Gereviewd/getest

In je eentje

Foto Pixabay

Iets ondernemen is natuurlijk hartstikke gezellig als je iemand anders meeneemt. Toch kan het ook fijn zijn om dingen in je eentje te doen. De afgelopen maanden heb ik van alles geprobeerd alleen te doen en dit is wat ik ervan vond.

Alleen shoppen

Ik ga vrijwel altijd samen met iemand winkelen. Kleine boodschappen haal ik wel zelf, maar kleding kopen of iets dergelijks juist niet. Het leek me daarom best apart om geen vriendin bij me te hebben om een mening te geven over de spullen die ik uit heb gezocht. En als ik dan niets vind, is het nog steeds leuk om samen rare kleding te bekritiseren. Een voordeel van alleen zijn bij het experiment was wel dat ik snel weer naar huis kon als ik het helemaal niets vond. Dat bleek niet het geval. In mijn uppie shoppen is wel heel anders. Het fijne is dat je zelf een planning kunt maken van welke winkels je langs wilt gaan. Ook is het tempo natuurlijk precies goed. Misschien wel een tikje saai verder. Daarentegen merkte ik dat ik meer kleding heb gepast dan normaal. Ik had uitsluitend mijn eigen mening als filter, dus ik nam meer mee naar het pashokje voor een tweede check. Al met al wel geslaagd, maar niet om heel vaak zo te doen. Zeker als je langer dan twee uur bezig bent, is het niet heel gezellig.

Alleen ergens eten

Dit was niet een heel bewust experiment, maar ik had niets te eten bij me en ik wilde toch graag lunchen. Ik ging naar een plekje waar ik wel eens eerder (met gezelschap) had gegeten. Het was er best druk, dus ik kon me in ieder geval bezig houden met mensen observeren. Als ik dat nu zo zeg, klinkt het heel erg een tikje creepy, maar je snapt vast wel wat ik bedoel. Dat bleek toch niet een enorm succes. Ik heb zeker wel genoten van het eten en ik zat me niet te vervelen. Toch voelde het eten meer als een noodzakelijk kwaad dan als ‘even lekker wat eten’. Ik was dan ook snel weg, want tja, natafelen met jezelf is geen groot succes.

Alleen op pad

Ik weet even niet hoe ik dit anders moet noemen dan ‘alleen op pad’. Ik bedoel in ieder geval dat ik in mijn eentje een lange reis ergens heen ondernam, zonder dat het een verplichting was (zoals die anderhalf uur op weg naar mijn stage). In mijn geval waren dit lange fietstochten en wandelingen waarbij ik ten minste een half uur onderweg was. Daar kan ik best kort over zijn: het is heerlijk! Niet dat ik zo asociaal ben dat ik geen reisgenoten wil hoor, dat niet. Het was gewoon fijn om alleen te zijn met mijn gedachten, om de omgeving in me op te nemen: dat soort dingen. Het scheelt misschien wel dat ik het bijvoorbeeld gewend ben om alleen naar school of werk te fietsen. Ik woon nu eenmaal een eind uit de slinger, wat betekent dat er nooit iemand in de buurt woonde om mee te fietsen. Dat waren wel kortere tochtjes, maar ook langere afstanden zijn zeer goed alleen te doen.

Dit waren zomaar wat voorbeelden van dingen die ik in mijn eentje heb ondernomen. Behalve het ergens eten, is het dus best prima om alleen iets te doen. Dus, mocht je wat tijd overhebben: er is geen excuus om niets te doen! Maar ik moet zeggen, alleen met een mok thee een film kijken of een boek lezen is ook heel fijn :)

x Iris

Geef een reactie

