Persoonlijk

Wat de minimalist bewaart

wat-een-minimalist-bewaartIk denk niet dat ik mezelf een echte minimalist kan noemen, want ik heb nog wel redelijk wat dingen zonder duidelijk nut. Toch is het aantal voorwerpen van dat soort de afgelopen twee jaar drastisch afgenomen. Er zijn een aantal dingen die ik gewoon niet kán wegdoen. Nou ja, in ieder geval nu niet. 

roos

Deze roos en dit borduurwerk staan mijns inziens erg mooi bij elkaar. Het borduurwerk is stokoud en ziet er ook zo uit, terwijl de roos iets meer dan een half jaar geleden nog helderrood was en er toch heel oud uitziet. Dit stilleven mag daarom blijven, want ik geloof dat het nog wel heel lang duurt voordat ik het zat ben.dromenvanger

Deze dromenvanger is supersimpel en klein. Ik heb hem inmiddels al iets van tien jaar. Het is niet zo dat ik er enorm aan gehecht ben, als iemand me zou dwingen om het ding weg te doen, zou ik dat niet meteen een ramp vinden. Ergens heeft de dromenvanger nog wel een functie, namelijk om drie spijkers aan de muur te verbergen. In de slaapkamer is er door de jaren heen nogal wat opgehangen en aangezien ik de meeste dingen van de muur heb gehaald, is er een goede lading spijkertjes over.

collages

Deze twee collages hebben een vergelijkbaar nut, maar bovenal vind ik ze een goed gelukt DIY-project van eerder dit jaar. Het zijn ook een soort samenvattingen van de kleuren die ik mooi vind, samen met mijn liefde voor plantjes.

sokjes

Mijn oma breide van al haar restjes wol babysokjes. Ieder kind in de familie heeft één of meerdere paren gehad. Sterker nog, een groot deel van alle vrienden, buren en kennissen van mijn familieleden hebben bij geboorte sokjes mogen ontvangen. Die van mij zijn stuk gegaan, de babysokken op de foto is een van de laatste paren die mijn oma heeft gemaakt, voordat ze overleed.

rolletjescamera

Ik ben gek op camera’s en daarom is het vast niet vreemd dat ik al mijn oude camera’s nog heb. De eerste camera is een oud rolletjestoestel van mijn moeder, die het gewoon doet. Note to self: ik heb nog een rolletje dat ik moet gebruiken, voordat die bedorven is. Toen ik een digitale compactcamera aanschafte, was dat nogal een omschakeling. Van zwaar naar licht, van batterij naar oplader en, het allergekste, van rolletjes naar direct zichtbaar resultaat. Een camera symboliseert ook hoe ik mijn herinneringen het liefst heb: in beelden. Of dat nu in mijn hoofd is, op een SD-kaart, in een album of op de computer. Foto’s zijn een belangrijke manier voor mij om dingen te onthouden.

Is er iets dat jij nooit weg zou kunnen doen?

x Iris

5 thoughts on “Wat de minimalist bewaart”

  1. Aw, die babysokjes die je oma breide. Dat moet je gewoon ook echt bewaren. Zo mooi! Ik probeer minimalistisch(er) te leven maar heb ook enkele dingen die ik voorlopig nog niet snel zou kunnen wegdoen.Voornamelijk van die spullen met leuke herinneringen… Zolang ik er maar blij van word vind ik het dan ook niet erg om ze bij te houden :)

    Like

Geef een reactie

