Overig

Medische hersenspoeling

Je zou zeggen dat ik als tweedejaars Geneeskunde nog niet heel ver ben gekomen. Beter gezegd: er ligt nog een lange, lange weg voor me met dingen die ik nog moet leren. Dat wil niet zeggen dat ik het afgelopen jaar weinig gedaan heb. Nee, bij mijn opleiding word je onbewust gehersenspoeld. Dat levert verwonderlijke situaties op.

In den beginne wist niemand veel meer dan basic biologie en logisch nadenken. Het makkelijkst is dan om alle informatie met ezelsbruggetjes te onthouden. Dat zijn nooit echt de meest logische zinnetjes, maar het werkt wel. Daarom kun je nooit meer normaal naar spaghetti bolognese denken zonder in je hoofd alle huidlagen op te dreunen: COR LUst GRAag SPaghetti Bolognese voor stratum corneum/lucidum/granulosum/spinosum/basale. Ik heb geen dermatologische ambities en toch zal ik hier tot ver in mijn pensioen geen internet voor nodig hebben. En ondanks dat je die spaghetti het makkelijkst kan eten met vork en lepel, ligt er soms een mes naast je bord. Daar gaan we weer: tel die mes met my. Geen huid dit keer, maar hersendelen. Tot zover de brave rijtjes. Voor de handbotjes is er ‘some lovers try positions that they can’t handle’. Over de voetbotjes ga ik hier niet beginnen omdat sommigen dit wellicht aanstootgevend vinden ;)

Die beginnersrijtjes zijn natuurlijk slechts theorie. Het leukste gedeelte is het toepassen van al je kennis. Tot vervelens aan toe, althans, niet gehersenspoelde mensen vinden het vast vervelend. Helaas, ik kan er niets aan doen. Met de studieopdracht over het verschil tussen een infarct en bloeding neem ik geen genoeg met ‘hij had een hartaanval’. Ja, hallo, hebben we het hier over een bloeding of een infarct?! Alsof er een leger kleine beestjes met zwaardjes en schilden of dat hart afstormde en zo vernielingen aanrichtten. Bij het woord ‘beroerte’ lopen inmiddels ook wat rillingen over mijn rug.

Het laatste voorbeeld wat ik wel mooi vind, is mijn zorgstage. Als je een zin als 3dd 1000 mg PCM zn na lap.chol. kunt lezen, voel je je wel enigszins trots. Simpele termen krijgen ineens een heel andere betekenis. Het duurde ook even voordat ik doorhad dat ik misschien niet hardop naar een vacuümpompspons moest zoeken. Voor een buitenstaander klinkt het als ‘fuck, fuck, fuck…’, maar ik bedoelde vac, vac, vac. Echt waar!

Eerlijk waar, over een tijdje kan ik niet meer normaal praten.

x Iris


Foto Pixabay

Geef een reactie

