Weekoverzichten

Deze week #52 ~ Geschrokken, pandatrui en grote opruiming

deze-week-52-geschrokken-pandatrui-en-grote-opruiming

De laatste week van het jaar en de eerste week van de vakantie. Niet slecht! Ik begon met een grote opruiming/schoonmaak (dag kerstspullen!), sprak af met leuke mensen en ik sliep door de eerste uren van 2017 heen. Kijk je mee?

Zondag 25 december

Eigenlijk was vandaag niet enorm bijzonder. Ik werkte wel een stuk korter dan normaal en droeg een kerstmuts (die ook daadwerkelijk op mijn hoofd paste, zulke dingen gebeuren vrijwel nooit). Mijn college had een kerstmuts met baard en snor eraan vast, wat er oprecht geweldig uitzag :) Erg praktisch was het niet, maar hey, het kan gewoon.

Maandag 26 december

Ik besloot de vakantie nuttig te gebruiken en maakte een lijst met alle dingen die ik echt gedaan wil hebben. Door het jaar heen zijn er altijd zaken waarvan ik steeds ‘o ja’ denk en het vervolgens weer vergeet. Dat dit gepaard gaat met dingen weggooien ben je inmiddels vast wel van mij gewend.

Dinsdag 27 december

Ik ruimde weer wat op, zoog de vloer en gooide een berg spullen weg. Het wordt haast saai. Het is niet zo dat ik inmiddels mijn bed en andere belangrijke dingen de deur uit aan het doen ben, er is namelijk nog genoeg rommel over. Strijkkralen bijvoorbeeld, of scoubidou (weet je wel, die touwtjes). Daar ga ik echt nooit meer wat mee doen. Allemaal oude posters mochten ook de deur uit, samen met een ding dat aan de muur hing.

Tijdens mijn opruim- en wegwerkpogingen vond ik ook een houten bak en een restje verf van ruim vijftien jaar oud. Ik besloot die twee te combineren en dat zag er een stuk beter uit dan de oude situatie. De conditie van de verf is gek genoeg nog prima, het ontmengt alleen steeds. Aan de kleur is verder niets op te merken, zoals je nog steeds aan mijn vingers kunt zien :) Netjes verven lukt wel, als het verven van mezelf de bedoeling zou zijn.

Woensdag 28 december

Ontdekking van de week: je pantoffels wassen is leuk. Probeer het: emmer warm water, wasmiddel, schoonmaakmiddel, borsteltje en er gewoon mee knoeien. Deze kan meteen op de lijst ’10 dingen die je alleen in vakanties met te veel vrije tijd doet’. De rest van de dag was ik enorm klunzig bezig, waar ik echt diep chagrijnig om werd. Het is gewoon zo frustrerend als je voor alles drie keer heen en weer moet lopen in plaats van dat ik alles efficiënt in één keer kan doen. Het grootste probleem van de dag was de naaimachine. Voor twee simpele dingetjes ben ik nota bene anderhalf uur bezig geweest, terwijl het in een kwartier had gekund…

Donderdag 29 december

kleine-wereld

Vandaag sprak ik met een goede vriendin af die ik vier maanden niet had gezien, want ze woont sinds die tijd in een ander land. Best gek als je elkaar eerst wekelijks ziet en dan ineens zo lang niet meer. Toch voelde het heel vertrouwd en voordat we het wisten was de dag alweer voorbij. Na het bustripje naar huis, fietste ik door een volledig door mist omsloten landschap. Geen wind, geen zon, geen uitzicht. Echt heel mooi. Op zo’n moment is het net alsof ik in een bubbel leef, zonder dat de rest van de wereld bestaat. Het was ook bijzonder stil. Erg fijn, deze dag.

tekenen

Thuis tekende ik nog wat in mijn dummy. De laatste weken teken ik iedere dag met maar één regel: het hoeft niet mooi te zijn. Ik teken waar ik zin in heb, ik gebruik de materialen die daar het best bij passen. Als het nergens op lijkt, is het helemaal prima. Gewoon prutsen met krijt, pen of potlood leidt altijd wel ergens toe.

Vrijdag 30 december

Ik ging op stap met mijn vriend en toen we, zonder ook maar iets te verwachten, de C&A inliepen, vond ik de beste trui ooit…

pandatrui

…deze pandatrui! Eerst vroeg ik me af of ik hem wel zou dragen, maar omdat hij lekker dik is en zacht vanbinnen, leek het me ideaal voor de ijzige collegezalen waarin in me nogal eens bevind. Verder at ik voor het eerst bij Backwerk, een leek tentje waar je voor niet eens zoveel geld goed kunt eten. Er zitten zeven locaties in Nederlands, zeker een aanrader.

Wat ik ook nog even kwijt wil: op de heenweg zat ik in de bus en ik schrok me te pletter, want een jongen gooide vuurwerk tegen het raam aan. Het kind had het spul al even vast nadat hij het aanstak, dus het explodeerde bijna tegen het raam aan. Gelukkig was er niets kapot aan de bus, maar het zat er wel dicht tegenaan. Het was niet zozeer de knal waar ik van schrok, dat was nog het minste. Nee, ik schrok van het gezicht van een jochie van nog geen tien jaar oud dat lachend met vuurwerk gooide. Wat is er aan de hand hier? Is er niemand die dat kind heeft opgevoed met de boodschap dat je zoiets absoluut nóóit mag doen?! Is er niemand die dat joch streng toespreekt opdat hij weet dat hij fout zat?

Zaterdag 31 december

Ik was een beetje uitgekeken op al mijn kerstspullen, dus ik heb alles weer in dozen gestopt. Aangezien opruimen altijd sneller gaat dan neerzetten, vond ik dat ik wel met avondeten kon wachten tot ik eindelijk klaar was. Dat dat moment zich bijna anderhalf uur later aandiende dan mijn normale etenstijd, zal ik even negeren. Nou goed, ik had in ieder geval voldoende trek. Om kwart voor elk ging ik naar bed en dat was het wel. Inderdaad, ik heb niet actief Oud en Nieuw gevierd. Ik was moe, ik had verder geen plannen, dus tsja.

haarMisschien volgende keer weer.

O ja, overdag probeerde ik deze haartutorial van Saskia. Het eindresultaat is niet helemaal zoals het ‘hoort’, mijn haar is denk ik te zwaar om het op mijn hoofd vast te zetten. Ik besloot om de vlechten in een knot te bundelen en dat werd uiteindelijk ook zeker niet verkeerd.

Iets gemist?

Woensdag: iets wat ik me de laatste tijd steeds vaker afvraag, ben ik namelijk ziek?
Vrijdag: 2016 in random momenten (voor mij was dit een heuse geheugentest, begin 2016 is al zo lang geleden!)

Fancy medisch woord van de week

In verband met de vakantie leer ik niet echt nieuwe woorden, maar een ezelsbruggetje kan ook geen kwaad. Zeker niet omdat DRS. ABCDE met het verlenen van eerste hulp heeft te maken. Dit is namelijk een protocol dat je kunt gebruiken om overzicht te krijgen bij een ongeval. In deze volgorde kom je langs alle belangrijke punten op het goede moment.
Danger – Is de omgeving veilig? Is er sprake van een gevaarlijke situatie?
Response – Is het slachtoffer aanspreekbaar en zo ja, kan deze persoon vertellen wat er is gebeurd en waar hij/zij last van heeft?
Shout for help – Hulp roepen.
Airway/C-spine – Is er een blokkade van de luchtwegen? Lijkt het erop alsof er problemen zijn met de nek (stabilisatie nodig)?
Breathing – Ademt het slachtoffer en gaat dit goed?
Circulation – Doet de bloedsomloop het nog zoals het hoort?
Disability – Zijn er andere stoornissen, bijvoorbeeld op neurologisch vlak?
Exposure and secondary survey – Voorkom onderkoeling of verhitting, kijk of er nog meer problemen zijn.
Monitoring – Slachtoffer in de gaten blijven houden.

Nog een mooi, gezond en gezellig 2017 toegewenst!

x Iris

Geef een reactie

