2016 in random momenten

2016-in-random-momenten

Terugblikken is leuk, maar ik ben vooral van het vooruit kijken. Toch wil ik niet zomaar doen alsof 2016 niet plaats heeft gevonden. 366 hele dagen negeren is ook weer wat. Daarom is dit overzicht gebaseerd op mijn geheugen: welke belangrijke gebeurtenissen van afgelopen jaar heb ik onthouden?

 

stethoscoop-open

Heel veel huilen

Geneeskunde speelt een grote rol in mijn leven, al ruim voordat ik me heb ingeschreven. Dit jaar vond de decentrale selectie plaats, een zenuwslopende periode. Snel veel regelen om papieren op te sturen, wachten, leren voor de toets, nog meer wachten… Toen ik de verlossende brief kreeg, heb ik echt staan huilen. Bijna een heel jaar spanning kwam eruit: ik was toegelaten. Omdat ik het niet kon geloven, heb ik de brief een hele tijd lang bewaard, zelfs toen het jaar al was begonnen. Stel nou dat ik ineens te horen kreeg dat het een foutje was… Inmiddels zit ik helemaal op mijn plek en kan ik alleen maar blij zijn.

Uit elkaar

Dat ik ging studeren, betekende ook dat ik niet meer met mijn vriendengroep samen naar school kon. Het is heel gek als je elkaar eerst dagelijks ziet en vervolgens alleen online of heel weinig. Daarnaast ging een goede vriendin en collega van m’n vrijwilligerswerk emigreren en dat was al helemaal raar. We zagen elkaar minstens eens per week en nu is zelfs even afspreken niet te doen. Gelukkig zijn er vakanties in het leven geroepen om het sociale leven weer in te halen. Niet zo ideaal moet ik zeggen, want met alleen zomer- en kerstvakantie zijn de mogelijkheden een beetje beperkt. Ik vind het nog steeds wel lastig zo, eigenlijk.

Stage lopen

Ik was bijna vergeten dat dat ook dit jaar plaats heeft gevonden. Begin 2016 liep ik stage bij een onderzoeksafdeling van de universiteit waar ik nu studeer. In hetzelfde gebouw, dus ik stond steeds heel blij/jaloers te kijken naar de geneeskundestudenten die ik rond zag lopen, ‘was ik maar nu al…’. Nu studeer ik er ook echt en kan ik terugkijken op een leuke stage, waarbij ik al het een en ander heb geleerd over onderzoek doen. 1-0 voorsprong, aw yiss.

Tegenvallers

Het is op zich niet raar dat je als klein kind alles veel mooier, groter en indrukwekkender vindt lijken dan wanneer je ouder bent. Toch vond ik dit jaar wel erg veel dingen tegenvallen. Ik ging naar de Efteling, waar ik best veel zin in had, en het viel gigantisch tegen. Zo waren er wel meer dingen. Kerstmarkt? Normaal word ik daar heel blij van, dit keer leek het niet alsof het niets was.

 

Sir Nicholas en Lady Florence

Wat ook minder leuk was aan dit jaar, was dat het mafste, meest eigenwijze en relaxte konijn op aarde overleed: Blacky. Hij was behoorlijk oud en deed alles lekker op zijn eigen tempo, totdat het niet meer ging. Zo liep ik een aantal weken langs een leeg hok, wat het geheel alleen maar triester maakte. Toen kwam Sir Nicholas. Een klein konijn met een grote eigen wil. Als het etensbakje niet op de juiste plek staat, sleept hij hem net zo lang rond tot hij tevreden is. Een dwergkonijn in een groot hok stond wel een beetje sneu. Een paar weken later arriveerde Lady Florence. Ze mochten nog niet bij elkaar (zwanger tienerkonijn nee dank u) en daarom moest ze in een ander hok wachten totdat Sir Nicholas geholpen was. Lady Florence is echt altijd zo blij en ze komt graag bij je zitten. Samen zijn ze ook een heel leuk stel.

Al met al moet ik zeggen dat 2016 overwegend positief was. Daarbij moet ik wel een beetje de media negeren, de berichten over oorlog en overleden mensen deden me niet echt goed. Op persoonlijk niveau zijn er veel goede dingen gebeurd, maar, het kan natuurlijk nog beter. Daar is 2017 voor :)

Fijne jaarwisseling!

x Iris

Geef een reactie

