Mooie momenten in het ziekenhuis

In het ziekenhuis liggen doe je natuurlijk niet voor de lol. Dat betekent natuurlijk niet dat je er nooit iets moois gebeurt of niet kunt lachen met de patiënten.

  • Op de vraag ‘Heeft u gehoorproblemen?’ antwoordde een patiënt dat hij alleen af en toe last had van zijn ‘afwasoor’. We hadden toen geen idee wat hij bedoelde en de verpleegkundige vroeg welk oor het was. ‘Tsja,’ antwoordde hij, ‘het ligt er maar net aan bij welk oor iemand vraagt of ik de afwas wil doen!’
  • Er was even niet zo veel te doen op de afdeling en toen ging iedereen elkaar helpen, ook al stonden er toen soms erg veel mensen samen één ding te doen. Zo ook het verschonen van een bed. De patiënt stond verbaasd te kijken toen ineens vier verpleegkundigen aan zijn lakens trokken. ‘Eigenlijk zou je hier een foto van moeten maken!’ Meneer moest lachen en enkele seconden later was er een bijzonder witte selfie met vijf blije personen.
  • Toen ik de voetsteunen aan de rolstoel van een patiënt met dementie wilde bevestigen, wilde dat voor geen meter. Meneer geeft doorgaans alleen korte antwoorden op simpele vragen (meestal ja en nee). Ineens hoorde ik hem zeggen: ‘Nou, dat werkt niet hè?’.
  • Aangezien er onder andere urologiepatiënten op mijn afdeling liggen, heb ik ook een aantal keer gebladderd. Zo ook bij een patiënt bij wie de katheter was verwijderd. ‘Hallo, ik kom u even bladderen. Dan ga ik met een soort echoapparaat kijken hoeveel urine er nog in uw blaas zit.’ Ik kreeg ineens een oprecht verschrikte blik: ‘Ben ik zwanger?!’. Breaking news: kwieke zeventigjarige man krijgt kind.
  • In het begin van mijn stage stond ik onder andere op een kamer met twee dames die er al een paar dagen waren. Al snel raakten we aan de praat en ze waren erg geïnteresseerd in mijn opleiding en wat ik zoal deed tijdens de stage. Ik vertelde onder andere dat ik erg vroeg op moet staan en lange dagen maak. Sindsdien vroegen ze iedere dag lachend als ik langsliep of ik lekker had geslapen en of het nog ging. Een beetje omgekeerde wereld dat de patiënt zich bekommerd om de stagiaire, maar ik vond het wel heel leuk.
  • Een dame lag na een flinke leverbloeding al aardig wat dagen naar het ziekenhuis en telkens als het iets beter ging, gebeurde er weer iets geks. Best begrijpelijk dus dat ze er helemaal klaar mee was. Ze had gewoon zin om thuis weer lekker met haar man te zijn. De blik in haar ogen toen de verpleegkundige met een glimlach de ontslagpapieren van achter haar rug haalde, was dan ook zo mooi. :)

x Iris


Bron afbeelding

Geef een reactie

