Deze week #4 ~ Nachtmerrie, busperikelen en tentamens

deze-week-4-nachtmerrie-busperikelen-en-tentamens

Deze week had ik het liefst winterslaap gehouden, maar met nog een tentamen in het vooruitzicht leek me dat niet echt een geweldig plan. Ondertussen maakte ik een ander tentamen, had ik een frustrerende busdag en was ik druk bezig met het ontwijken van mijn leerwerk.

Zondag 22 januari

22-januari

Voor het eerst sinds tijden had ik een nachtmerrie. Heel vreemd, want het was in het Engels en het was heel kort, hoewel het toch best eng was. Nou ja, waarschijnlijk kwam het door mijn torenhoge bloedsuiker. Even later dommelde ik weer in, terwijl wat leukere dromen de revue passeerden. Nachtmerrie numero 2 diende zich aan in de vorm van de ochtend. Opstaan uit een warm bed is nogal lastig. Ik nam me ook voor om die avond er vroeg in te duiken, aangezien ik op maandag vroeg op moest en een tentamen had. Gek genoeg had ik ’s avonds zo veel energie dat ik het liefst rondjes zou springen. Juist.

Maandag 23 januari

Half slapend een tentamen maken, binnen een kwartier klaar zijn en een tien halen? Het gebeurde gewoon. Serieus, ik zocht in de tentamenzaal een plekje naast de verwarming, plantte mijn jas erop, zakte even weg, maakte het tentamen en verliet met een score van 100% en een gegrilde jas de zaal. Niet dat het een moeilijke toets was, ik kon de vragen namelijk letterlijk leren. Toch voelde het best lekker. De rest van de dag was wat minder, want als je om kwart oven zeven ’s ochtends op pad gaat en pas om half zeven ’s avonds terug bent, word je een soort van moe. Beetje maar.

Dinsdag 24 januari

bed-3

Ik rolde weer eens veel vroeger dan voor een mens geschikt is mijn bed uit, wat vrij soepeltjes ging. Beetje jammer dat ik op school bijna in slaap donderstraalde. Er was namelijk een practicum waarbij stressreacties werden gemeten door middel van huidgeleiding (zie onderaan dit artikel). Met twee elektroden aan mijn rechterhand geplakt en een ECG-knijper aan mijn linkerhand was ik iets te zen om een duidelijke stressreactie op de piepjes waar te nemen. Behalve toen vriendin en studiegenoot J me met de practicumhandleiding in mijn gezicht mepte, dat gaf gek genoeg wel een uitslag :)

Woensdag 25 januari

Slapen! Ik kon lekker de hele ochtend naar mijn zin inplannen. Gemotiveerd als ik was wilde ik ’s ochtends leren, maar wegens plotseling gebrek aan internet thuis, werd het toch een potje solitaire op mijn laptop. Daarna werkte ik snel mijn lunch weg, omdat ik redelijk vroeg in de middag op school moest zijn. Helaas was zowel de busrit heen als terug behoorlijk frustrerend. Op de heenweg had de bus een kwartier vertraging. Het vroor en de bus rijdt eens in de twintig minuten, kun je nagaan. De chauffeur reed opvallend langzaam en stopte bij allerlei haltes waar de bus helemaal niet hoort te stoppen. Tot overmaat van ramp waren en een stel meisjes van rond de veertien heel hard aan het lachen, waarna er een paar boos werden en ze leken te willen vechten. Op de terugweg had de bus weer een kwartier vertraging. Top. Wist je trouwens dat klagen enorm oplucht?

School zelf was daarentegen wél heel leuk een nuttig. Het was een communicatiepracticum waarbij je onder andere een consult met elkaar moest oefenen. Best lastig nog, maar ook leuk om te acteren, vooral in de rol van patiënt. Ik hoop dat ik het nog veel vaker kan doen, want erg soepel ging deze eerste keer nog niet echt.

Donderdag 26 januari

img_09191

Mijn kat was een paar dagen weg, niet ongewoon verder, maar ik was toch wel blij dat ik Sem vanochtend weer vond. Hij had een lekker warm plekje opgezocht, want hij is eigenlijk een beetje Prins Heerlijk die geen zin heeft om over de bevroren grond buiten te lopen. Ik kon meteen het nieuwe dakraam in daglicht bewonderen, dat woensdag was vervangen. Er is niet enorm veel veranderd, het oude kozijn was gewoon zodanig rot dat het middelste raam niet meer open kon, waardoor ik de ramen niet kon lappen.

Vrijdag 27 januari

De laatste keer studiegroepbijeenkomst met de studiegroep, dat vond ik toch wel jammer. Ik vond het een fijne groep mensen en van de studiegroep van het volgende semester ken ik bijna niemand. Natuurlijk went het vanzelf wel, maar het is gewoon niet zo leuk om weer opnieuw te beginnen.

’s Avonds wilde ik eigenlijk wel leren, maar toen vond ik een WikiHow over hoe je een venapunctie moet doen, ofwel hoe je bloed moet prikken. Ik heb zelf al waarschijnlijk 30+ keer dat laten doen en over twee jaar moet ik het zelf kunnen. Spannend, maar wel boeiend. Ook geen stof voor dit tentamen. Hè!

Zaterdag 28 januari

Volgens mij is er iets mis met mijn energiehuishouding. ’s Ochtends sta ik wakker op, maar zodra ik twee noemenswaardig ‘grote’ dingen heb gedaan, wil ik weer slapen. Na een slaperige middag komt een overactieve avond, waarna ik op bed lig met duizend plannen die ik in plaats van slapen zou kunnen doen. Vreemd. Misschien helpt het als het straks weer lichter is buiten.

Iets gemist?

Woensdag: heel diep, over de toekomst
Vrijdag: wat weg kan, mag weg, ofwel alle dingen die je nu in de prullenbak kunt gooien

Fancy medisch woord van de week (dat stiekem ook een feitje is)

Dinsdag noemde ik het al, huidgeleiding. Zoals je misschien weet, kan water als stroomgeleider werken door de mineralen en andere deeltjes die erin zitten. Op dezelfde manier kan je huid stroom geleiden, want je produceert constant vocht boordevol mineralen, genaamd zweet. Iemand die zenuwachtig is, zweet meer, dus de huidgeleiding is hoger. Wat voor mensen zijn onder andere zenuwachtig? Leugenaars! Zo werken leugendetectoren dus, het zijn gewoon huidgeleidingsmeters. Je plakt twee elektroden op de huid, een + en een -, daar zet je wat elektriciteit op en er gaat vanzelf een stroompje lopen.

x Iris

Geef een reactie

