Deze week #22 ~ Veel toetsen en losgeslagen in de tuin

Hallo daar! Afgelopen week was voor mij gevoel een tikje chaotisch, maar ik heb het wél weer keurig bijgehouden. Zo onthoudt oma Iris ook weer wat ze gedaan heeft :)

Zondag 28 mei

In de ochtend werkte ik en in de middag ging ik naar de verjaardag van mijn oma. Klein dingetje dat werkoutfit en normale kleding niet echt op elkaar leken, dus ik kleedde mezelf in de auto om. Op de achterbank tussen een koelbox en twee grote tassen in dat nogal een karweitje, kan ik je zeggen. Ik weet nu in ieder geval wel dat de afstand tussen werk en oma precies drie boterhammen is.

Maandag 29 mei

Op de wc stond vandaag te lezen: ‘Draag altijd zwart als je gaat sporten, want het is een begrafenis voor je vet.’ Volgens mij is de kalender nu helemaal doorgeslagen. De quote van vorige week was al niet best, maar hier kan ik ook alleen maar vraagtekens bij plaatsen. Fun fact: ik draag wel altijd zwart bij het sporten. If it’s not black, then put it back.

Ondertussen had ik tentamen en miste ik mijn bus (geen kamelengehuppel dit keer) en was ik niet blij omdat ik laat thuis was en ook nog moest leren. Einde.

Dinsdag 30 mei

Van de ene toets naar de andere… Vier. Ik zat de gehele dag achter mijn laptop alles over hoesten, gewichtsverlies & polyurie, pijn op de borst en rugklachten te leren. En lichamelijk onderzoek, want dat was ook een belangrijk onderdeel. Mocht je je afvragen hoe dat gaat: dat oefen je gewoon op elkaar. Niet alleen oog/oor/bloeddruk, ook longen en rug. Aan het begin van het jaar kon ik me niet voorstellen hoe ik dat ooit ging vinden, nu is eigenlijk normaal.

Woensdag 31 mei

Ik was blij want het ging goed. Bij lichamelijk onderzoek moest ik het oor doen en ik vergat eigenlijk alleen dat ik in theorie het andere oor ter vergelijking had moeten onderzoeken. Ik weet alleen niet wat mijn bloedsuikers precies van plan waren, want die zakten bijna door de grond heen. Als een soort van beloning/noodzaak kocht ik een middelgrote warme chocomel en ik kreeg een grote. Toen had ik dus nog minder redenen om te klagen. Daarbij opgeteld het tweede onderdeel (van de vier) dat best goed ging en ik kon tevreden naar huis. In het zonnetje. Voor de laatste twee onderdelen hoefde ik minder te leren en daarom kon ik een minivakantiegevoel creëren.

Donderdag 1 mei

Ik was heel erg vroeg op school, zo vroeg dat ik met de bus van tien voor tien naar huis kon. En toen hoefde ik helemaal niets meer! Nou ja, afgezien van stage regelen, sporten, mijn bed en de parkietenkooi. Geen zorgen. Komt goed. De workout en het schoonmaken waren in ieder geval nog voor lunchtijd geregeld. In de middag ging ik gewoon een beetje borduren en lezen, erg fijn. ’s Avonds ging ik naar dansles en daar kreeg ik de rest van de kostuums mee. Even een sneak peek! Mocht je combinatie van zilver, goud en lila een beetje gek vinden: geen zorgen, het zijn drie aparte kostuums. Die top heeft inderdaad wel één mouw, verder is er weinig geks. Misschien laat ik nog wel een hele outfit zien.

Vrijdag 2 mei

Mja, als je letterlijk helemaal niets te doen hebt op een moment, kunnen er zomaar dingen gebeuren. In de ochtend bleef het braaf bij borduren en lezen (lijk ik op een stereotype oma?), in de middag wilde ik ‘even’ een hoofdtak van de druivenboom/-struik opbinden. Uiteindelijk bleek het een dode tak te zijn en ik kon er niet goed bij, dus ik knipte de plant eromheen zodanig dat je eronderdoor kunt lopen, waarna ik een levende druiventak vond en die opbond. Toen ergerde ik me verder aan de plant die in de weg in, stukkie korter. Twee irritante vlierbomen, nou, hoppa, de schaar erin en toen liep het een beetje verder uit de hand. Het resultaat is 1) een stuk leefbaardere en grotere tuin en 2) een Iris die onder het stuifmeel, kruipbeestjes en boomfragmenten zat. Deze mag zo op de lijst ’20 dingen die ik niet verwachte toen ik opstond’.

Verder wilde Amina graag op de foto toen ze zag dat ik mijn camera in mijn handen hand. Die druif loopt namelijk pas weg als ze het geluid van het fotograferen hoort. Modellenambities.

Zaterdag 3 juni

Tussen het werken door ging oma Iris lekker lezen en borduren, want daar wordt ze blij van. Waar ik minder blij van werd, is het muziekgebeuren dat een plaats verderop gehouden werd. Zelfs als de wind de andere kant op staat, kan ik precies horen wat er gedraaid werd. Uiteindelijk viel ik pas tegen half twaalf in slaap, bleh.

Iets gemist?

Woensdag liet ik het begin van mijn nieuwste experiment zien: een bullet journal
Vrijdag plaatste ik een persoonlijk update

Fancy medisch woord van de week

Ik was in de aantekeningen van lichamelijk onderzoek aan het neuzen en vond het woord hypopyon. Megafancy, zo met vier klinkers waarvan twee keer de ‘y’. Bovendien weet je natuurlijk totaal niet wat het betekent. Ik was het dus ook vergeten. Maar goed, de eenvoudigste uitleg is aan de hand van een plaatje. Voordat je de tekst eronder leest, is het leuk om alvast te bedenken wat er niet klopt aan het oog.

Dacht je aan dat witte laagje? Mooi, dat is namelijk het hypopyon. De oorzaak is een ontsteking in het oog, bijvoorbeeld een iridocyclitis. Het witte spul is eigenlijk pus wat tussen de iris (hoi) en de cornea (de buitenkant van het oog) zit. Dit plaatje is trouwens vrij ‘braaf’, want het ziet er vaak niet enorm mooi uit. Anyways, mocht je een keer in de spiegel kijken en je oog ziet er zo uit: ga naar de huisarts!

x Iris

Geef een reactie

