Het zal toch niet?

Toen ik ruim een jaar geleden een dagje meeliep op de afdeling urologie, kon ik het niet laten om te vragen of er veel patiënten komen vanwege iets wat ze op het internet hebben gelezen. Het antwoord was erg duidelijk: dat gebeurt behoorlijk vaak. Het is ook helemaal niet gek om voor de zekerheid dingen op te zoeken, maar de kans dat een simpele klacht bij een ernstige aandoening hoort, is nu eenmaal erg klein. Aan de andere kant kun je wel die aandoening vroeger vaststellen dan zonder internet. Ik besloot zelf een mini-onderzoekje te doen.

De laatste tijd heb ik regelmatig last van hoofdpijn. Waarom precies weet ik niet, misschien heeft het met stress te maken. Verder slaap ik prima en is het met een paracetamolletje snel weer over. Maar goed, eerst even het wereldwijde web raadplegen.

Toen ik begon met de zoekterm ‘hoofdpijn’, werd dit automatisch aangevuld tot ‘hoofdpijn, moe en futloos’. Dat klinkt iets dramatischer dan het is, maar ik kan niet zeggen dat ik mezelf als een ware energiebom voel. Ik besloot er daarom in mee te gaan. De eerste link die ik vind valt nog best mee. Er wordt gesproken over slaaptekort (nee), slechte voedingsgewoonten (dacht van niet) en gebrek aan beweging (ook nee). Als ik naar beneden scroll, begint het interessanter te worden. Misschien heb ik wel een te traag werkende schildklier of CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom). Oei, dat is niet best. Snel even wat anders opzoeken.

Site nr. 2 is wat ernstiger. Hier staat een lijst met symptomen die ‘je absoluut niet mag negeren’. De eerste is plotselinge, heftige hoofdpijn, wat kan duiden op een tumor of hersenbloeding. Zo plots en heftig heb ik het niet, maar ik word er niet blijer van. Mijn moeheid/lusteloosheid vind ik terug bij symptoom acht, waar ik word gewezen op een mogelijke depressie. Dat lijkt me nogal stug.

Omdat de rest van de zoekresultaten te veel toegespitst zijn op moeheid, ga ik over op de zoekterm ‘hoofdpijn bij opstaan’, omdat ik er ook wel eens mee wakker word. Ik vind meteen een site met een waslijst aan oorzaken. Het begint wederom neutraal, zoals onvoldoende ventilatie ’s nachts (nee) en te weinig drinken (nope, kom maar door met die thee!). Een kleine scrollbeweging verder zie ik staan waar ik onbewust al naar op zoek was: de hersentumor. Ochtendhoofdpijn is blijkbaar kenmerkend voor een tumor, net als bonzende, diffuse pijn. Dat heb ik dus allebei. O nee. Ik heb alleen geen last van extra pijn bij drukverhogende activiteiten.

Op naar een studieboek, ‘Diagnostiek van alledaagse klachten’. In hoofdstuk 10 worden allerhande differentiaaldiagnoses beschreven. Ik heb in ieder geval geen migraine, medicatieovergebruikshoofdpijn en waarschijnlijk ook geen infectie. Spanningshoofdpijn kan daarentegen wel, net zoals hoofdpijn na een trauma (dat kan tot maanden na de gebeurtenis, dus even denken) en, daar is ‘ie weer, de tumor.

Nou ja, de bottom line van het verhaal is denk ik dat internet in dit geval echt geen boeman hoeft te zijn, maar het is goed om logisch na te blijven denken. Bij twijfel kun je natuurlijk altijd naar de huisarts toe. Die stap ga ik met mijn milde hoofdpijn in ieder geval niet snel nemen. Maar ja, je weet eigenlijk maar nooit…

x Iris

Geef een reactie

