Overig

Wie ben ik volgens Google?

wie-ben-ik-volgens-google

Door het fenomeen cookies krijg je advertenties te zien op basis van wie je bent en wat je voorkeuren zijn. Ik besloot te kijken of dit andersom ook geldt: weet Google eigenlijk wie ik ben?

Geslacht

De meeste advertenties die ik te zien krijg, zijn neutraal of voor vrouwen bedoeld. Denk aan reclame voor gezichtsbehandelingen of kleding. Maar goed, dit is niet enorm ingewikkeld om te raden denk ik zo.

Leeftijd

Bij leeftijd gaat het mis. Ik zie namelijk best veel advertenties die bedoeld zijn voor meisjes onder de veertien of iets dergelijks, voornamelijk een bijzonder irritante waarin min of meer wordt uitgelegd dat je niet doodbloedt en dat ongesteld zijn heel normaal is. Juist… Aan de andere kant krijg ik de laatste twee maanden steeds advertenties over luiers. Mijn conclusie hieruit is dat ik óf jonger dan veertien óf ouder dan 25 ben. Allebei fout. Waarom deze twee leeftijden naast elkaar kunnen bestaan, snap ik ook niet.

Huidige situatie

Volgens die luieradvertenties zou ik kinderen hebben, hetgeen dus niet waar is. Verder krijg ik niet heel vaak iets te zien met betrekking tot relaties, behalve een paar maanden terug. Vanaf afgelopen zomer tot ongeveer december bestond 50% van de reclames uit een site voor vreemdgaan en zaken als ‘Trouwen met een Aziatische schone?’. Daar stond ik nogal van versteld, want ik vind het sowieso raar dat die advertenties bestaan en het heeft volstrekt niets met mij te maken. Aan de andere kant zijn het waarschijnlijk automatisch gegenereerde berichten die niets te maken hebben met persoonlijke instellingen.

Overige opvallende dingen

Wat ik niet wist, maar blijkbaar dus wel het geval is, is dat ik auto rijd. Ik word er regelmatig weer aan herinnerd dat ik winterbanden nodig heb, een vakantiecheck moet doen, mijn imaginaire auto voor een APK weg moet brengen of dat ik hem simpelweg in moet ruilen voor een nieuwe Peugeot. Want ik heb dus een Peugeot. Blijkbaar.

Nog iets bijzonders is dat ik me moet oriënteren op welke opleiding wil gaan doen. Hier krijg ik zelfs mailtjes van. Dit is weer het gedeelte van Google dat me te jong inschat, want in mijn beleving ben ik toch al echt aan het studeren en weet ik echt wel wat ik wil worden. Ondanks alle medische termen die ik daarvoor opzoek, krijg ik juist geen advertenties die zijn gebaseerd op geneeskunde, ziekten of medische vacatures. Trouwens, Google wil vooral dat ik bij Defensie ga werken, want ze weten daar dus wel dat ik VWO met onder andere wiskunde B en natuurkunde heb gedaan.

Wel fijn is dat ik steeds aanbiedingen krijg voor gezichtsbehandelingen. Dat heb ik niet eerder gedaan en het lijkt me heerlijk om zoiets te doen. Het vreemde aan dit verhaal is dat ik er verder nooit iets over heb opgezocht, maar ik kan hier prima mee leven.

Ik wilde eigenlijk hier een korte samenvatting geven van wie ik dan ben, maar ik zie eigenlijk twee verschillende personen in de informatie hierboven. Ten eerste een meisje van maximaal vijftien jaar dat vrij naïef is en zich net begint te oriënteren op de toekomst. Daarnaast zie ik een vrouw van boven de 25 met in ieder geval een auto, kinderen en een ongelukkige relatie. Wat ik hiervan moet denken weet ik eigenlijk niet.

Wat is de gekste advertentie die jij steeds te zien krijgt?

x Iris

2 thoughts on “Wie ben ik volgens Google?”

Geef een reactie

