Deze week #6 ~ Ontploffende theepot, levende sneeuwpop en vliegende tijd

deze-week-6-ontploffende-theepot-levende-sneeuwpop-en-vliegende-tijd

Het weekend is bijna voorbij, maar niet getreurd, er is altijd nog een gezellig overzicht van afgelopen week. Een cluster van zeven dagen dat ineens over was, heel vreemd.

Zondag 5 februari

Ik werkte praktisch de hele dag, wat overigens totaal niet erg was. Op de terugweg was het gelukkig nog licht en maakte ik het weekoverzicht van vorige week af. Na een douchesessie van iets te veel tijd wilde ik slapen, maar natuurlijk was mijn bloedsuiker weer te laag en kon ik na een uur alweer uit bed om te eten. Nou ja, ’s nachts belabberd wakker worden is erger.

Maandag 6 februari

Een nieuwe week, nieuw semester, nieuw blok én een nieuwe studiegroep. Leuk en jammer, want ik miste mijn oude studiegroep toch wel een beetje. Maar goed, het was echt niet erg verder. Het was wel een propvolle dag met een introductiepraatje, drie colleges, studiegroep en anatomiepracticum. Ik kan me nog herinneren dat ik ’s ochtends uit de bus stapte en me afvroeg waarom een twintig meter lange oplegger slechts een halve zak zand vervoerde en kort daarna stond ik in het donker op de bus te wachten. Vreemd.

leerstof

Dinsdag 7 februari

Ik was aan het leren en het voelde totaal niet productief. Dat komt ook doordat ik uit een boek behoorlijk veel moest kennen, waardoor ‘alleen even dit hoofdstuk afmaken’ resulteerde in twee uur bezig zijn.

Woensdag 8 februari

Het idee was om voor drie uur ’s middags alles af te hebben en daarna te doen waar ik zin in had. Helaas was vandaag een exacte kopie van dinsdag en daar baalde ik nogal van. Er gebeurde ook werkelijk niet spannends. Nou, wacht, de theepot ontplofte vlak na het ontbijt en de keukentafel dreigde in vlammen op te gaan. Dat is op zich wel noemenswaardig. Uiteindelijk is er niets ernstigs gebeurd, hoewel de theepot irreversibel in gruzielementen ligt en dat betekent dat De Reservepot uit de kelder tevoorschijn moest worden gehaald, berucht omdat die niet groot genoeg is om veel thee in te zetten. Wat heb je aan krap anderhalve liter thee als je minstens twee liter nodig hebt?

Donderdag 9 februari

Ik ben bang dat ik ben vergeten wat er nu eigenlijk is gebeurd vandaag. Ik weet dat ik een aantal nuttige dingen heb gedaan en naar college ben geweest, verder ging ik naar dansles. Tot zover mijn geheugen.

10-februari

Vrijdag 10 februari

Ik was vroeg op school en kwam bijna mijn gehele oude studiegroep tegen, helaas moesten we allemaal een andere kant op. Na een presentatie die voor mijn gevoel minder goed ging dan normaal, had ik een practicum en daarna nog eens college. Ondanks het tijdstip, ongeveer half vier, was ik er helemaal klaar mee. De bus had ook vertraging en kwam daardoor een kwartier later. Op zulke dagen ben ik altijd heel blij als ik ’s avonds kan slapen.

witte-wereld

Zaterdag 11 februari

Eén blik naar buiten zorgde al voor een lading verwarring. Alles wit en in de verte was niets te zien. Mentaal was ik voorbereid op voorjaar en niet op een laagje wit spul. De weg was gelukkig nog begaanbaar, hoewel ik het laatste stuk naar mijn werk moest lopen. Slechts een uurtje later zag ik dat het weer was gaan sneeuwen en toen ik naar huis ging, kon ik niet veel anders dan naast mijn fiets lopen. Ik kreeg direct Driving Home for Christmas van Chris Rea in mijn hoofd, klein detail dat ik niet op mijn fiets naar home kon driven en dat het geen christmas was. De wandeling bleek een uur te duren, dat was toch best lang.

’s Avonds ging ik weer op pad naar ander werk (twee baantjes hebben werkt een beetje verwarrend geloof ik) en op de terugweg was het zo hard aan het sneeuwen, dat ik weer een stuk moest lopen en langzamerhand veranderde in een sneeuwpop. Thuis zag ik in de spiegel dat er een hoopje sneeuw van 1,5 centimeter op mijn hoofd lag. Curieus.

Iets gemist?

Woensdag: eindelijk deel twee van medische weetjes
Vrijdag: een lui recept voor granola

Fancy medisch woord van de week

Dit keer een woord dat je wél eenvoudig uit kunt spreken: shock. Bij ‘shock’ of ‘in shock zijn’ denk je misschien aan een reactie op iets verbazingwekkends of afschuwelijks, maar het is ook een medische toestand. Het komt erop neer dat de circulatie van bloed zo slecht is dat de organen niet genoeg zuurstof krijgen. Dit kan behoorlijk gevaarlijk zijn, want zodra een orgaan te weinig zuurstof ontvangt, kan deze niet functioneren. Shock heeft vier verschillende oorzaken, namelijk dat het hart niet werkt, er geen bloed in/uit het hart kan, er veel bloedverlies heeft plaatsgevonden of dat alle vaten ineens enorm verwijd zijn, waardoor er te veel ruimte is voor het bloed en het dus langzamer gaat stromen vanwege het wegvallen van de druk.

x Iris

Geef een reactie

