Weekoverzichten

Deze week #17 ~ Voet wordt hand en het wilde niet

Afgelopen week was ik veel bezig voor mijn EHBO-examen, dus ik gebruikte mijn voet als hand. Je moet toch wat.

Zondag 23 april

Zondag was een zondag zoals alle zondagen denk ik. Werken enzo. Tsja. Next.

Maandag 24 april

Ik dacht oprecht dat ik pas om negen uur van huis weg moest, dit bleek half acht te zijn. Aha. Vroeg opstaan is al helemaal naar als je dacht dat je nog minstens een uur kon blijven liggen. College was wel de moeite waard gelukkig, hoewel er eentje bij was dat zo snel ging dat ik eigenlijk niet eens doorhad waar het over ging. 93 dia’s in drie kwartier is best een uitdaging.

’s Middags oefende ik lichamelijk onderzoek en ik kwam erachter dat mijn pupilreflex werkelijk nergens op slaat. Normaal gesproken wordt je pupil kleiner als je er een lampje in schijnt, bij mij stuitert het heel snel van groot naar klein en weer andersom. Een ‘fluttering pupil’ heet dat in het Engels. Thuis ben ik op internet gaat zoeken, heel erg, ik weet het. Als ik dokter Google mag geloven heb ik ‘adrenal fatigue’. Oké. Zal wel.

Dinsdag 25 april

Ergens is leren geen ramp, zeker niet als het onderwerp interessant is en je de hele dag in tunnelvisie jezelf bezighoudt. Om het nog wat leuker voor mezelf te maken, besloot ik aan de slag te gaan met stiften et voilà, ik voelde me weer zes. In werkelijkheid had ik EHO helemaal samengevat, zonder dat ik het doorhad. Of nou ja… Je snapt wel. Wel een beetje jammer dat de dag ineens voorbij is, aangezien ik precies één ding had gedaan.

Ten minste, als je het oefenen voor verbandjes niet meetelt. Ik had alleen geen hand, dus ik oefende het vingerverband op mijn tenen en vervolgens creëerde ik een duim uit een markeerstift, zodat ik tenminste nog een aantal keer een handverband kon oefenen. Oordeel zelf of het geslaagd is :)

Woensdag 26 april

Ik had alles goed voorbereid. Een mooie samenvatting met kleurtjes, alle verbandjes om handen en voeten geoefend, tussen de lessen door hield ik het leerwerk keurig bij, ik nam allerlei mogelijke situaties goed door en weet ik wat nog meer. Bovendien had ik een beetje op de gok gekookt en het werd erg lekker. Iets wat er misschien niet inhoudelijk bij past, maar voor het gevoel van de dag werkte het erg goed.

Op school aangekomen begon het meteen perfect. Mijn waterfles was open gegaan en alles was doorweekt. De letters van mijn o zo handige samenvatting waren compleet doorgelopen. Het EHO-examen viel mij ook nogal tegen. Ik reanimeerde veel te snel, ik leek wel zo’n trilapparaat waarmee de zandlaag onder stoeptegels egaal wordt geduwd. Vervolgens deed de AED raar, waardoor ik de draad even kwijtraakte. Bij het verband vergat ik te vragen of ze haar sieraden af wilde doen en bij het protocol had ik waarschijnlijk nog de Ottawa Ankle Rules moeten uittesten om onderscheid te maken tussen een kneuzing en breuk (hoewel mijn slachtoffer dronken was en in eerste instantie geen pijn aangaf). Blegh. Ik ben er klaar mee. Op naar de herkansing, heeuui.

Donderdag 27 april

Ik was de hele dag bewust onbewust bezig met het negeren van gisteren, wat best goed lukte. Ik tekende anatomie, boende de parkietenkooi schoon, stofzuigde de boel en leerde wat verder. Ook kwam ik erachter dat WordPress had besloten om mijn artikel van woensdag niet online te zetten, terwijl ik op woensdag wel degelijk op ‘Publiceren’ had gedrukt. Vreemd.

Vrijdag 28 april

Ik had zo gehoopt op een productieve dag, dit kwam er alleen niet echt van. Zelfs mijn poging tot het verzetten van een tandartsafspraak liep uit op niets. Drie keer voicemail. Ik maakte wel hutspot waar ik best tevreden mee was.

Zaterdag 29 april

Bijzondere situatie: op weg naar mijn werk was het fietspad afgezet met de mededeling dat er geen verkeer langs kon/mocht. Alternatieve routes en oplossingen werden echter niet aangeboden. De enige manier van omrijden is letterlijk 10 km extra, dus ik besloot het hele bord te negeren en lopend een andere route te bedenken. Ik word echt hélemaal gek van al dat geknutsel aan wegen.

Thuis ontdekte ik een duivennest met eieren dat op camera niet heel soepeltjes vast te leggen bleek, dus bij deze een gratis zoekplaatje.

Iets gemist?

Donderdag Woensdag: hoe ver ga je als vegetariër? Kaas, tassen, Fristi?
Vrijdag stelde ik een wish list/outfit samen voor komende zomer

Fancy medisch woord van de week

Je hebt jezelf vast wel eens somnolent gevoeld, misschien zelfs soporeus. Toch? Vast wel. Somnolent houdt in dat je jezelf erg slaperig voelt en soms ook ineens wegdommelt, soporeus is net een stapje verder. Dan reageer je alleen op dingen als pijn of enorme lawaai. Deze woorden worden naast bijvoorbeeld ‘comateus’ gebruikt om het bewustzijn van iemand te beoordelen. Ik weet niet of je somnolent en soporeus daarom echt in het dagelijks leven kunt gebruiken, maar het klinkt wel fancy en daar gaat het hier nu eenmaal om :)

x Iris

3 thoughts on “Deze week #17 ~ Voet wordt hand en het wilde niet”

Geef een reactie

