Maffe onderzoeksfeitjes #9 ~ Krimpende rendieren, oude tandenstokers en nog meer raars

maffe-onderzoeksfeitjes-8-zoenende-mieren-de-oudste-en-de-weg-kwijt

Hoe oud is het water dat je zojuist hebt gedronken?

De vorige aflevering met nog meer feitjes vind je hier

Honingspons

Ik heb het al eens eerder gehad over mieren, het zijn nu eenmaal slimme beestjes. Ik vond dit wel een erg opmerkelijke ontdekking: mieren kunnen honing door middel van sponsjes vervoeren. Het gekke van het verhaal is dat sponzen of iets wat erop lijkt helemaal niet in de natuurlijke omgeving van insecten voorkomen. Dit is een typisch geval van hoe dieren zich aanpassen aan de invloeden van de mens. Stukken spons en papier belanden in de natuur en hier maken mieren gebruik van.

Aankijken kost moeite

Iemand echt in de ogen kijken en dat ook blijven doen is best lastig. Je zou zeggen dat dat komt doordat het op een gegeven moment ongemakkelijk wordt. Echter, het kost ook redelijk wat hersencapaciteit om het vol te houden. Zeker als je ondertussen veel na moet denken over een bepaalde kwestie, ben je eerder geneigd om ergens anders naar te kijken. De proefpersonen moesten tegelijkertijd een taaltest en een gesprek gaande houden. Nu wil ik niet veel zeggen, maar is het sowieso niet raar om iemand innig aan te staren terwijl je vragen moet beantwoorden?

Stokoude tandenstoker

Afgelopen week mocht ik weer naar de tandarts, gelukkig geen gaatjes. Misschien dat dat door m’n tandenstokers komt. Erg origineel is het gebruik daarvan niet, want er is een kaakbot van 1,2 miljoen jaar oud gevonden waar resten van ‘tandenstokers’ in zaten. Die kwamen natuurlijk niet uit een pakje van de drogisterij, het waren namelijk stuk gekauwde takken die geen voedsel waren. Na een maaltijd van irritante zaadjes was het vast erg handig. Ik weet alleen niet of het een goed teken is dat er na ruim een miljoen jaar nog steeds sporen zijn van het hout, ik moet er niet aan denken dat iets zo lang tussen je tanden blijft zitten.

Krimpende rendieren

De aarde warmt op, dus de rendieren krimpen. Logisch? Op zich wel, want in de winter is er minder voedsel te vinden door de warmte, zodat de dieren lichter blijven en lichtere nakomelingen krijgen. Ik zit wel een beetje met het ‘warmer, dus minder voedsel’. Als alles bedekt is met een laag ijs – we spreken over Noorwegen – zou je verwachten dat er juist minder voedsel is.

Het oudste water

In deze serie noem ik wel vaker oude dingen, maar meestal zijn dat dieren/planten. Dit keer is er het (tot nu toe) oudste water gevonden. Ruim twee miljard jaar om precies te zijn, dus nog niet eens zo gek lang geleden ten opzichte van het begin van de aarde, 4,6 miljard jaar terug. Echt lekker is het in ieder gevalĀ niet, het water is namelijk gewonnen in een mijn, dus het is stukken zouter en metaliger van smaak. Nu ik er zo over nadenk, vraag ik me af hoe oud het water is dat je dagelijks drinkt. Het is niet zo dat het water ontstaat op het moment dat je de kraan opendraait. Bovendien wordt water steeds gerecycled en gefilterd. Hmm…

Ik wens je in ieder geval een fijn weekend en geniet van een glas (vers?) water.

x Iris


De informatie komt vanĀ nu.nl

Geef een reactie

