Tips

Koud (Raynaud)

koud

De meningen over de winter zijn nogal verdeeld. De een vindt het donker en droevig, de ander kan niet wachten op sneeuw en ijs. Er is in ieder geval één belangrijk ding waar je niet omheen kunt, namelijk de kou. Veel mensen vinden dit prima te doen, maar soms wordt het toch echt te veel. En dan?

Normaal koud versus te koud

Het is prima als je het af en toe koud hebt. Het zou juist gek zijn als je altijd in de perfecte omgevingstemperatuur zit, dan wen je nergens aan. Kou maakt dat je warmte meer kunt waarderen, daarom smaakt warme chocolademelk altijd nét even wat lekkerder als het vriest. Tegen deze kou valt ook makkelijk te kleden. Zonder handschoenen, jas en muts redt je het niet, met deze dingen is er niets aan de hand.

Het kan ook zo zijn dat je de lage temperatuur echt niet meer trekt. Je vingers en tenen worden gevoelloos, ondanks je dikke sokken en gevoerde handschoenen. ’s Avonds in bed lig je met een pyjama, extra trui en broek, skisokken, laken, winterdekbed en fleecedeken (hoi) en nog heb je het zodanig koud dat je niet in slaap kunt vallen. Het ergste is dan ook dat je niet meer warm kunt worden. Net een hagedis die op een steen in de zon moet liggen om op te warmen.

Het beestje heeft een naam

Twee namen zelfs: het fenomeen van Raynaud en het syndroom van Raynaud. Deze zijn niet hetzelfde. Kenmerken van het fenomeen van Raynaud zijn steenkoude, gevoelloze of soms tintelende vingers/tenen die vaak wit of paarsig grijs zijn. Bij opwarming verandert de kleur naar blauw tot rood, wat ook pijnlijk kan zijn. De verkleurde gedeelten zijn doorgaans scherp begrensd. Ik heb bijvoorbeeld wel eens koude, witte vingers met een lijn ter hoogte van mijn knokkels, waaronder weer een normale, roze hand zit. Het kan zelfs zo zijn dat de ene kant van je vinger wit is en de andere kant normaal. Opvallend aan dit fenomeen is dat het niet koud hoeft te zijn. Echt, met 35 °C kan het nog steeds voorkomen.

Het syndroom van Raynaud is net een stapje erger. De ‘aanvallen’ zijn zodanig sterk en vaak dat het echt hinderlijk wordt. Er is niet echt een duidelijk moment waarop je kunt zeggen dat iemand die vaak last heeft van het fenomeen, daadwerkelijk het syndroom heeft.

Het komt in ieder geval doordat je doorbloeding op de een of andere manier niet goed genoeg is.

En dan?

Nu komt de grote teleurstelling. Er is helaas niet echt iets wat je ertegen kunt doen. Ik las dat roken Raynaud triggert, verder zijn er geen bewijzen voor dingen die het erger maken. Je zou zelf wel kunnen kijken of het bijvoorbeeld is begonnen terwijl je een nieuw medicijn innam en dat overleggen met een arts.

Maar, als zelfbenoemd ervaringsdeskundige zijn er wel dingen waarvan ik weet dat ze mij wel of niet helpen.

Ten eerste is het mij duidelijk geworden dat ik niet uit mezelf warm kan worden op zo’n moment, ofwel ik moet warmte opzoeken. Overdag parkeer ik mezelf zo dicht mogelijk bij de verwarming of ik doe een workout, hoewel dat natuurlijk niet haalbaar is om de hele dag te doen. ’s Avonds leg ik een kruik in bed of sta ik net zo lang onder de douche dat de doorbloeding op gang komt. Ik trek ook wel een dikke trui aan, maar dat is voornamelijk om te voorkomen dat ik het te koud krijg en weer geen functionerende vingers of tenen heb.

Daarnaast merk ik dat het soms helpt om juist even in de kou buiten te gaan staan. Als ik daarna naar binnen ga, lijkt het alsof de omgeving een stuk warmer is. Je handen in je knieholtes leggen werkt ook, alleen je benen voelen dan weer heel koud. Tot slot kun je heel vaak heel snel je vingers en tenen strekken en buigen.

Ik hoop dat alle koukleumen hier hun voordeel mee kunnen doen, sterkte in ieder geval (ik leef met je mee)!

x Iris


Even een disclaimer: ik ben nog geen arts, maar ik heb de informatie van de arts waar ik langs ben geweest. Een overzicht van informatie over het fenomeen van Raynaud kun je vinden op deze site van het Nederlands Huisartsengenootschap. Mocht je iets echt niet vertrouwen, ga dan langs jouw arts. 

2 thoughts on “Koud (Raynaud)”

  1. ik snap precies wat je bedoeld ik heb zelf ook het raynaud syndroom waar ik veel last van heb… dus toen ik dit artikel las snapte ik precies wat je bedoelde en leef erg met je mee. Liefs Nathalie

    Like

Geef een reactie

