Iets nieuws aan de muur

Al een hele tijd ben ik bezig met een wat meer minimalistische inrichting. Dat betekent dus niet dat álles de deur uit moet, eerder dat je alleen de dingen houdt die je mooi vindt of nodig hebt. En toen waren de muren leeg. Ik wist niet zo goed wat ik wilde en ik zag het ook niet echt zitten om zelf een stilleven te schilderen. De oplossing: een mooie foto aan de muur.

Nu is alleen een foto een beetje saai en veel te klein. Laten uitvergroten op canvas of gewoon in een lijst kan natuurlijk ook wel, maar ik vond het niet bijzonder origineel. Bovendien had ik dan evengoed een poster op kunnen hangen, want ik wil geen afbeelding die heel precies iets voorstelt, snap je? Geen familieportret in ieder geval. Een tijdje geleden benaderde Fotofabriek mij of ik een foto op aluminium wilde testen. Dat leek me erg leuk, zeker omdat ik nooit eerder foto’s op aluminium heb gezien.

Het voorwerk

Het bestellen is erg simpel: je kiest bij ‘Wanddecoratie’ voor een foto op aluminium. Upload een foto, kies een formaat en in principe ben je dan klaar. Je kunt hem nog bewerken en bijvoorbeeld tekst toevoegen, maar dit besloot ik niet te doen.

Vervolgens kies je de achtergrond die je wilt. Er zijn namelijk twee opties: je laat de foto afdrukken op wit aluminium (wit op de foto is wit op het eindresultaat) of direct op het geborstelde aluminium zelf (wit op de foto is grijs op het eindresultaat). Als je dus een foto met veel wit hebt, bijvoorbeeld een bruidsjurk of je witte kat op een tuinstoel in de zon, kun je beter voor de witte achtergrond gaan, omdat wit niet wordt geprint. Anders heb je een geborstelde aluminium kat op een aluminium tuinstoel (of een aluminium bruidsjurk) en dat is misschien iets minder wenselijk.

Tot slot kun je kiezen of je een plakstrip achterop wilt of een systeem waarmee de foto iets van de muur af komt te hangen. Daarvoor moet je dan wel schroeven.

Het resultaat

Ik wilde graag een foto die niet per se iets voorstelt en dus iets abstract is. Op een zonnige dag liep ik onder de bomen door en zag ik dit, precies wat ik zocht. Misschien ook een leuk idee voor als je iets anders dan doorsnee wilt, gewoon op zoek gaan naar patronen in de natuur. Een reliëf in bladeren lijkt me ook erg mooi, of een dauwdruppel aan een spinnenweb (zonder spin overigens, hehe).

Omdat ik een foto had gemaakt met veel contrast en vrij heldere kleuren, leek het me leuk om de aluminium achtergrond te proberen. Hierboven zie je de originele foto en eronder het eindresultaat. Het wit is een stuk grauwer, met meer structuur, zonder dat de foto grauw of donker is geworden. Echter, als het licht erop valt, is het gedeelte wat normaal gesproken wit is juist extra helder. Mooi hè? Ik ben er in ieder geval erg blij mee. Het mooiste is trouwens om de foto ergens op te hangen waar het licht door de dag heen veranderd, dan heb je steeds een ander effect.

Zo zie je denk ik het beste dat het witte uit de foto hier aluminiumkleur is. Daarbij zie je ook de structuur van het metaal. Ik was in ieder geval blij verrast toen ik hem uit de doos haalde. Dat moment was overigens snel na de bestelling: ik geloof dat ik hem binnen twee dagen al in huis had.

Alles op een rijtje

De voordelen zijn mij inmiddels wel duidelijk. Denk bijvoorbeeld aan het effect, want het is niet zomaar een fotootje in een wat groter formaat. Verder is de levering erg snel. Daarnaast kun je er nog jaren van genieten, want je kunt aluminium niet zomaar stukmaken én UV-straling heeft veel minder effect. Zo’n canvas wordt tamelijk eenvoudig bleek, dit zal bij aluminium nauwelijks gebeuren.

Als minpunten kan ik niet zoveel noemen. Het enige wat ik kan bedenken is dat het iets duurder is dan een foto op canvas. Dit formaat (20 x 30) kost op aluminium €19,99 en op canvas is het €14,99. De witte toplaag en het zweefophangsysteem kosten iets extra, respectievelijk €1,99 en €6,99. Vooral dat ophangsysteem is dus wat duurder, ook al moet ik zeggen dat de plakstrips prima zijn. Aan de andere kant is het relatief goedkoper, omdat je canvas al na een paar jaar op een lichte plek moet vervangen en dit helemaal niet.

Tot slot: wil je investeren in iets moois voor aan de muur wat jaren mooi blijft? Denk dan zeker even aan een foto op aluminium. Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee.

x Iris


Dit artikel is een samenwerking en bevat een product wat ik heb gekregen ter review.

2 thoughts on “Iets nieuws aan de muur

Geef een reactie

