Weekoverzichten

Deze week #3 ~ Zoenend stelletje, leren en leren

deze-week-3

Daar ben ik weer! Dit keer is het weekoverzicht wat korter, want er zin twee tentamens in het verschiet. Desondanks heb ik nog genoeg dingen gedaan.

Zondag 15 januari

Ik was vrij en dat was gek. De tijd ging bijvoorbeeld veel langzamer, wat ik helemaal niet erg vond. Ik werkte wat aan school, las mijn boek uit (twee dagen wachten tot de nieuwe is drama) en deed nog wat van die simpele, saaie dingen. Maar, ik had er gewoon tijd voor. Niet verkeerd.

Maandag 16 januari

Ik werd wakker na een hele vreemde droom over te laat komen. Daardoor was ik ’s ochtends iets te overdreven alert op de tijd en ging ik bijna logischerwijs te laat weg. Nou ja, uiteindelijk niet, maar alsnog. De chaos van mijn droom werd gelukkig geen werkelijkheid.

’s Avonds stond ik bij de bus te wachten toen een stelletje in het bushokje besloot uitgebreid te zoenen. Erg fijn dat ze zich op hun gemak voelden bij mij of iets dergelijks, maar ik vond het vooral nogal awkward.

Dinsdag 17 januari

farmaco

Een vrije dag! Gevuld met farmacologie, dat dan weer wel. Ik ben er achter gekomen dat ik dat echt heel interessant vind. Het is precies de goede combinatie tussen biochemisch (hoe werkt een medicijn?), ziekteleer en puzzelen. Het ene medicijn kan voor de één helemaal top werken, terwijl het voor de ander niets anders dan nare gevolgen heeft. Nogal tricky ook dus.

Als leerpauze fietste ik nog even op en neer naar de bibliotheek, want ik had deel 4 van Harry Potter gereserveerd en er moest nog wat terug. De grootste uitdaging was om het boek níet aan te raken of nog erger, te lezen. Want ja, leren, weet je? Aan het einde van de dag kon ik het toch niet laten en voelde ik me een verslaafde.

Woensdag 18 januari

wintermorgen

Woaah, nuttige ijsdag. Nee, serieus, ik vond dat ik vandaag echt alleen maar dingen heb gedaan waar ik met genoegen op terug kan kijken. Nou ja, ‘genoegen’ klinkt ook wel weer een beetje vreemdsoortig. Oh well. Goed, terug naar vandaag. Ik hoefde pas ’s middags op school te zijn, dus ik ging na mijn workout ’s ochtends alvast, want ik ben een gemotiveerde modelstudent. Ik ploos een boek door, lunchte in de bibliotheek met Facebook als gezelschap, ging extra vroeg op zoek naar het lokaal en kwam erachter dat er nog een heel faculteitsgebouw was waarvan ik niet eens wist dat het bestond. Kijk, weer iets nuttigs. De twee practica waren interessant en ik was al eerder klaar, waardoor ik op een normaal tijdstip kon eten en beginnen aan een opdracht. Moe en voldaan kletterde ik in slaap. Niet verkeerd.

Donderdag 19 januari

Met een presentatie en een tentamen in het verschiet, kan ik niet echt zeggen dat ik iets bijzonder spannends heb gedaan. Het meest intense van de dag was cardio bij dansen en, ook niet onbelangrijk, de snelheid waarmee ik ’s avonds in slaap viel.

Vrijdag 20 januari

Ik was heel content dat ik thuis kwam terwijl de zon nog niet onder was. College duurde namelijk korter dan vorige week, het was eerder afgelopen en ik hoefde slechts vier minuten te wachten op de bus. Wat doe je met die extra tijd? Leren, yay! De stof is niet mega-ingewikkeld, maar voor het tentamen van maandag moet ik wel 37 van de 40 vragen goed hebben, dus de lat ligt toch redelijk hoog. Aan de andere kant is het alleen maar letterlijk leren, geen inzicht. Niet dat ik er daardoor enorm veel zin in heb…

Zaterdag 21 januari

gat-in-klamboe

Vriendin J ging mee naar vrijwilligerswerk, which was fun, maar ik moest mezelf meteen daarna eenzaam terugtrekken achter mijn laptop met oefententamens. De beste manier om te leren, tevens de saaiste. Nadat je een oefentoets drie keer heb gemaakt, sterven er meer hersencellen af dat dat er worden gebruikt. Aan het einde van de dag begon ik wel heel filosofisch na te denken over of muggen door het gat in mijn klamboe kunnen en dat het feit dat ik het niet gerepareerd heb, dus letterlijk ‘eigen schuld, dikke bult’ betekende. Ik stopte maar met alles.

Iets gemist?

Woensdag: over de heerlijke kou
Vrijdag: artsen zijn detectives

Fancy medisch woord van de week

Ik zocht even iets dat te maken heeft met farmacotherapie/medicatie en ik kwam uit op de term NSAID. Het is een afkorting voor ‘non-steriodal anti-inflammatory drug’. Klinkt ingewikkeld? Toch is de kans groot dat je wel eens zo’n medicijn hebt geslikt. Ibuprofen is namelijk een NSAID. NSAID’s helpen zowel koortsverlagend als pijnstillend en ontstekingsremmend. Erg handig dus, hoewel je op moet passen voor de meest voorkomende bijwerking (maagklachten). Maar ja, dat is dus het nut van de bijsluiter.

x Iris

2 thoughts on “Deze week #3 ~ Zoenend stelletje, leren en leren”

Geef een reactie

