Persoonlijk

Deze week #10 ~ Iets met lente en slapen

Hallo hallo, heb je vandaag ook lekker van het zonnetje kunnen genieten? Ik ben de afgelopen dagen in ieder geval af en toe op fotojacht gegaan. Verder viel ik net niet in slaap op school en begon de tentamenstress al in week 1. Kijk je mee?

Zondag 5 maart

Ik werkte en het was zodanig druk dat de dag moeiteloos voorbij vloog. Thuis wachtte een hongerige Finn me op. Hij is inmiddels zo kundig dat hij probeert om in mijn armen te springen als ik ook maar iets voorover over hem heen buig. Nog even en hij springt over het hek heen.

Maandag 6 maart

Het begin van het nieuwe blok leverde meteen al stress op, want hoe interessant het onderwerp ook is, het werd meteen duidelijk dat het veel is. Het gaat over het hart, bloedvaten en de nieren, dus hopelijk kan ik over niet al te lange tijd iets zinvols zeggen over zo’n mooi golfjeslijntje a.k.a. een ECG.

Trouwens, even jullie mening hierover: is dit creepy of gewoon een leuk beeld? Ik vind het soms een hoog “Auntie-Em’s” gehalte hebben. Dat komt door een film (Percy Jackson and the Lightning Thief) waarin de beelden in Auntie Em’s Gardening Center eigenlijk versteende mensen blijken te zien. In dat geval: arm schaap.

Dinsdag 7 maart

Heb je wel eens dat je in de spiegel kijkt en je afvraagt wanneer de laatste keer was dat je iets aan je wenkbrauwen hebt gedaan? Nou, dat dus. Ik had verder graag iets bijzonders willen melden over vandaag, echter, er gebeurde werkelijk niets. Ik heb geleerd en daar ben ik een groot deel van de dag mee bezig geweest.

Woensdag 8 maart

Bij een practicum moesten we oefenen met handmatig bloeddruk meten en da’s best moeilijk. Tenminste, het duurt even voordat je zeker weet wat je hoort. Wat ik wel interessant vond, is dat handmatig de bloeddruk bepalen betrouwbaarder is dan met een automatische bloeddrukmeter. Nog beter is het om sensoren in het lichaam te plaatsen, maar niet iedereen vindt dat zo leuk en erg handig is het ook niet om voor zo’n simpele meting allemaal dingetjes te implanteren.

Donderdag 9 maart

Ik stond vrijwillig vroeg op, want ik had een practicum van laat in de middag naar vroeg in de ochtend geruild. Maar goed, ik had ook gepland om wat meer uurtjes slaap te pakken. Dankzij twee keer moeten eten haalde ik de acht uur echt niet meer. Paracetamol doet wonderen, dus anatomie was prima te doen. Nu scheelt het ook dat dat een van mijn lievelingsonderdelen van Geneeskunde.

’s Middags kwam mij zus langs en verder gebeurde er niet bijster veel bijzonders eigenlijk. Ik ging ook weer dansen, de dansschool is dicht in de vakanties, ook al heb ik (helaas) geen vakanties tussendoor meer.

Vrijdag 10 maart

Volgens mij had ik niet goed genoeg te slapen, want ik heb de hele ochtend alleen maar zitten gapen. Ik vond het nogal sneu voor de practicumbegeleider, want aan het einde van de ochtend gaapte ik iedere drie minuten, terwijl ik wel aan het opletten was. Na de lunch dacht ik een beetje helderder te zijn geworden, totdat ik in de collegezaal aankwam. Naast mij zat vriendin J te slapen en bij mij vielen mijn ogen dicht. Het was zo erg dat we in de pauze koffie zijn gaan halen. Ik vind koffie werkelijk niet te pruimen zo naar, gelukkig had het wel het gewenste effect en kon ik nog even door. Na college vertrok ik naar mijn zus (ik noem alle drie mijn zussen ‘mijn zus’, mocht je het verwarrend vinden), want ze was jarig. Dat was erg gezellig en na een lange dag kletterde ik in slaap.

Zaterdag 11 maart

Druk dagje: eerst werken en vervolgens weer naar mijn zus, want ze vierde het eigenlijk vandaag maar ik kwam gewoon dubbel. Het was heerlijk weer en daar werd ik erg blij van. ’s Avonds kwam mijn opa langs en las ik verder in mijn boek. Dit is precies een voorbeeld van een dag waarop zoveel gebeurde dat ik het allemaal niet meer weet. Het was in ieder geval erg fotogeniek weer. Ik ben stiekem best trots op deze foto. Geen filters, niet bewerkt. Ha.

Iets gemist?

Woensdag schreef ik over de dingen die ik beter niet kan doen
Vrijdag liet ik mijn droomhuis zien

Fancy medisch woord van de week

Een ziekte hoeft niet per se óf bij mensen óf bij een andere diersoort voor te komen. Het kan ook zijn dat een ziekte bij ieder levend wezen de kop opsteekt. Zo’n aandoening heet dan een zoönose. Voorbeelden hiervan zijn hondsdolheid en tuberculose. Zoönosen zijn vaak ziekten die te maken hebben met wormen of andere parasieten.

x Iris

Geef een reactie

