Geen televisie kijken

Min of meer per ongeluk heb ik al ruim een half jaar geen tv gekeken, misschien zelfs nog langer. De laatste keer dat ik thuis een film keek was vorige zomer. Best gek eigenlijk, aangezien ik jarenlang bijna dagelijks wel één of meerdere programma’s keek. Hoe bevalt het?

Waarom eigenlijk?

Het is niet zo geweest dat ik bewust gestopt ben met het kijken van films, series en tv-programma’s. Ik denk dat het ergens vorige zomer begon, in dat seizoen is er immers weinig boeiends te zien. Vervolgens ging ik naar de uni en op maandag was ik bijvoorbeeld pas om 17.45 uur of 18.00 uur klaar, waardoor ik toch al behoorlijk laat thuis was. Vaste programma’s waren al begonnen en ik wilde ook nog gewoon eten. Bovendien had ik genoeg te doen qua leren, dus voor de tv had ik simpelweg geen tijd.

Het proces

Ik heb het nooit gemist. Dat komt ook doordat het geleidelijk zo ontstond. Na een tijdje was ik toch de draad kwijt van series, dus ik stopte gewoon met het volgen daarvan. Al snel dacht ik er überhaupt niet meer aan om voor de tv plaats te nemen. In plaats daarvan kijk ik veel liever filmpjes op bijvoorbeeld YouTube of iets dergelijks. Soms dacht ik wel aan Grey’s Anatomy en Celblok H, series die ik op de televisie volgde. Dan nam ik me voor om op een vrij moment de gemiste afleveringen terug te kijken; dit gebeurde echter nooit.

Wat vind ik ervan?

In één woord geweldig. Echt waar. Als ik ’s avonds met de bus of met de fiets langs huizen ga waar iedereen naar hetzelfde scherm zit te staren, bedenk ik me altijd dat ik er gelukkig niet meer aan vast zit. Er is namelijk zo veel wat je kunt doen als je dat niet doet! Ongemerkt zit je toch zo een paar uur achter elkaar te kijken. Een deel daarvan is misschien interessant, maar een steeds groter deel is reclame en andere onzin. In die tijd lees ik liever een boek (doorgaans leerboeken, maar goed) of ga ik iets doen wat ik anders uit zou stellen. Net alsof je er gratis tijd bij krijgt. Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik per dag iets van twee uur op het internet zit, maar dat komt gelukkig er niet nog eens bij.

Verder denk ik dat ik simpelweg geen tv meer kan kijken. Je moet zo lang stilzitten en sinds ik niet meer kijk, lijken de programma’s zo… leeg. Doelloos bewegende, gekleurde vlekken op een scherm. Het gaat nergens over. Waarom zou ik daar mijn tijd mee willen vullen?

Nu wil ik niet hier op een zeepkist gaan staan om te vertellen hoe stom het is om tv te kijken en dat iedereen moet stoppen. Maar, mocht je je afvragen waarom de dag zo snel voorbij gaat/kom je tijd tekort/voel je dat je in een soort sleur bent beland van gewoontes: probeer het eens.

x Iris


Bron afbeelding

Geef een reactie

