Recepten

Recept ~ Luie granola

luie-granola

Met een kom yoghurt, fruit en muesli kun je me wel blij maken. Alleen, soms wil ik iets anders. Tegelijkertijd wil ik ook geen eeuwen besteden aan ontbijt of lunch. Daaruit is deze luie granola geboren. Je hoeft hem niet in de oven te maken (duurt lang) en je hebt verder alleen maar een pan nodig. Het recept is zelfs aan te passen op de hoeveelheid luiheid én de inhoud van je kast. Wat wil je nog meer?

Ingrediënten

  • 1 eetlepel boter, vloeibaar of hard
  • 1 eetlepel honing of appelstroop, eventueel gewone stroop
  • 1 koffiebeker saaie muesli of havermout

Dit is de basis voor een ruime portie voor één persoon. Ik weet zelf nooit hoeveel muesli ik gebruik, maar het past in een koffiekopje en dat is ongeveer 150 mL, dus dan weet je zo’n beetje waar ik het over heb. Verder kun je deze granola naar smaak uitbreiden met:

  • Gedroogd fruit, in stukjes
  • Rozijnen
  • Ongezouten nootjes
  • Pompoen-/zonnebloempitten
  • Kaneel
  • Speculaaskruiden

Mocht je zelf nog iets bedenken, niets is te gek. Alleen dingen die veel vocht bevatten – natter dan gedroogd fruit – kun je beter niet toevoegen. Als je graag veel toe wilt voegen, waardoor de totale hoeveelheid verdubbelt, heb je wat meer boter en honing/stroop nodig.

Wat moet je doen?

  1. Verhit de boter in een koekenpan op hoog vuur en laat deze smelten.
  2. Draai de warmtebron terug naar middelhoog vuur en voeg de honing/appelstroop toe. Roer dit goed door de gesmolten boter.
  3. Voeg meteen daarna de muesli/havermout toe en roer dit ook goed door. Vervolgens mogen alle andere ingrediënten erbij. Pas op dat de suiker uit de honing/stroop niet aanbrandt, zet dan het vuur wat lager.
  4. Blijf net zolang roeren en omscheppen totdat alles bedekt is met de zoete boterlaag. Op dit punt kun je het vuur uitzetten en de pan af laten koelen. Roer eventueel de iets afgekoelde granola nog even door om ervoor te zorgen dat het niet allemaal aan elkaar zit.

Dat is het! Ik vind het persoonlijk erg lekker met ongezoete yoghurt en friszure stukjes appel of sinaasappel (of allebei, doet het ook heel goed). Dit recept kan ook volledig veganistisch gemaakt worden, kies dan voor plantaardige bakboter en stroop in plaats van honing.

Ik heb trouwens niet geprobeerd om de granola te bewaren, aangezien het een kleine portie is die meteen helemaal opgaat. Bovendien vind ik het extra lekker als het nog niet helemaal afgekoeld is. In ieder geval: eet smakelijk!

x Iris

Geef een reactie

