Tips

Mentale blûh: wat moet je ermee?

Het is vroeg op de middag en ik zit ietwat verdwaasd bij college. Hoewel het onderwerp helemaal niet ontzettend ingewikkeld of saai is, komt het gewoon niet binnen. Zelfs mijn gedachten slaan werkelijk nergens op, dus ik concludeer dat mijn hersenen zijn gestopt met normaal functioneren. En nu?

Ter illustratie heb ik dit artikel tijdens een TMD-fase geschreven. Excuus voor eventuele… Dingen.

Iedereen heeft wel eens in meer of mindere mate dat het voelt alsof je hoofd gevuld is met zaagsel en is verpakt in watjes. Om dit verschijnsel vanuit een geneeskundige hoek te bepalen, noem ik het maar even ‘temporale mentale dysfunctie’, kortweg TMD. Dat laatste staat ook voor temporomandibulaire dysfunctie, maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat er bij mijn vorm van TMD niets mis is met de kaak.

De vormen van TMD

Zoals ik al zei, zijn er verschillende niveau’s van TMD. In principe komen de klachten alleen voort uit het wangedrag van de hersenen, maar in een wat ernstiger geval voel je je ook moe en kan er hoofdpijn bij zitten.

Symptomen

Er is een scala aan verschijnselen die een symptoom kunnen zijn van TMD. Denk hierbij aan het onvermogen om ergens op te concentreren, onlogisch gevormde zinnen, handelingen die ineens veel langer duren dan normaal, voor anderen onlogisch gedrag, herhalingen, watjesgevoel en onlogisch gevroomde zingen. Misschien ook iets met taal. Dat ben ik vergeten.

Wat doe je eraan?

Het belangrijkste van het hele verhaal is natuurlijk dat je er vanaf komt. Dat gaat niet heel eenvoudig, maar er zijn zeker dingen die je zullen helpen.

  • Stel prioriteiten. Begin met de eerste levensbehoeften: heb je genoeg te drinken? Is het nodig om te slapen? Sta je uit watjesheid niet in de regen te twijfelen over wat je precies ging doen? (zo ja, zoek onderdak/een afdak/een wasbak) Daarna kun je op je to do lijstje afstrepen wat niet per se binnen een dag moet gebeuren. Tot slot bepaal je welke hersenfuncties wel nodig zijn. Midden in een gesprek is concentratie wel nodig, maar je kunt beknibbelen op taal door gewoon veel te knikken en ja te zeggen.
  • Werk sneller én langzamer. Huh? De dingen die je echt moet doen gaan veel langzamer als je jezelf volledig overgeeft (niet overgeven) aan de TMD. Daardoor wordt het alleen maar erger, totdat je een punt bereikt waarop je helemaal niet meer vooruit komt. Probeer dus die dingen wel snel af te handelen, maar doe alle andere dingen lekker langzaam.
  • Maak het jezelf comfortabel en makkelijk. Een boek lezen geeft te veel uitdaging, ga daarom liever voor een tijdschrift in combinatie met dat dekentje. Of een serie zonder twintig complotten en verhaallijnen. Goed voedsel is ook goed, maar als je favoriete maaltje bestaat uit iets waar je meerdere handelingen voor uit moet voeren, kun je dat beter niet doen. Persoonlijk vind ik de perfecte maaltijd voor zulke momenten iets wat je als kind lekker vond. Ik wilde bijvoorbeeld net een eigen interpretatie maken van foe yong hai/foo jung hai/phoei jong haai (ik heb werkelijk alle mogelijke spellingen gezien, trust me). Dat at ik altijd bij de Chinees. De laatste paar jaar in ieder geval niet meer, want het is altijd alleen verkrijgbaar met kip óf vis óf garnalen en in sommige gevallen als ‘foe yong hai [insert naam restaurant]’ met vis én vlees én garnalen. Ik saboteer sindsdien het hele restaurant. Nou goed, mijn punt is dat het zowel lekker als makkelijk als nostalgisch is. Niet dat het daadwerkelijk smaakte zoals gepland, maar het was prima.
  • Praat met een andere TMD’er. Voor buitenstaanders zal het er gek uitzien, maar het helpt wel. Niet dat je daadwerkelijk ergens komt in je gesprek, daarvoor zijn jullie beide dan te ver heen. Het lucht wel enorm op en je krijgt er gratis bijzondere tekeningetjes op een foldertje dat er toevallig lag bij.
  • Het gaat over. Het heet niet voor niets temporale mentale dysfunctie. Na een goede nacht slapen is het hoogstwaarschijnlijk al over. Komt goed. Echt waar.

x Iris

Geef een reactie

