Blog, Persoonlijk

De perfecte blogger

Het lijkt er soms op dat je aan nogal veel eisen moet voldoen om lekker even te kunnen typen op het wereldwijde web. Heb je geen camera van minstens 500 euro met drie lenzen, HTML skills, ervaring met Photoshop, een aantrekkelijk uiterlijk, een perfect huis en een mega boeiend leven? Dan kun je maar beter lekker door blijven schrijven in je papieren dagboek. Geen ervaring met marketing of wat moeite met spelling? Vergeet het maar.

Als je dit stukje hierboven zo leest, denk je vast ‘zonde!’ of ‘dit vind ik niet kunnen’. Gek genoeg selecteer je onbewust blogs met een net even wat mooiere lay out en bloggers die net even wat vaker bijzondere dingen meemaken. Ik denk zelf ook dat ik dit wel eens doe. Wanneer de foto bij een recept er niet bijster smakelijk uitziet, is de kans immers kleiner dat ik het ga maken en vervolgens blijf plakken op die site. Selectie op perfectie is dus best wel een ding.

Battle of the numbers

Nog een interessant fenomeen is dat je eenvoudig kunt zien hoeveel volgers iemand heeft op WordPress, Bloglovin’ en de wat algemenere sociale media. Eerlijk: dagelijks 10.000+ unieke bezoekers is een indrukwekkend gegeven. Hier is iets bereikt. Hier is iets goed gegaan. Dit wil ik ook! Om nog wat meer cijfers erbij te pakken, kun je net zo simpel zien wanneer iemand is begonnen met bloggen en hoe snel die groei heeft plaatsgevonden. Gemiddeld 264 volgers erbij per jaar? Even vergelijken met je eigen statistieken geeft niet zo snel een goed gevoel.

Beter, of nog erger, om hierbij te bedenken is dat groei meestal exponentieel is. Twee jaar lage cijfers en ineens groei die nog steeds doorzet. Er is dus blijkbaar íets gebeurd waardoor mensen het licht zagen, of de blogger zelf.

Mijn eigen ervaring

Dit klinkt natuurlijk lekker dramatisch en het is bijna alsof ik op een zeepkist ben gaan staan om mijn boodschap rond te schreeuwen. Echter, zo bedoel ik het nu ook weer niet. Ik merk wel dat ik zelf op deze manier een soort blogonzekerheid heb gekregen. Een artikel waar ik erg blij mee ben, wordt soms amper bekeken. Ik heb geen torenhoge bezoekersaantallen. Mijn lay out is niet bijzonder professioneel. Mijn huis is niet Insta-waardig, met zo weinig lichtinval creëer ik niet de allermooiste foto’s.

En toch ben ik best trots. Ik blog nu bijna drie jaar en op WordPress en Bloglovin’ heb ik respectievelijk 70 en 23 volgers. Ben jij daar eentje van? Super, daar ben ik enorm blij mee! Het is misschien slechts een klik op een knoppie, maar het geeft een fijn gevoel. Als mijn volgersaantallen astronomische aantallen aan zouden nemen, voelt dat dan nog steeds zo? Ik hoop van wel, want iedereen die op die manier laat merken dat hij of zij blij wordt van mijn blog, maakt mij weer blij.

Dus, lieve lezer, dankjewel voor de waardering voor mijn vast niet perfecte blog. Ik doe in ieder geval met veel plezier mijn best. En ach ja, soms lukt het gewoon wat minder :)

x Iris

Ps: Wat vind je van mijn ietwat trippy kunstwerk? :D

4 thoughts on “De perfecte blogger”

  1. Ik herken mezelf hier helemaal in. Ik ben zelf erg onzeker en weet niet altijd of ik goed bezig ben. Of eerder of wij goed bezig zijn, want wij bloggen met twee. Het staat allemaal nog in de startersblokken, maar niemand vind zomaar de weg naar onze blog. Ik weet niet waaraan het ligt, maar het is verdomd lastig om de motivatie te vinden. Qua lay-out merk je dan weer dat je eigenlijk beter betaald dan dat je de gratis versie neemt. Waarom? Het gaat toch om de geschreven stukken? Ach ik kan blijven zeuren ;)

    Like

Geef een reactie

