Tips

Als ontspannen niet lukt

Na toch wat stressvolle maanden brak dan eindelijk de zomervakantie aan. Lekker rustig de dagen door, zonder al te veel zorgen. Weinig op de planning en veel vrije tijd. Dat klinkt vast heerlijk ontspannen. In werkelijkheid lukt het uitrusten en nietsdoen voor geen meter. Herkenbaar? En: wat nu?

Het lijkt bijna alsof je na een drukke tijd moet afkicken van de stress. Fun fact: dat is dus ook zo. Stress en drukte zitten niet alleen ‘tussen de oren’, want je lichaam raakt er ook aan gewend. Je kunt je daarom vast wel voorstellen dat je na een overprikkelde periode volledig om moet schakelen voordat je tot rust komt. Dat gaat helaas niet zomaar. Aan de andere kant is het ook geen optie om je agenda alsnog vol te proppen, want dan had je evengoed geen vakantie hoeven hebben.

Waarom is het dan zo moeilijk?

Niemand is hetzelfde en iedereen zit gewoon anders in elkaar. Sommige mensen voelen met 10+ deadlines geen stress en zullen probleemloos de hele vakantie slapend en Netflixend doorkomen. Andere oorzaken zijn een te grote overgang van drukte naar niets en AD(H)D. In die gevallen is je hoofd simpelweg niet gewend om lekker zen te worden.

Het kan ook zo zijn dat je je schuldig voelt. In de tijd dat je een twee uur durende film kijkt, had je inderdaad boodschappen kunnen doen én de hond uit kunnen laten én kunnen koken. Dit is waar ik altijd mee worstel, want ik wil steeds het gevoel hebben dat ik mijn tijd goed besteed.

En nu?

Helaas is er geen ‘one size fits all’ oplossing. Toch zijn er een paar trucjes die je kunt proberen.

  • Maak tijdens stressvolle periodes een lijstje van dingen die je graag zou willen doen. Op die momenten kun je dat namelijk véél eenvoudiger bedenken dan wanneer je de tijd hebt om te ontspannen.
  • Ga samen met iemand iets rustigs doen. In je eentje vind je het misschien zonde van de tijd, maar op deze manier heb je een stok achter de deur én je hebt die persoon weer eens gezien. Dat is ook nuttig, toch?
  • Leer iets nieuws of zoek een nieuwe hobby. Als je eenmaal iets hebt wat je fijn vindt om te doen, raak je makkelijker in een ontspannen flow. Urenlang ergens vrijwillig aandachtig mee bezig zijn werkt een soort van meditatief. Ik kan het in ieder geval aanraden. Het hoeft trouwens niet iets ‘slooms’ te zijn, ook een sport kan dit effect hebben.
  • Gebruik clichés. Terwijl het buiten regent een film kijken met een kop thee en een dekentje op de bank is inderdaad een opeenstapeling van de doorsnee dingen. Wie weet helpt het daarom juist wel! Lak je nagels, laat je masseren, smeer een masker op je gezicht, maak een wandeling, ruik aan lavendel, luister ASMR: gewoon proberen.
  • Wissel je activiteiten af. Wanneer je een aantal dagen achter elkaar ongeveer hetzelfde doet, slaan je hersenen dit op als één ding. Achteraf voelt het dus alsof je je waardevolle tijd hebt verspild. Echter, zeker als je iets nieuws gaat doen, zul je dit veel beter onthouden. Eventuele schuldgevoelens nemen hierdoor flink af.

Blogjes lezen is trouwens ook een mooie ontspannen activiteit ;)

x Iris


Afbeelding: Pixabay

1 thought on “Als ontspannen niet lukt”

  1. Ken ik helemaal. Ik ben nu met vakantie voor 10 dagen en hoef dus al die tijd niet aan het werk te denken of doen, maar toch lukt het mij niet om echt te ontspannen. Ik voel mij ook zo lui en heb geen zin om iets te doen. Wanneer ik dan in de zetel lig vraag ik mij af wat ik hier lig te doen en ik niet beter zou genieten van een wandeling ofzoiets. Straks moet ik terug gaan werken en ben ik nog niet uitgerust :(

    Like

Geef een reactie

