Weekoverzichten

Deze week #28 ~ Regenshopper en klokkenmaker

Hallo daar! Ik heb nu eindelijk vakantie en dan ga ik aparte dingen doen. Zoals op stap gaan in de stromende regen en klokken maken.

Zondag 9 juli

Is het dan echt zo? Vakantie? Ik hoefde letterlijk alleen maar twee dingetjes aan te passen in mijn verslag en dat was het gewoon. Verder heb ik na mijn werk uitsluitend dingen gedaan waar ik zin in had. Echt, heerlijk.

Maandag 10 juli

Na een lange nacht van zowat elf uur slaap werd ik alsnog niet uitgeslapen wakker. Desondanks had ik genoeg te doen. Ik wilde graag weer mijn vaste workout doen en vervolgens ging ik op pad om bloed te laten prikken. Ik was niet de enige blijkbaar, want de ganse wachtruimte zat vol. Toen ik na enige pijn en moeite aan de beurt was, begonnen de mensen na mij te mekkeren dat ik voordrong. Nou, als ze daar zo goed op dachten te letten, hadden ze ook wel kunnen zien dat ik er een eeuw eerder zat. Misschien ben ik nu wel de schavuit van het dorp waar ik woon (laat ik daar nou toevallig een passende creepy kikker bij hebben). Ik liet in ieder geval de druktemakers achter me, want ik ging meteen door naar school. In totaal anderhalf uur reistijd om mijn verslag af te leveren.

In de middag had ik geen zin meer in logische dingen, dus ik trok alle brandnetels uit de achtertuin, draaide een kast om en ruimde de was op. Einde.

Dinsdag 11 juli

Ik vind het altijd leuk om een project te hebben waar ik een paar dagen mee zoet ben. Ook voor deze vakantie was ik op zoek naar zulk soort dingen, alleen ik kon maar niets bedenken. Totdat ik een oud klokje weg wilde doen. Het is namelijk best een lelijk ding, maar hij werkt wel. Beter gezegd: het uurwerk dat erin zit doet het. En wat erin zit, kan er ook uit. Na wat gepruts, geschroef en geknoei met losse tandwieltjes, had ik hem eruit. Toen bedacht ik me dat ik zo ook zelf een klok kan maken. Vervolgens ging ik aan de slag met een schijfje boom en een beitel. Je zou bijna zeggen dat ik technisch ben, hoewel ik niet zeker weet wat dit gaat worden. Wordt vervolgd…

Woensdag 12 juli

In het kader van: ‘ik wil op avontuur en ik heb spullen nodig’, ging ik in mijn eentje winkelen. Ik heb een aantal broeken die al wat ouder zijn, de stof daarvan in ieder geval te dun om nog lang mee te kunnen gaan. Daarom ging ik op pad. Ik was van tevoren nogal bang dat het erg druk zou zijn, aangezien ik niet de enige ben die (een soort van) vakantie heeft. De woensdagochtend leek dus ideaal, maar het regende gigántisch hard toen ik weg wilde gaan. Even doorbijten op de fiets. Gelukkig droogde ik zo op in de ongemakkelijk warme pashokjes. Uiteindelijk kwam ik thuis met twee broeken, een simpel wit shirt, een zwart blouseje en een trui. Dat laatste was niet gepland, maar hij is heel erg leuk en met een prijsje van €2 vond ik het een goede investering. Alles komt trouwens van de H&M.

Donderdag 13 juli

Ik was de hele ochtend weg voor een relatief korte afspraak in het ziekenhuis. Beetje zonde als je het mij vraagt, maar goed, ik kan het ook niet helpen dat de bus eens in het uur rijdt. Tijdens het wachten voor de terugweg had ik wel genoeg stof tot nadenken, want ik moet een nieuwe insulinepomp kiezen en ik weet nog niet helemaal zeker welke.

Vrijdag 14 juli

Met al die regenachtige bende en kou besloot ik dat het erg genoeg was om warme chocolademelk te koken, want ik zat nota bene te bibberen. Verder heb ik weinig bijzonders bereikt vandaag, behalve dat mijn klok nu werkt en dat ik voor het eerst in mijn leven mug cake heb gemaakt. De goede dingen vandaag zaten in grote, roze, niet bijster mooie mokken.

Zaterdag 15 juli

Vandaag rommelde ik vooral maar wat. Beetje stofzuigen, foto’s klaarmaken, opruimen, dat soort dingen. Verder gebeurde er weinig interessants.

Iets gemist?

Woensdag schreef ik praktisch alles over mijn studie Geneeskunde wat er maar te vertellen valt
Vrijdag kwam het slotdeel over mijn slaapexperiment online

Fancy medisch woord van de week

Er bestaat een trucje om goed te kunnen zien zónder bril. Echt waar, dit is geen clickbait. Voor de hele dag werkt het ook niet, maar stel dat je je bril of lenzen bent vergeten, dan is dit ideaal. Je maakt gewoon gebruik van een stenopeïsche opening. Dat is simpelweg een papiertje of iets dergelijks waar een piepklein gaatje in zit, een millimeter in doorsnee is al genoeg.

Hoe het werkt? Als je een sterkte hebt, ongeacht + of -, hebben je ogen moeite met de breking van lichtstralen. Door dat kleine gaatje kunnen echter alleen de lichtstralen op je netvlies vallen die recht zijn. Breking is dus niet nodig. Dus mocht je in de winkel de kleine lettertjes op een verpakking willen lezen: prik gewoon een ieniemienie gaatje in je boodschappenlijstje et voilà!

x Iris

Geef een reactie

