TAG: Mijn laatste avondmaal

laatste-avondmaal-tag

Op het internet waart al een tijdje deze TAG van Jenny rond die ik met liefde in wil vullen. Ik vond hem op de blog van Iris en pas besloot ik dat het tijd werd om er zelf mee aan de slag te gaan! Het concept is heel simpel en tegelijkertijd enorm lastig: wat zou ik willen eten voordat ik doodga?

Er zijn wel wat kleine details: je mag namelijk niet meer dan vijf gangen kiezen, welke je op moet kunnen eten in drie uur. Wat je tussendoor drinkt en hoeveel mag je gelukkig helemaal zelf weten. Ik ben niet zo van het drinken tijdens het eten, dus daar heb ik niet echt gebruik van gemaakt. Nou, daar gaan we dan!

Voorgerecht – Salade caprese met rucola

Ik wil wel alles op kunnen krijgen van deze maaltijd, daarom heb ik gezocht naar een niet al te zwaar voorgerecht. Officieel zou je moeten beginnen met een amuse, maar waarom ik dat niet gedaan heb, wordt een paar gangen later wel duidelijk. Dus, een voorgerecht. Soep is niet bepaald mijn ding, dus ik koos deze salade. Mozzarella is namelijk geweldig, net zoals rucola en lekkere cherrytomaatjes. Geroosterde pijnboompitten erover en meer heb je niet nodig.

Bijgerecht – Goed gevulde guacamole met crispy wraps

Avocado’s zijn één van de betere dingen die deze aardbol is overkomen. Guacamole is dan ook iets wat ik graag maak als zo’n groene vrucht binnen handbereik ligt. Geen saaie, egale groene massa natuurlijk, ik wil een mengsel waarin de avocado goed te herkennen is. Verder moeten er allemaal extra dingen doorheen zitten, bijvoorbeeld geroosterde pijnboompitjes, halve cherrytomaatjes en stukjes komkommer. Bij mijn guacamole wil ik geen nachochips, ik kon even geen beter plaatje vinden, maar krokante stukjes wraps. Als ik wraps opwarm in de pan, vind ik het altijd lekker om de randjes van de wrap krokant te laten worden. Het lijkt me daarom een goed plan om de hele wrap crispy te maken en in stukjes te breken. Daarbij wil ik een beker karnemelk drinken. Veel mensen zullen die keuze niet begrijpen, maar mijn liefde hiervoor is groot.

Hoofdgerecht – Boerenkoolstamppot met vegaworst

Ja mensen, dit vind ik toch zo ontzettend lekker! Niet ingewikkeld en je wordt er meteen blij van. Ik wil er dan ook, lekker kneuterig, jus bij en een klodder mosterd. Uiteraard volledig vegetarisch, ook de worst en de jus. Wacht even, nog beter als er ook spekreepjes van de Vegetarische Slager doorheen zitten! Ik ga zo wel echt alle wereldkeukens langs geloof ik. Meer kan ik er niet over zeggen, alleen dat ik nu trek krijg. Hopelijk heb ik na deze gang tijdens mijn laatste avondmaal nog steeds trek, want erg licht kun je dit niet noemen.

Nagerecht – Grand dessert

Is dit cheaten? Ik hoop van niet in ieder geval, het is namelijk mijn favoriete nagerecht in restaurants. Er zijn twee opties: ik laat me ofwel verrassen door een restaurant hier in de buurt, waar ze heel goed zijn in dit soort dingen óf ik stel het zelf samen, maar dan weet ik het niet zo goed. Een heel bord met alleen machtige onderdelen is niet lekker. Nou ja, ik wil wel graag chocolademousse, iets met fruit en iets kruimeligs met nootjes. Weet je, ik bel het restaurant wel op hiervoor. Zelf kiezen is lastig.

Achterafje – Monchoutaart met bastognebodem en aardbeien

Ik hoop dat ik de eerste vier gangen ruim binnen de drie uur op heb, zodat ik in het laatste half uur met een grote mok jasmijnthee van deze taart kan genieten. Het was wel lastig kiezen hoor, er zijn zoveel taarten die ik lekker vind! Wat ik zo perfect aan deze taart vind, is dat alles precies bij elkaar past. Het kruimelige van de bodem met het romige van de bovenkant, de friszure aardbeien bij de zoete onderkant… Ja, hiermee zou de maaltijd compleet zijn.

Bij dezen tag ik Saskia, Lobke en iedereen die deze tag in wil vullen! Zou jij weten wat je als állerlaatste in je leven wil eten? Laat het vooral weten in de comments, ik ben benieuwd!

x Iris

Geef een reactie

