Tips

Wat ik niet wist voordat ik ging studeren

Over een studie op zich is vaak meer dan genoeg informatie te vinden. Naast hele webpagina’s zijn er ook nog een stapel filmpjes van blije mensen die vertellen hoe leuk ze hun opleiding vinden. Na inschrijving ploft er vanzelf wel een boekenlijst op de deurmat en dan weet je in principe alles al. Nou ja, niet dus. Dan begint het pas.

Zo waren er verschillende zaken die ik helemaal niet wist. Doorgaans kleine dingetjes hoor, niet dat ik niet wist waar de universiteit stond of iets dergelijks. Maar goed, ik vroeg me bijvoorbeeld af of ik nog wel schriften nodig had en wat ik eigenlijk mee moest nemen. Er waren nog wel meer van die dingen.

Je hoeft niet de hoofdprijs te betalen

Eerdergenoemde boekenlijst omvatte 33 boeken met een totale waarde van €au,au. Het collegegeld was al veel en dat óók nog… Gelukkig zat er een papiertje bij van de studievereniging met twee boekenpakketten met korting, een simpele en een uitgebreide. Ik besloot de uitgebreide te nemen en dat scheelde een heleboel. Vervolgens zocht ik al die boeken tweedehands op bol.com uit en toen kostte het nog minder! Volgens mij is het zelfs zo dat je korting krijgt als je twee of meer Nederlandse studieboeken via Bol koopt.

Heel veel wachten

Als je niet net naast de uni woont, is het ov een geweldige uitkomst. Tenminste, als er geen blaadjes op sporen liggen én als er geen file staat én als er geen wegwerkzaamheden zijn. Onder andere. Dat de bus desondanks niet iedere twee minuten rijdt, is gewoon logisch. Dat betekent echter wel dat je ineens een groot deel van de dag ergens op staat te wachten. Onvermijdelijk, maar wel vervelend. Zeker als een practicum twee minuten voordat de bus gaat afgelopen is. Deze alinea had daarom ook nog een titel als ‘Heel charmant rennen is onmogelijk’ kunnen hebben.

Geneeskunde is een sekte

De titel klinkt vast een tikje overdreven en ik weet natuurlijk niet of ik voor alle medische faculteiten kan spreken. Echter, Geneeskunde is wel echt een aparte studie. Als er mensen van andere opleidingen door het faculteitsgebouw lopen, worden die zo gesignaleerd. Daarnaast is minstens driekwart, vaak gewoon 100% van je studerende vrienden ook geneeskundestudent. Al je andere vrienden zijn nog van voor het studietijdperk. Het is niet per se negatief, maar het viel me in het begin heel erg op.

Studeren is heel erg leuk!

Dat is toch wel het belangrijkste om hier te vermelden. Eens, lang geleden, leek me de grote zelfstandigheid en verantwoordelijkheid me een soort van eng. Dat was eigenlijk onzin, want ik heb op school altijd al op eigen houtje gewerkt. Nu is het echt heerlijk. De docent voorin de collegezaal kan het weinig schelen of je tekeningetjes of aantekeningen maakt. Dat moet je zelf weten. Je doet de dingen omdat je het zelf wilt, niet omdat het moet. Ik vind het nu ook oprecht leuk om met school bezig te zijn (ook al is het soms véél… :) ).

x Iris

2 thoughts on “Wat ik niet wist voordat ik ging studeren”

Geef een reactie

