Experiment: iedere dag voor vijf uur opstaan

Het is dat het een beetje apartig klinkt als ik zeg dat mijn hobby slapen is, maar ik kan er wel blij van worden. Per nacht lig ik het liefste negen tot tien uur in mijn warme bed. Ik ben overigens geen uitslaper, want ik ga uiterlijk om 08.00 uur eruit. Dat moet gaan veranderen: vanaf volgende week sta ik iedere dag om half vijf op.

Voor menig lezer zal dit klinken als een soort marteling. Ik moet ook bekennen dat ik dit niet geheel vrijwillig ga doen. Ik loop namelijk vanaf komende maandag vier weken zorgstage en dat houdt onder andere in dat ik vroeg moet beginnen. Bovendien ligt het desbetreffende ziekenhuis op een flinke afstand reizen. Daarom zal ik dagelijks de allereerste bus van de dag nemen, die van 05.26 uur.

Een beetje terugrekenen leert dat ik al om half negen mijn bed in moet duiken als ik er om half vijf uit wil. Op dit moment heb ik om dat tijdstip vooral nog zin om dingen te ondernemen. Ik gok zo dat ik dan minstens een uur naar het plafond kan staren voordat ik me überhaupt moet voel. Aan de andere kant is het ook geen oplossing om pas de slapen als ik moe ben, want dan heb ik de volgende dag een serieus probleem. In mijn geval is het een tikje rampzalig als ik in slaap val in de trein ;)

Het experiment

Om het goede met het kwade te verenigen, besloot ik er een experiment van de maken. Op het interwebs is er namelijk best veel te vinden in de trant van ‘Sta Dagelijks Om Vijf Uur Op En Je Zult Niet Geloven Hoe Gezond Je Wordt!’. Of iets dergelijks. Wie weet ga ik na mijn stage er wel mee door.

Om de overgang tussen mijn oude en nieuwe slaappatroon zo makkelijk (?) mogelijk te maken, heb ik een aantal dingen bedacht die ik ga proberen.

  • Ik ga iedere dag op dezelfde tijd mijn bed uit. Zo wen ik er sneller aan. Natuurlijk kan ik zeggen dat ik in het weekend iets later op mag staan, maar dan wordt de maandagochtend een drama.
  • Hetzelfde geldt voor het naar bed gaan. Dit is wel een lastige, want op zaterdagavond ben ik pas tegen tienen thuis van mijn werk en dan lig ik ook niet meteen onder de wol. Misschien dat ik dan zondagochtend een uur langer (half zes, hehe) mag blijven liggen.
  • Ik had ook het idee om twee weken van tevoren te beginnen met het langzaam steeds vroeger opstaan en gaan slapen. Dit lukte niet zo goed. Op het moment ga ik om half tien slapen, alleen ik val gewoon niet in slaap. Gisterochtend werd ik wakker om vier uur en kon ik weer niet slapen, dus wellicht ligt de oplossing gewoon in het vroege opstaan en automatisch vroeg moe worden.

Het gaat wat worden. Maar, ik ga in ieder geval twee keer een update plaatsen. Eentje over of ik mijn stage doorkom zonder staand in slaap te vallen, de ander over of ik vroeg op wil blijven staan. Over dat laatste heb ik nog zo mijn twijfels :)

x Iris

Geef een reactie

