevig. Ik was in ieder geval enigszins teleurgesteld. Het idee is goed, maar het is gewoon zo jammer van de kruimeligheid en de ietwat saaie smaak. Mocht je net een pak hebben gekocht, dan hoef je het niet nu meteen aan je onaardige buren te geven. Met wat extra kruiden zou je er denk ik wel lekkere miniburgers van kunnen maken, net zoals falafel. Een dipsaus als tzatziki maakt het geheel dan wat frisser. Of je maakt er helemaal geen burgers van. Ik denk dat je een lekker gerecht kunt maken als je er meer water bij doet en wat verse groenten toevoegt.

Kortom: je kunt er van alles mee doen, maar ik zou er niet nog eens burgers van maken.

x Iris

Geef een reactie

