Overig

Ik liet een piercing zetten!

Al een ruime tijd wilde ik heel graag een piercing. Het plan sudderde in mijn achterhoofd, totdat ik vorige week de knoop doorhakte: ik wilde het gewoon doen. En zo gebeurde het.

Samen met een vriendin had ik een piercingshop uitgezocht in Utrecht, Le Sting Piercings. Ik had goede verhalen gehoord en van wat ik op de website kon zien, kreeg ik een goed gevoel. Eenmaal daar werd het gevoel bevestigd: de winkel is ruim en mooi, niet zo benauwd en donker zoals je misschien zou denken van een doorsnee tattooshop. We kregen meteen een formulier met veiligheidswaarschuwingen, om te voorkomen dat mensen in een rare bui een piercing laten zetten. Wat ik ook fijn vond, is dat je daar niet per se een standaard sieraad krijgt. Bij de balie kon je uit een aantal steentjes kiezen die je op het staafje kunt laten draaien. Ik besloot om voor een zilveren bolletje te gaan.

Een paar tellen later zat ik al in de stoel. Op mijn oren werden de stipjes gezet en ik mocht ze in de spiegel goedkeuren. Ik besloot namelijk ook om een tweede paar oorbellen te nemen, deze werden ook met een naald gepiercet. Gaatjes ‘schieten’ is namelijk slecht voor je oren.

En dan, de naalden. De piercer vroeg per keer of ik er klaar voor was en pas als ik ‘ja’ zei, ging de naald door mijn oor. Dat was wel een fijn idee. Aan de andere kant kon ik echt niet wachten tot hij bij het derde en belangrijkste deel aankwam: de helix. Deze was gepland voor bovenin mijn linkeroor, alleen dat lukte niet. Ik mocht wachten tot het gaatje genezen was, zodat ik later gratis het nog een keer kon proberen, maar ik wilde op dat moment niets liever dan met piercing de winkel verlaten. De helix kwam dus in mijn rechteroor. Gek genoeg deed het helemaal niet meer pijn dan bij de andere gaatjes, maar ik moet wel zeggen dat ik veel kan hebben. Nu ik het zo bedenk was het nog minder pijnlijk dan gaatjes laten schieten (lees ook: het drama met mijn eerste paar gaatjes).

Het is wel zo dat piercings meer aandacht vragen dan gewoon een paar gaatjes. Het dagelijkse schoonmaken met zoutoplossing is wel iets waar je tijd voor moet hebben in de ochtend en avond. Bovendien voelt het niet heel lekker om aan de helix te zitten, want het omliggende kraakbeen is natuurlijk niet zo gelukkig. Buiten het aanraken om voel ik eigenlijk niets. Wel moet ik opletten dat mijn haar zich er niet in vastdraait. Ook kan ik niet slapen op mijn rechteroor.

Over 3-9 maanden is alles hopelijk mooi genezen en dan mag er een nieuw sieraad in, als ik dat wil. En wie weet laat ik meteen een nieuwe piercing zetten…

x Iris

Geef een reactie

