Overig

Waarom ik beter geen smartphone kan nemen

waarom-ik-beter-geen-smartphone-moet-nemen

Sinds jaar en dag bezit ik een oude Nokia en daar ben ik best tevreden mee. Afgezien van het feit dat ik geen smartphone hoef, is het misschien maar beter (veiliger? verstandiger?) dat ik er ook daadwerkelijk niet eentje neem…

Spaans benauwd

Het gebeurt wel eens dat iemand zijn telefoon aan mij geeft om er iets op te laten zien of om erop te passen. Nu kun je heus je spullen veilig bij mij achter laten, daar niet van, maar ik krijg een halve paniekaanval als ik zo’n ding in mijn handen gedrukt krijg. Ik heb al heel wat smartphones met lichtelijk problematische beeldschermen vol barsten en fracturen gezien en ik vind het echt iets voor mij om dat 1) erger te maken of 2) te veroorzaken. Daar krijg ik in de ergste gevallen klamme handjes van en dan ben ik al helemaal bang dat De Telefoon daardoor verkeerd om op de straatstenen belandt. Uit veiligheid leg ik de ontvangen smartphone middel op tafel en kijk ik er van een afstandje naar.

Te oud?

Peuters kunnen al zelfstandig dingen opzoeken op smartphones en achtjarigen weten alle functies uit hun hoofd. Ik kan niet eens typen om zo’n schermpje. Mijn vingers schieten erlangs of ik raak het scherm zodanig aan dat het toetsenbord verdwijnt en dan is er paniek. Nog zoiets: autocorrect. Ik las wel eens van die 9gag posts over ongemakkelijk geworden gesprekken doordat een woord verkeerd gecorrigeerd werd. Ik dacht dat dat dus vrij uitzonderlijk was, maar het blijkt echt zo te zijn. Iedereen die dit leest zal me wel een naïeveling vinden, toch was het voor mij een heuse openbaring.

Frustraties

Ik heb mezelf aangeleerd hoe je een computer moet gebruiken en dat ging (en gaat) erg prima, maar ik heb het gevoel dat dat niet zo soepeltjes zal gaan met een fancy telefoon. Ten eerste is het scherm hopeloos te klein en ik heb graag overzicht. Verder… Gewoon te veel opties en dergelijke. Iemand gaf me een keer diens telefoon om mij helemaal zelfstandig (u leest het goed) iets op te laten zoeken. Het drama begon al met het niet kunnen openen van internet, in plaats daarvan heb ik geloof ik alle andere programma’s geopend en voor mijn gevoel verwijderd of ernstig aangetast. Vervolgens ging het invullen van het webadres natuurlijk niet zo best en daardoor kwam ik op allerlei gekke plekken terecht. Het waren vijf zeer frustrerende minuten, niet alleen voor mij trouwens. Tegenwoordig noem ik mijn telefoonnummer op voordat iemand z’n smartphone aan mij kan geven om mijn nummer bij contacten te zetten.

Het moge inmiddels wel duidelijk zijn dat het nemen van een smartphone geen goed plan is voor mij. Mocht het ooit toch gebeuren: zet de brandblussers maar klaar…

x Iris

Geef een reactie

