Lijstjes

Hoe herken je een (geneeskunde)student?

Als ik om me heen kijk in de Medische Faculteit, zijn ‘vreemde’ studenten er vrij eenvoudig uit te pikken. Ze zijn levendiger en zien eruit als toeristen. Toen bedacht ik me dat geneeskundestudenten ook best makkelijk te herkennen zijn.

Sjaal

In de collegezaal is het koud. Heel koud. Dit geldt natuurlijk niet voor alle collegezalen, maar de wat grotere zalen zijn nu eenmaal niet warm en in de kleine zalen passen we niet. Midden in de winter is het verleidelijk om je dekbed met een warme kruik mee te nemen, zo heb je wel een realistische indruk. Aangezien dat toch wat groot, zwaar en onpraktisch is, is een grote sjaal de uitkomst. Helemaal perfect is zo’n dekenachtige sjaal. Over het algemeen hebben alleen vrouwelijke studenten een sjaal, de heren dragen soms een ander model.

Koffie

Colleges die om 08.45 uur beginnen, practica om 08.30 uur. De avond van tevoren was eerder de nacht van tevoren en de vroege dag eindigt pas ergens in de middag of zelfs avond. Opdrachten die nog af moeten. Leerwerk van hier tot Tokio. Opletten is ook praktisch. Voor al deze dingen is het wonder koffie uitgevonden. Na de pauze tussen het eerste en tweede college zie je dan ook vaak een hele lading bekers op de tafels staan. Sommige slimmeriken hebben een thermoskan van huis meegenomen. Volg een stroom mensen die met bekers koffie rondlopen en je belandt vanzelf in een collegezaal.

Outfit

Ook dit zal vast niet alleen voor artsen in spe gelden, maar de kleding van geneeskundestudenten is vaak best neutraal. Gekke haarkleuren zie je ook niet zo vaak. Bij talenstudies, sociale studies en cultureel gerichte opleiding is dat totaal anders. Eigenlijk zou het niet moeten uitmaken hoe je eruit ziet, maar toch zien mensen een dokter het liefst zonder een felgroene broek en piercings, ook al is het een vakkundig persoon.

Hypochondrie

Iedere dag leer je over nieuwe aandoeningen en hoe je die kunt herkennen. ‘Wacht eens even, ik ben ook vaak moe. En hoofdpijn heb ik ook wel eens. Zou ik dan ook..?’ Deze gedachte is eigenlijk altijd aanwezig. Bovendien staat thuis een mooi dik boek met veelvoorkomende klachten en de bijbehorende aandoeningen. Even snel kijken…

Logo’s

Praktisch iedereen is wel lid van de studievereniging en/of heeft meegedaan aan de introweek en/of heeft spullen verzameld bij de commissiemarkt. Daar scoor je eenvoudig van die stoffen shoppers waar precies een collegeblok, laptop, pennen en voedsel in passen voor een dagdeel college. Als dat college vroeg is, is de kans ook groot dat een vrij aanzienlijk deel een trui van de studievereniging aanheeft. Dus, zie je ergens iemand met een trui/stoffen tas met een logo en afkorting (waarvan minstens één letter een U is, zoals MFVU), dan was het wellicht een student.

Rugtas met waterfles

Na koffie is water een veel gedronken goedje. Het komt bijna niet voor dat iemand naar de universiteit gaat zonder een fles, vaak een Dopper. Als je in de pauze naar het toilet gaat, krijg je meteen ongeveer veertien flessen mee die allemaal gevuld moeten worden. Die flessen gaan na college weer in het zijvakje van de zwarte rugtas (The North Face zie je nogal eens). Die rugtas is doorgaans niet bepaald gevuld, juist opvallend plat. Erg veel zit er namelijk niet in, maar ik kan me voorstellen dat het lekkerder tilt dan eerdergenoemde stoffen tasjes.

Blik

Last but not least: de blik in iemands gezicht. Die is moe, soms zelfs uitgeput, maar er zit toch nog een beetje vrolijkheid of in ieder geval leven in. Dat kan komen door eerdergenoemde koffie, meestal komt het nog wel uit het persoon zelf. De studie, ik spreek nu in ieder geval voor de mensen die ik ken, is namelijk echt wel leuk en er zijn genoeg leuke studiegenoten, alleen is het zo nu en dan best veel. Maar goed, daar is dan weer koffie voor :)

Taalgebruik

Zoals je bij mijn weekoverzichten kunt lezen, zijn er genoeg medische termen. Nu noem ik er slechts eentje per week, in werkelijkheid is het medisch jargon een aparte taal op zich. Ik vergeet nogal eens de normale woorden voor een verschijnsel/lichaamsdeel/ziekte. Dat gaat lastig worden als ik straks patiënten zie, want dan ben ik inmiddels zo ondergedompeld in die andere taal dat is waarschijnlijk even na moet denken hoe ik de bilaterale heteronieme anopsie goed over ga brengen.

Voordat dat het geval is, zijn er al een heel aantal jaar voorbij.

x Iris


Bron foto boven

Geef een reactie

