Ben ik ziek?

ben-ik-ziek

Mijn definitie van ziek zijn is iets als jezelf heel slecht voelen, koorts hebben, misselijk zijn… Nou ja, je weet wel wat ik bedoel. Gek genoeg ben ik ‘officieel’ ook ziek, al ruim acht jaar. Toch voel ik mezelf helemaal niet zo. Of wel?

Toen ik in de vierde klas van de middelbare school zat, had ik met een vriendin altijd de grootste lol als de docent de absentielijst invulde. Bij de vraag of er nog zieken waren, zeiden we lachend ‘WIJ!’. Vriendin had Pfeiffer, ik suikerziekte. Ziekte numero één is inmiddels gelukkig opgelost, de tweede zal nooit weggaan. Aan de ene kant is het vreemd om te bedenken dat ik niet beter word. Het klinkt zo definitief. Daarentegen kan ik niet zeggen dat het me heel erg raakt of iets dergelijks, want na acht jaar is het wel zo’n beetje normaal geworden. Ik kan me eigenlijk niet eens herinneren hoe het was voordat ik ziek was. Daarom vind ik het altijd in eerste instantie raar als mensen medelijden hebben, dat is echt niet nodig. Er zijn mensen die vele malen slechter toe zijn dan ik.

Terug naar het wel of niet ziek zijn. Koorts heb ik niet, misselijk zijn heeft niets met suikerziekte te maken. Mezelf heel slecht voelen? Ja, maar niet de hele tijd door. Dat maakt het wel eens lastig om uit te leggen dat suikerziekte, zeker type 1, niet iets is van ‘insuline bij het eten en alles is goed’. Die momenten tussendoor gebeuren vaak thuis of zijn simpelweg niet zichtbaar.

Nog meer ‘argumenten’ voor het wel ziek zijn, zijn bijvoorbeeld dat ik regelmatig naar het ziekenhuis ga (in ieder geval vier keer per jaar), de waanzinwekkende 20.000+++ keer dat ik iets met een naald heb uitgevoerd en mijn insulinepomp die eeuwig uit mijn broekzak probeert te bungeejumpen. Je zou het eens moeten proberen: maak een touwtje vast aan een voorwerp dat net aan in je broekzak past en plak het touwtje met een pleister aan je been. Ik ben benieuwd hoe lang je het volhoudt: ik inmiddels 7,5 jaar, jij? :)

Ik denk dat het belangrijkste punt is dat het mijn leven niet volledig over heeft genomen. Natuurlijk is mijn leven anders. Ik proefde kort geleden voor het eerst sinds tijden een ieniemini slokje sinaasappelsap (erg lekker – helaas dus), normaliter drink ik geen dingen waar veel koolhydraten in zitten, want dan stijgt mijn bloedsuiker veel te snel. Verder eet ik gewoon alles. Daarnaast neem ik altijd een tas mee om mijn meter en eten in op te bergen (ik was laatst een kwartier weg van huis zonder tas, heel raar). Voor mij is dat niet genoeg om te zeggen dat ik echt ziek ben. Laat ik het zo stellen: ik bén niet ziek, maar ik heb een ziekte. Zelfs dat klinkt nog een beetje gek, maar voor nu is het goed.

x Iris

Geef een reactie

