Deze week #9 ~ Leren reanimeren, oorloos konijn en afgeknaagde vingers

deze-week-9

En toen was het al maart! Ondanks het theoretische voorjaar werd ik afgelopen week geregeld flink nat. Verder leerde ik erop los (weer tentamen, heeuj) en waren er kleine, witte wezens.

floortje-en-finn

Zondag 26 februari

Vlak voordat ik naar mijn werk vertrok, werd er een lammetje geboren en ook al wilde ik er direct naartoe rennen, fietste ik toch maar weg. Plicht roept, zeg maar. Het was nog licht toen ik thuiskwam en het is zo’n schatje :)

Maandag 27 februari

Ik snapte niet zoveel van vandaag. Het voelde niet als een maandag, niet als een andere dag, niet als weekend en ook niet als vakantie. ’s Ochtends voerde ik onder andere het lammetje en ’s middags bevond ik mezelf voor mijn gevoel ineens op school voor een practicum. Toen ik thuiskwam had ik het idee dat ik nog warm moest eten, terwijl ik dat bij de lunch al had gedaan.

borduurmat

Dinsdag 28 februari

Wanneer je toch moet leren, kun je evengoed stofzuigen en borduren, toch? Voor de eerste had ik een goed excuus, want het was enorm nodig. Iedere dag valt 50% van mijn haar uit en het groeit direct weer terug, dus het tapijt is verrijkt met een tapijt van haar. Daarom zuig ik het liefst eens in de 2 à 3 dagen. Tot zover mijn schoonmaakroutine. Dat borduren doe ik wel echt omdat ik het leuk vind, ik maak me alleen lichtelijk zorgen dat het eerder een plakkaat van wol dan een soepel geheel wordt. Tot zover mijn oma-routine.

Woensdag 1 maart

De dag van heen en weer. ’s Ochtends college, daarna naar huis want ik had geen behoefte om zes uur in de bibliotheek in het ziekenhuis te bivakkeren en ik voelde me niet zo lekker. In de hoop dat het nare gevoel snel weg zou trekken, ben ik toch ’s middags teruggegaan voor EHO, want ik wilde het reanimeren en beademen niet missen. Je leert het toch beter op een reanimatiepop dan uit een boekje. Mijn opsteekpuntje van de dag: niet te lief zijn voor de pop. Reanimeren mag best, hoe raar het ook klinkt, agressief zijn. Wist je bijvoorbeeld dat het helemaal niet raar is als er ribben breken? Dit kun je verminderen door op de goede plek compressies te geven, maar het kan wel.

vingers-knagen

Donderdag 2 maart

Ik hoefde de hele dag nergens heen en dat vierde ik met mezelf afzonderen van de rest van de wereld, in gezelschap van een lading oefententamens en last minute doorkijkdingen. Ook at ik voor het eerst sinds tijden havermout, wat erg lekker was. Tot slot kreeg Jente mijn vinger te pakken en kauwde er vrolijk op los. Wauw. Spannendheidsniveau over 100.

oorloos

Vrijdag 3 maart

Het tentamen ging best lekker! Ik ging in ieder geval tevreden naar huis en de rest van de dag deed ik alleen maar waar ik zin in had. Ik ging bijvoorbeeld met mijn camera naar buiten en ik vond dat Lady Florence er een beetje gek uitzag met haar oren naar achteren. Bijna oorloos.

cadeautje-zus

Zaterdag 4 maart

Na mijn werk ’s ochtends kocht ik snel even een cadeautje voor mijn zus, die binnenkort jarig is. Thuis maakte ik snel warm eten, deed een work out, leerde EHO, at avondeten om vier uur ’s middags en vertrok weer naar mijn andere werk, waarna ik ’s avonds drijfnat thuis kwam. Het hele proces ging zo snel dat het leek alsof de dag niet eens plaats had gevonden.

Iets gemist?

Woensdag beschreef ik mijn ultieme geluksdag
Vrijdag kletste ik wat, maar het ging misschien vooral om de foto’s in het klets-/foto-artikel

Fancy medisch woord van de week

Ziekten of klachten kunnen veroorzaakt worden door foutjes in het DNA, ongelukken, virussen, bacteriën, noem het maar op. Het kan ook zijn dat iets wordt veroorzaakt door medicatie of een medische ingreep. Zo’n achterliggende bron is dan iatrogeen. Ook middelenmisbruik valt hieronder, waardoor het woord nogal een stigma heeft, maar iemand die een ziekte met een iatrogene oorzaak heeft, is zeker niet direct zelf de ‘schuldige’.

x Iris

Geef een reactie

