Deze week #5 ~ Het kon beter, maar ook slechter

deze-week-5

Weer een week voorbij, een nieuw overzicht van mij! Sorry not sorry.

tentamen

Zondag 29 januari

Mijn hoofd stond op vakantiemodus, terwijl er nog genoeg te doen was. Leren voor het tentamen van maandag bijvoorbeeld. In de middag kwam er nog een probleem bij, want er was iets mis in mijn portfolio en dat moest voor 30 januari helemaal geregeld zijn. Daar kwam het gelukkig wel goed mee uiteindelijk.

granola

Maandag 30 januari

Ik heb eigenlijk geen idee hoe het tentamen precies ging. Het kon beter, maar ook slechter. Ik was in ieder geval megablij toen ik thuiskwam en ik begon enthousiast aan het maken van een uitgebreide lunch, ook al was het half drie en had ik zoveel trek dat ik juist geen trek meer had. Ik besloot zelf granola te maken en dat te mixen met yoghurt en een appel. Ik was erg tevreden over het resultaat, dat ik samen met wat leesvoer verorberde. Daarna verbouwde ik mijn woonkamer en de gang. Voor het avondeten deed ik wat groenten door elkaar en vond ik het wel welletjes, want door de late lunch had ik toch niet echt veel zin in iets groots. Bovendien vind ik het interessant om af en toe vegan te eten. Ik zou geen veganist kunnen worden, maar iets proberen kan geen kwaad. Ik voelde me wel enorm hipster toen ik de pot augurken leeg had gemaakt en het sap opdronk. Ja mensen, dat vind ik lekker.

leeshoekje

Dinsdag 31 januari

Best stom eigenlijk: ik weet gewoon niet wat ik allemaal moet doen met een volledig lege dag. Ik vind altijd van die klusjes die ik eerder had willen doen, maar daarna weet ik het niet meer. Het helpt ook niet dat ik slecht ben in stilzitten. Ik heb bijvoorbeeld al twee maanden geen film gezien of tv gekeken, dat laatste zelfs nog langer. Het vooruitzicht van een tijd lang niets doen spreekt me gewoon niet aan. Misschien dat ik later deze week alsnog een film ga kijken, ik zie wel wat er gaat gebeuren. Ondertussen vermaak ik me prima met lezen. Ik heb namelijk een stuk zolder omgedoopt tot leeshoek, dus nu kan ik op m’n poef, met mijn rug tegen de verwarming tussen de planten lezen.

Woensdag 1 februari

Ik wil niet veel zeggen, maar februari? Heb ik iets gemist? Niet dat ik veel boeiends heb gedaan om de nieuwe maand in te luiden, ik was lekker aan het nietsen, lezen en ik liep met een knalrood hoofd rond omdat ik het wel een goed plan vond om te stomen. Erg fijn als je de hele dag nergens heen hoeft.

boek-uit

Donderdag 2 februari

My oh my, zon! Ik fietste naar de bieb, want als je boek uit is, moet er toch snel vervanging voor komen. Op de terugweg kon ik nota bene zonder jas fietsen. Nogal een mijlpaal. Nu moet ik niet te veel denken dat het al lente is, want er komt vast nog wel een lading kou en narigheid, maar ik kon er wel erg blij van worden. Mijn pas ingerichte leeshoekje past er wel goed bij, nu kan ik met helder daglicht op een warme plek lekker in een boek duiken.

Vrijdag 3 februari

Oké mensen, ik ben er even klaar mee. Mijn bloedsuikers doen dingen waar ik niets van snap en waar ik het totaal niet mee eens ben. De afgelopen dagen zat ik overdag steeds tussen de 15 en 20 mmol/L (laten we zeggen dat tussen de 4 en 8 mmol/L normaal is) en daarom voelde ik me gigantisch blubber. Lekker een paar dagen vrij en er niet echt van kunnen genieten zeg maar. Zelfs na een work out van een half uur ging mijn bloedsuiker vrolijk richting de 24,6. In de avonden daarentegen ging ik van 20 naar 8 mmol/L in een uur, dus ik moest eten en wachten voordat ik kon slapen, waarna ik ’s nachts waggel wakker werd en weer superlaag zat en weer moest eten. Nachtrust doei. Ik vind het echt niet erg om ziek te zijn, medelijden is nergens voor nodig, maar dit is kut.

Zaterdag 4 februari

Vrijwilligerswerk was weer megaleuk en fijn om te doen. Dat had ik wel even nodig na afgelopen dagen. In de tijd tussen werk 1 en werk 2 heb ik ook lekker wat onzinnige, bijna therapeutisch dingen gedaan, zoals een deksel en een potlood goud verven. ’s Avonds regende ik op de heen- en terugweg nat, maar dat vond ik niet erg. Zelfs het wegwerken van de vijf spinnen die aan het samenscholen waren op mijn slaapkamer was geen ramp.

Iets gemist?

Woensdag: nog meer gekke feitjes
Vrijdag: wat zou mijn laatste avondmaal zijn?

Fancy medisch woord van de week

Opioïdrotatie. Je herkent vast wel het woord ‘rotatie’, maar als ik je vertel dat opioïden een groep medicijnen zijn, zal de hint de boel niet echt makkelijker maken. De term zelf is eigenlijk niet zo ingewikkeld. Opioïden zijn morfine-achtige medicijnen en als er eentje niet goed werkt, is het vrij goed mogelijk om deze te verruilen (=rotatie) voor een ander opioïd dat hopelijk wel werkt. Ik dacht eerst dat het iets was met een pil andersom innemen, hehe.

See ya next week!

x Iris

Geef een reactie

