Tips

Wat je allemaal weg kunt doen

dingen-die-ik-weg-doe

Op het wereldwijde web zijn er genoeg artikelen en video’s te vinden in de trant van ‘TIEN DINGEN DIE JE NÚ WEG MOET GOOIEN!!’, maar ik wil niemand iets opdringen. Wat ik wel graag wil, is laten zien welke spullen bij mij de deur écht niet meer in komen. Want, zo is mijn redenatie, wat je niet hebt, geeft ook geen gedoe. Dus, zoek je een beginnetje om je huis wat leger en/of opgeruimder te maken, lees dan vooral verder. Ook als je niet meteen je hele inboedel in de prullenbak wilt doen, heb ik handige tips.

Wat je ook nog kunt lezen: de dingen die ik als (semi-)minimalist niet wegdoe.

Souvenirs

Als klein meisje ging ik af en toe naar het strand, waarna ik met een grote plastic zak met schelpen thuiskwam. Die gingen in een emmer en de emmer ging naar de schuur. Zo zijn er nog wel meer dingen die ik verzamelde en even enthousiast verwaarloosde. De laatste paar jaar waren dat geen grote hoeveelheden meer gelukkig, wat trouwens niet wil zeggen dat ik geen dingen meer meenam van bepaalde plaatsen. Heel stom, want als ik terugdenk aan een bepaalde gebeurtenis of plek, komt dat juist niet door het voorwerp, maar eerder door de foto’s die ik heb gemaakt of door een gesprek met iemand die erbij was. Het armbandje/de steentjes/het beeldje waren vooral bijzaak. Daarom heb ik dat soort dingen allemaal weggedaan.

Als je het minder rigoureus wilt doen: bewaar bijvoorbeeld alleen de dingen die bij speciale gelegenheden horen, zoals een grote reis, en gooi/geef een frutsel van een museumbezoek weg.

Ongebruikte verzamelingen van gebruiksvoorwerpen

Dit hangt een beetje af van hoe jij in elkaar zit, maar ik had bijvoorbeeld een hele stapel armbandjes en kettingen. Voor iemand die houdt van sieraden is dat totaal geen probleem, maar ik draag eigenlijk alleen maar een horloge. Ik kan me ook voorstellen dat je misschien twintig verschillende kleuren oogschaduw hebt, terwijl je hoogstens af en toe één doosje gebruikt. Het bewaren doe je voor de heb, niet omdat je er daadwerkelijk blij van wordt. Inmiddels heb ik volgens mij nog maar twee armbandjes en ook een zeer laag aantal kettinkjes. Nu ik dit zo schrijf, bedenk ik me dat ik er nog wel wat weg kan doen, hehe.

Als je het minder rigoureus wilt doen: stel jezelf de volgende vragen. Ten eerste ‘Wordt ik er blij van?’, ten tweede ‘Gebruik ik het op regelmatige basis?’ (wees hier streng in) en als laatste ‘Heeft het een voordeel als ik het bewaar?’. Bij twee of meer keer ‘ja’ mag je het houden.

Keepsakes

Ik kan eigenlijk geen goede Nederlandse term voor bedenken. Het valt het beste te vertalen als ‘tastbare herinnering’. Dit kan inderdaad een souvenir zijn, maar ook de knutselwerkjes van de basisschool, een doe-het-zelf-project dat je vanwege de moeite niet weg wilt doen of een jurkje dat je bij een bepaalde gelegenheid droeg (en sindsdien in een hoekje van de kast hebt hangen). Met deze categorie heb ik zelf altijd veel moeite gehad, het duurt even voordat ik dacht dat het best onzinnig was om te bewaren. My oh my, toen heb ik ineens veel weg kunnen doen. Dat wil trouwens niet zeggen dat ik 0 van deze dingen heb hoor!

Als je het minder rigoureus wilt doen: bedenk waarom je het nu bewaart en waarom het erg zou zijn om het weg te doen. Vooral bij dat tweede kom je erachter dat er soms helemaal geen logica achter zit en dat het vermomd afval blijkt te zijn.

‘Zonde’ om weg te doen

Mijn zwaktepunt, echt. Mijn oma zei altijd: ‘Wie wat bewaart, heeft wat’. Daar had ze natuurlijk gelijk in, maar het betekent niet dat je daarom voorwerpen moet hamsteren voor de meest uiteenlopende gelegenheden die nooit plaats gaan vinden. Je kunt inderdaad alle reserveknopen voor kledingstukken bewaren. Alle extra speciale schroefjes die bij de Ikea-kast geleverd werden. Een wat duurder sieraad dat je nooit hebt gedragen. Alleen: wanneer ga je die gebruiken? Ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat spijkerbroeken versleten zijn voordat de knoop losgaat. Alsnog bezit ik nog aardig wat dingen die ik toch niet nodig ga hebben.

Als je het minder rigoureus wilt doen: 1) pak een reserveonderdeel en probeer te raden waarvan het is. Weet je het niet? Hoppa, weg ermee. 2) Vind je iets te duur om weg te doen? Vraag aan iemand of hij/zij er wat mee kan, dan ben je er vanaf en je hebt iemand blij gemaakt!

Vermomd afval

Ik noemde deze term al eerder en dit lijkt best wel op de voorgaande categorieën. Er zijn nu eenmaal altijd van die dingen die je niet nodig hebt, die geen speciale betekenis hebben, waar je niet per se blij van wordt en toch heb je ze. Gewoon omdat het er niet direct uitziet als iets wat weg zou moeten. Dat klinkt vast heel vaag, maar denk bijvoorbeeld aan een neerzetsel als een beeldje. Het staat niet vreemd, want het is gemaakt om als decoratie te dienen. Het enige wat je ermee doet, is het zuchtend verplaatsen als je moet stoffen, verder heb je er geen gevoelens bij. Na het stoffen vergeet je het object, totdat je het weer moet verplaatsen. Misschien heb je ooit een kindertekening van een achterneefje gekregen. Je hing het aan de zijkant van de koelkast, vergat het voor een lange tijd en nu hangt het er nog steeds. Het stomme hiervan is dat je vermomd afval lastig herkent, terwijl je er min of meer last van hebt. Je kunt er in ieder geval niets mee.

Als je het minder rigoureus wilt doen: dit kan eigenlijk niet, want je hebt geen redenen om vermomd afval te bewaren. Het is een kwestie van speuren, goed opletten en meteen wegdoen, anders vergeet je het weer.

Zo. Dat ruimt op.

x Iris

7 thoughts on “Wat je allemaal weg kunt doen”

  1. Helemaal mee eens, op de keepsakes na. Ik heb mijzelf een doos gegund met knutselwerkjes en kinderfoto’s omdat ik het leuk vind om te bewaren. Al heb ik mijn kinderfotoboeken al in geen jaren meer van de zolder gehaald. Helaas is mijn vriend een grotere verzamelaar, en heb ik hem nog niet kunnen overtuigen dat dat onnodig is.

    Like

Geef een reactie

