Bullet journal testen

Zo lang als ik agenda’s gebruik, koop ik ze bij de Hema. Nou ja, op die grote fout van 2011 na dan. Ze zijn niet enorm duur, lekker overzichtelijk en vrij simpel. Afgelopen jaar kocht ik er weer eentje, zo’n kleintje van een euro, maar ik gebruikte hem amper. Ondertussen heb ik wel een (oneindige) to do list die ik juist nergens kwijt kan. Eén en één is twee en toen kwam ik dus bij bullet journaling uit. Enorm gehypet, maar misschien werkt het daarom wel voor mij. Tijd voor een test!

Als dit experiment een groot succes blijkt, ga ik een mooi notitieboek aanschaffen. Tot die tijd gebruik ik aan halfvol schrift dat ik pakte omdat mijn collegeblok vol was en het studiejaar nog niet. Erg mooi is het niet, maar papier is papier. Ik begon in ieder geval met het maken van de hypothetische voorkant. Dat is meteen een fijn voordeel hiervan: je kunt lekker klooien met lettertjes en tekeningen. Vind ik leuk.

Daarna ging ik verder met de ‘key’. Je zult merken dat ik Engels en Nederlands door elkaar heen gebruik in mijn bullet journal (kogelverslag?), geen idee eigenlijk waarom. De key dus. Dat is een soort uitleg van de symbolen die je in je to do lijstjes gebruikt. Voor mezelf heb ik besloten om er geen waslijst aan mogelijkheden van te maken, dat onthoud ik toch niet. Een punt is een taak. Als er een kruisje doorheen staat, is de taak klaar. Een > betekent dat je de taak ‘migreert’: iets wat lijkt op gewoon uitstellen, alleen dan wat bewuster. Zo van ‘ik ga hier nu niets mee doen, dit kan beter volgende week/maand’. Je hebt ook de <, dat is als je een taak eigenlijk helemaal laat vallen en misschien ooit nog eens gaat doen. Tot slot koos ik ! voor een taak die belangrijk is, een ? voor iets wat niet zeker is en een – voor een notitie.

Onder de key kwam de index. Oneindig bladeren is gewoon niet handig. Een van de ‘regels’ van dit systeem is dat alle bladzijden een nummer hebben, zodat je in de inhoudsopgave eenvoudig kwijt kunt wat waar staat. Er bestaan ook semi kant-en-klaarboekjes hiervoor, die hebben al nummers en een index. Bovendien zijn ze uitgerust met de welbekende puntjes in plaats van lijntjes.

Op naar de inhoud! Ik begon met een ‘yearly log’, ofwel een soort kalender voor een heleboel maanden die nog gaan komen. Je kunt kiezen voor een lijst met nummertjes per maand (zoals je in agenda’s vaak ziet), maar ik tekende steeds een kalendertje waarnaast ik de activiteiten opschreef waarvan ik al wist dat ze gaan gebeuren. Op die manier kun je dus toch maanden van tevoren een activiteit plannen. Wanneer de desbetreffende maand in aangebroken, schrijf je hem ter plekke op de goede plek op. Hier heb ik slechts twee maanden opgeschreven, want dit schrift is slechts tijdelijk. In een definitieve versie zou ik ook misschien toch een lijst kiezen, dan heb je weer meer ruimte voor activiteiten.

Na een yearly log komt natuurlijk een monthly log. Let even niet op MAY, daar moet natuurlijk JUNE staan. Veel mensen maken hele mooie maandopeningen met daaropvolgend allerlei lijstjes waarmee ze hun gemoedstoestand/het weer/hoeveel ze drinken/sport en weet ik het wat bijhouden. Nee. Ik wil het simpel houden. Wat ik eigenlijk wel na het maandkleursel en de weken wil, is een to do list voor die maand, maar dat gebeurde gewoon even niet op dat moment. Zoals je merkt ben ik nog zoekende.

Het loggen is nog niet voorbij, want na de maand komt de week. Deze ziet er bij mij uit als een gewone agenda, want het los opschrijven van dagen, zoals alle anderen dit doen, werkt niet voor mij. Misschien ook wel, dan probeer ik dat voor juli. Het doel is om niet iedere dag mijn activiteiten op te schrijven, maar wat ik op een dag wil doen. De lay out is met al die strepen niet zo naar mijn zin, daarom heb ik slechts één week gedaan en niet alles al.

Tot slot heb ik één lijstje dat ik per maand wil bijhouden, namelijk een kasboekje. Aangezien je een bullet journal in principe altijd bij je hebt, net als een agenda, denk ik dat dit wel handig gaat worden.

Nu ben ik nog lang geen expert. Ik weet nu al dat er vast iets niet goed gaat werken of dat er iets anders moet. Maar goed, dat is ook het doel van een test. Over een tijdje zal ik laten weten hoe het ging. Mocht je ondertussen ook enthousiast zijn, maar je geïntimideerd voelen door al die halve kunstwerken die sommige mensen produceren: op deze site vind je goede, simpele informatie van de bedenker van dit systeem.

x Iris

Geef een reactie

