Weekoverzichten

Deze week #19 ~ Hamervogel, ziekig en scooterzanger

Goedemorgen-/middag/-avond! Afgelopen week was ik ziekjes, maar ik heb genoeg meegemaakt. Ik liet bijvoorbeeld bloedprikken en een klein vogeltje haalde het bloed onder mijn nagels vandaan.

Zondag 7 mei

Ik las het meest verwarrende boek ooit uit. Nou ja, het vast erger. Het is in ieder geval een verhaal over een groepje mensen die op reis zijn en moeten schuilen tijdens een hevige storm. Om de tijd te doden, vertelt iemand een verhaal over diens jeugd, wat je als lezer ook voor je neus krijgt. In dat verhaal zijn er een aantal mysterieuze sterfgevallen en de enige ooggetuige is een klein jochie. Om hem gerust te stellen, wordt er wéér een verhaal verteld. Dit keer over een jongen wiens vader op verdachte wijze om het leven komt. Als je ook graag je hersenen een stukje denkwerk wilt geven, lees dan vooral ‘The Wind through the Keyhole’.

Maandag 8 mei

Na een weekje veel vrij zijn begon het gewone leven weer, dus ik zat weer bij college, waar ik dit kunstwerk maakte. Daarna liet ik bloedprikken en ging ik in de bieb in het ziekenhuis leren, tot ik me niet lekker begon te voelen. Aan het einde van de middag had ik nog een practicum waar ik wel graag bij wilde zijn, dus ik hoopte dat paracetamol iets zou helpen. Tijdens dat practicum ben ik ziek naar huis gegaan, nogal jammer. Dan maar vroeg naar bed en niets meer doen.

Dinsdag 9 mei

Een nacht van ruim elf uur slaap verder voelde ik me nog steeds moe en uitgewoond. Ik deed wat schoolwerk en ondertussen tikte een vogeltje vanaf het einde van de ochtend de hele dag tegen het raam. De kleine aso. In de middag vertrok ik naar de bieb en eenmaal thuis voelde ik me alsof ik een marathon had gelopen. Oeps. Nou ja, ik heb voorlopig wel genoeg afleiding in de vorm van ‘The Lord of the Rings’, iets van 1100 bladzijden. Tegen de tijd dat ik aan het einde ben beland, hoop ik wel al tien keer beter te zijn geworden trouwens.

Nog een fijne afleiding is een man op een scooter die de laatste twee dagen langsreed. De eerste keer had hij heel hard ‘Shape of you’ van Ed Sheeran opstaan, vandaag schreeuwde hij mee met ‘Something just like this’ van The Chainsmokers. Volgens mij heeft hij niet door hoe hard hij meeblèrt, erg grappig :)

Woensdag 10 mei

College ’s ochtends vroeg leek me geen geweldig plan, want ik voelde me nog steeds blegh. Bovendien heb ik helemaal geen tijd om ziek te zijn. Ik heb de komende tijd genoeg dingen om te doen en daardoor voel ik het stressniveau steeds een beetje meer boven mijn hoofd uitkomen. Vakantie klinkt best goed, weet je.

Donderdag 11 mei

Het vogelebeest Hendrik zit nog steeds enthousiast tegen het raam te tikken en ik weet niet zo goed wat ik er precies mee aan moet. Vogels tikken omdat ze in de weerspiegeling een soortgenoot zien en denken dat ze hun territorium moeten verdedigen. Deze vink heeft inmiddels één raam helemaal onder gekwijld en zodra het gordijn dicht gaat, zoekt ‘ie een ander raam om op verder te tikken. Inmiddels is z’n favoriete raam zo vies met vinkenspeeksel dat je er op geen enkele manier een reflectie in kunt zien (of er überhaupt iets door kan zien). Verder staan er planten voor en het is geen kuiken die de weg kwijt is. Iemand ideeën?

Vrijdag 12 mei

Ik zat de hele dag op school en daarom wilde ik op het eind graag naar huis. Vervolgens stond ik bijna 40 minuten te wachten op de bus, die zo ontzettend langzaam reed dat ik alleen maar boos werd. Ik heb geen rijbewijs, maar consequent ruim 10 km/h onder de maximum snelheid zitten lijkt me niet echt de bedoeling.

Waar ik ondertussen wel blij van word, is de verzameling miniplantjes in de vensterbank. Ik heb ze niet eens zelf gepoot, maar ik heb nu voor de zoveelste keer zin om naar de Intratuin te gaan. Volgens mij ben ik geestelijk ongeveer 50 jaar ouder dan ik lichamelijk ben. Doe mij ook maar een wandelvakantie. Een borduurwerk voor bij een film. Vroeg naar bed. Jup.

Zaterdag 13 mei

Maandag heb ik een toets waarvoor ik van plan ben een 10 te halen, want de vragen zijn volledig gerecycled uit de oefenvragen. Eitje, zou je zeggen, alleen de vragen stapelen zich per semester op. Na het eerste semester had ik nog slechts vijf blokken gehad, dus ongeveer honderd oefenvragen. Met semester 2 erbij zijn het negen blokken, dus tegen de tweehonderd vragen. Hmm. Ik was dus een beetje doods die vragen aan het oefenen en ik viel bijna in slaap, ook al moest ik ’s avonds ook nog werken. Goed verhaal dit. Ondertussen hamert Vinkey McVinkman (ik geef hem iedere dag een nieuwe naam) nog steeds vrolijk tegen ieder raam van het huis.

Iets gemist?

Woensdag schreef ik hoe je energie en focus kunt krijgen
Vrijdag
legde ik uit hoe ook jij levens kunt redden

Fancy medisch woord van de week

Dit keer een vrij bizar woord, namelijk hemicorporectomie. Alle woorden die eindigen op ‘-ectomie’ betekenen dat je iets weghaalt, ‘hemi’ is half en ‘corpus’ is lichaam. Puzzel de stukjes bij elkaar en je krijgt het weghalen van de helft van het lichaam. Denk je nu aan de Middeleeuwen? Nee hoor, dit wordt nu nog gedaan, zeer zelden trouwens. Dit gebeurt natuurlijk niet zomaar. In gevallen van ernstige botontsteking, tumoren en dergelijke kan het uitkomst bieden, hoewel de kwaliteit van leven daarna niet heel geweldig is. Daarom is het ook nodig om de patiënt goed te screenen alvorens het gedaan wordt.

x Iris

Geef een reactie

