Hoe kom je aan energie en focus?

Er zijn mensen die de hele week volgepland hebben en in het weekend nog staan te trappelen om allerlei dingen te ondernemen. Een ding is zeker: dat ben ik niet. Integendeel. Na het opstaan zou ik wel weer verder kunnen slapen. Dat is natuurlijk niet echt de bedoeling, zo energieloos. Ik ben de laatste weken een beetje aan het proberen geweest en dit zijn de dingen door voor mij werken.

Niets meer ’s avonds

Na het avondeten wil ik als het even kan niets meer doen. Dat heeft drie redenen. Ten eerste vergroot je zo je productiviteit. Na een dag bezig zijn is het nu eenmaal lastig om ergens concentratievermogen vandaan te toveren, waardoor je niet goed en efficiënt bezig bent. Ten tweede is het gewoon nodig om een leeg moment te hebben op de dag. Niet dat je dan op een stoel moet gaan zitten staren, het gaat erom dat je even niets moet. Tot slot slaap je beter als je niet vlak daarvoor druk bezig was. Je lichaam kan wel moe zijn, maar je gedachten moeten ook tot rust komen.

Gun jezelf een opstartmoment

De wekker gaat, je knabbelt snel een ontbijt weg en hoppa, aan de slag. Dat klinkt heel praktisch, alsof je iedere minuut goed benut. In werkelijkheid ben je niet eens helemaal wakker, ook al heb je al het een en ander aan koffie naar binnen gegoten (niet doen bij het ontbijt!). Laat dat eerste uur even gaan. Ook hier bedoel ik niet dat je dat hele uur moet mediteren. Gebruik die tijd voor simpele taken, zoals ontbijt, douchen, aankleden, tandenpoetsen, kat voeren, hond uitlaten en misschien toch wel meditatie, dat kan immers geen kwaad.

Verdeel je gedachten

Er zijn taken waarbij je veel na moet denken, doorgaans de dingen waarbij je iets creëert. Denk aan het schrijven van een stuk tekst en het beantwoorden van vragen zoals je mail of eventueel huiswerk. Andere taken kun je vast wel met halve gedachten doen. Wissel deze twee categorieën af om zo je focus niet te verliezen. Je herkent vast wel het wollige watjesgevoel na een paar uur mentaal hard bezig zijn. Doei energie! Slecht plan dus. Als je merkt dat er te veel intensieve nadenktaken zijn, kun je beter gaan schrappen. Tussendoor ommetjes wandelen is ook heel effectief.

Slechte nachtrust

Slecht slapen kan aan duizenden dingen liggen. Iets wat veel mensen niet weten, is dat je soms niet goed genoeg moe bent, ook al voel je je wel zo. In de ideale situatie ben je zowel lichamelijk als geestelijk moe. In dat geval hebben je gedachten je geest een beetje wollig/mistig gemaakt én ben je met je lichaam actief genoeg geweest. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik na een dag colleges, practica en studiegroep ik best moe was, maar dat was alleen mentaal. Mijn enige fysieke activiteit was het fietsen van en naar de bushalte en het lopen van het ene naar het andere lokaal. Dan ben je eigenlijk niet écht moe, ook al voelt het zo.

Tweede dingetje: haal je wel acht uur slaap en voel je je nog moe? Het kan zo zijn dat je simpelweg veel meer nodig hebt. Ook tien uur kan normaal zijn.

Koffie?

Een beker zwarte vloeistof en ineens voel je je levendiger. Slaap in een mok. You’ll live but a half life, a cursed life, from the moment it touches your lips. Ik ken het, want ik ben er ook wel eens schuldig aan (en ik lust het niet eens). In gevallen van nood kan het helpen, maar ik stel voor mezelf wel wat criteria:

  1. Niet vroeg in de ochtend, want je moet je lichaam wel de kans geven om uit zichzelf wakker te worden.
  2. Er is geen ruimte voor een pauze.
  3. Het is niet later dan drie uur ’s middags; je moet uiteindelijk natuurlijk wél slapen.

Ben je al een dagelijkse koffiedrinker? Helaas, dan werkt het niet meer. Je went vrij snel aan cafeïne, dus als je vaak koffie drinkt, word je er nauwelijks helderder meer van.

Voor alle mensen die zich nu futloos en blubber voelen: sterkte! Hopelijk helpt het voor je.

x Iris

Geef een reactie

