Beter niet

Er zijn genoeg dingen die ik graag zou willen doen of kunnen. Daar tegenover staat een nog grotere lijst van dingen die ik beter niet kan doen. Niet per se omdat ze me niet leuk lijken, maar vooral vanwege de veiligheid van mens en dier.

Een beroep als loodgieter, bouwvakker of elektricien 

Zonder dat je erover nadenkt, zijn dat beroepen met een behoorlijke verantwoordelijkheid. Een verkeerd aangesloten leiding of draad of een muurtje dat toch niet helemaal waterpas is, kan nare gevolgen hebben. Met mijn inzicht in die vakgebieden zou ik de meterkast per ongeluk onder de gootsteen plaatsen en de scheefheid van de toren van Pisa moeiteloos evenaren. Tenminste, ervan uitgaande dat ik inmiddels geen explosie heb veroorzaakt. Het menselijk lichaam met het ingewikkelde systeem aan vaten en zenuwen vind ik gewoon logischer dan snoeren en riolering.

Backpacken in een avontuurlijke omgeving

Ik heb welgeteld één keer in een tent geslapen en dat was in iemands achtertuin. Hartje zomer, geen wind, geen regen, voor de zekerheid een bed binnen en ontbijt op vijf meter afstand in de keuken. Verder neem ik voor een nacht logeren al een rugzak vol spullen mee, dus ik zie het niet gebeuren dat dat goed gaat om daar weken uit te leven. Ik zou me ook geen raad weten met overleven in de semi-wildernis. Uit voorzorg zou ik helemaal niets durven eten of drinken. Daarentegen slaap ik altijd zo vast, dat ik het ’s nachts niet zou merken dat mijn kampvuurtje het hele Amazonegebied heeft platgebrand. Als dit nog niet rampzalig genoeg klonk voor je, dan is er nog een laatste probleem, iets wat zeker niet genegeerd mag worden: navigeren. Met een kompas kan ik echt wel overweg, maar ik kan geen afstanden inschatten, vooral als er te veel obstakels op mijn route staan. Voor mij toch maar geen Expeditie Robinson.

Een smartphone nemen

Ik schreef even geleden al een artikel hierover, maar vanwege het hoge risico moest er toch echt bij in dit lijstje dat ik geen smartphone moet aanschaffen.

Het onderwijs in

Mensen die mij wat beter kennen, kunnen dit vast moeiteloos bevestigen: ik heb wat moeite met dingen uitleggen. In mijn hoofd klopt het allemaal en is het volstrekt logisch. Als ik vervolgens mijn denkstappen doorneem met iemand anders, krijg ik vooral lege, verwarde en niet begrijpende blikken terug. Het helpt ook niet dat ik gefrustreerd raak na de tweede keer uitleggen. Gek genoeg heb ik op de middelbare school wel een tijd lang bijles gegeven, wat warempel nog goed ging ook, want 1) die kinderen leven nog en hebben er geen trauma aan overgehouden en 2) het hielp hen daadwerkelijk. Misschien hielp het dat ik alleen Nederlands en Frans gaf, bij de andere vakken vond ik het risico op kronkels in mijn uitleg te groot. Maar, er is goed nieuws: sinds ik studeer gaat het steeds beter. Ik moet best vaak presentaties geven over de stof en dat gaat prima.

Iets met architectuur

Ik denk dat ik wel een vrij creatief persoon ben, alleen ik ben gewoon niet geschikt om gebouwen te ontwerpen. Op een stuk papier kun je in feite alles doen wat je wilt en bij een 3D-kunstwerk valt het een en ander nog wel te fiksen als het niet klopt. Maar ja, een vers neergeplant huis dat bij nader inzien wel erg veel geheime kamers zonder deuren heeft, kan niet helemaal de bedoeling zijn. Een keukenblok dat in de lengte hermetisch ingesloten zit tussen twee muren is nogal een uitdaging voor een avondje koken. En het dak zit boven de tuin in plaats van op zolder? Kan gebeuren, minor detail.

Zijn er dingen die jij beter maar niet kunt doen?

x Iris

2 thoughts on “Beter niet

  1. Waarom zo negatief ? Weten waar je grenzen liggen is ook al een enorm belangrijke wijsheid. Niet iedereen hoeft een handige harry te zijn. Er zijn best andere dingen die je wel goed kan. Misschien eens een talententest doen ?

    Like

Geef een reactie

