Weekoverzichten

Deze week #50 ~ Privéchauffeur, rennende olifant en bloedprikken

deze-week-50-privechauffeur-rennende-olifant-en-bloedprikken

Om eerlijk te zijn had ik hélemaal geen zin in deze week. Gelukkig viel het achteraf reuze mee. Op donderdag had ik zelfs een privéchauffeur! Kijk je mee?

Zondag 11 december

Ik moest dus werken en tot afgelopen vrijdag dacht ik dat ik vandaag vrij was, maar het viel allemaal reuze mee. Ik was ook al even na zessen thuis, twee uur vroeger dan gewoonlijk. Niet verkeerd. Ik gebruikte de bonustijd om braafjes aan school te werken, voor een douchebeurt en om lekker vroeg mijn bed in te duiken. Helemaal geen verkeerde dag. Toen ik op bed lag, bedacht ik me wel dat ik nog redelijk wat dingen moet doen of regelen binnen een vrij korte tijd, dat was wel jammer.

Maandag 12 december

Tijdens college werd verteld dat er steeds meer dingen zijn die niet ‘zomaar’ gebeuren of zo zijn, ook al werd dat eerst wel gedacht. Blijkbaar ligt er heel veel informatie vast in je DNA. Als voorbeeld werd statistiek genoemd en ik voelde me meteen aangesproken. Ik ben gewoon een geboren statistiekhater ben ik bang, niets aan te doen. Even later zat ik in de bibliotheek te ploeteren aan, jawel, statistiek. Samen met studiegenoot V wilde het allemaal niet lukken. Woensdag al posterpresentatie! Meh, geen zin.

Tijdens die uurtjes gedoe verloor ik al mijn concentratie en het werd laat en ik miste ALLEBEI de bussen en ik was laat thuis en ik had honger. Goed verhaal. Het valt me op dat iedere maandag een soort van energieslurper is. Op een dag kan ik meestal maar twee activiteiten buitenshuis doen zonder moe of afwezig te worden en op maandagen is er eerst college, dan drie uur niets (ofwel drie uur leren) en dan studiegroep. Ik ben eerder thuis dan op de ogenschijnlijk drukke zaterdag, maar dan doe ik slechts twee dingen (’s ochtends werken, ’s avonds werken). Ik ben wel blij dat ik dit nu doorheb. Niet dat ik de maandagen beter kan maken, maar toch.

Dinsdag 13 december

Een half uur voor de wekker van half zeven was ik klaarwakker en ik belandde dan ook soepeltjes bij het college van kwart voor negen. Daarna ging ik verder met het onderzoek en at thuis om half drie ’s middags lunch. Voor mezelf vrij verwarrend, zeker gezien het grote, gapende gat tussen ontbijt en lunch, maar het moest maar even.

posterIn de middag lag ik letterlijk op de poster de indeling te schetsen en ik probeerde van losse onderdelen op A4 geprint het grote A1-vel in te vullen. Dat ging niet zo soepel. Het was heel erg laat toen ik klaar was met knippen, plakken, schuiven en alwéér de boel omgooien.

Woensdag 14 december

Wederom een dag met iets te veel dingen op de planning. Ik ging ’s ochtends op pad om bloed te laten prikken. Dit keer waren allebei mijn armen het slachtoffer, want bij het allerlaatste buisje was het bloed uit mijn linkerarm op (très logisch) en dan valt er niet veel anders te doen dan arm numero twee te pijnigen. Niet dat ik het erg vind, ik zou het vervelender vinden als zoiets gebeurd bij iemand die niet tegen naalden kan en er heel erg tegenop ziet. Met acht jaar suikerziekte heb ik inmiddels meer dan een paar duizend keer een naald in mijn vingers/buik/been/bil/arm gehad en het boeit me dan ook niet zoveel meer. Kom maar op met die dru… Nee grapje. Insuline is op zich al voldoende.

Met gaatjesarmen ging ik door naar school, waar ik de poster mocht presenteren. Mocht je je het nog afvragen: er is geen verband gevonden tussen de inname van verzadigde vetzuren en zelfwaardering. Tailleomtrek heeft blijkbaar wel invloed op allebei. Maar goed, men was wel redelijk tevreden over het onderzoek, maar de poster was te schreeuwerig. Ik heb geen foto, maar mijn bloggershart vond dat het mooi moest worden, niet zo functioneel een saai als een echte poster. Bovendien had ik er best veel moeite in gestopt. Ach ja, eind goed, al goed. Erna had ik een gesprek en ging ik nog ‘even’ leren in de bieb. Toen ging de zon onder. Interessant. Ik snap echt niet hoe tijd werkt.

Donderdag 15 december

Beloning voor het vroeg opstaan voor college: een privéchauffeur in een Mercedes. Vanaf de uni stapten er naast mij twee mensen in, maar die waren er al binnen twee haltes weer uit. Het gevolg: een half uur in m’n eentje in de bus. Het was wel een beetje awkward, maar ik vond het eigenlijk wel grappig :) Tot aan mijn eindhalte kon ik gewoon overal zitten, wat ik overigens niet gedaan heb. Het gevoel dat het gewoon kon, was toch heel fijn.

In de middag deed ik wat klusjes die nog moesten gebeuren, ik werkte aan een presentatie en leerde nog wat. ’s Avonds danste ik en ik viel gewoon niet om. Zoals je bij vorige week kon lezen, is dat nogal zeldzaam bij een halve potlooddraai (a.k.a. het makkelijkste dat er is).

Vrijdag 16 december

Ik werd wakker met een stijve, pijnlijke nek en had helemaal geen zin in school. Eerst studiegroep met presentatie en daarna een practicum over SNP’s in DNA. Mijn presentatie ging echter heel goed en ook het practicum was helemaal niet zo erg om te doen. Dat gevoel had ik trouwens de hele week. Afgelopen zondag had ik helemaal geen zin in wat dan ook en het liefst zou ik zijn begonnen aan een lange, weldadige winterslaap. Nu ik zo terugkijk, valt het reuze mee. Enne, het is bijna vakantie! Nog een week en dan even lekker twee weken niets. Nou ja, ik moet wel werken, maar dat telt even niet mee.

O ja, wat wel een ongemakkelijk moment was, was dat ik moest rennen om mijn bus te halen. Ik kan niet echt als een gracieuze hinde zo hop, hink-stap-sprong vooruit komen. Eerder als een olifant die wegbanjert vanwege een muis. Maar goed, zo was ik wél een klein half uur eerder thuis…

augurken

…om tevreden augurken te eten. Luv it.

Zaterdag 17 december

Een van de dingen die ik handig vind om te doen bij het leren is het terugkijken van colleges. Maar man, drie weken colleges terugkijken is net een soort filmmarathon van films die je niet boeiend genoeg vindt voor een tweede keer. Nou ja, het is voor het goede doel. Van al dat gestaar naar het scherm van mijn laptop werd ik niet veel wakkerder of iets dergelijks. Daarom besloot ik maar tot ’s avonds laat te borduren, want hetgeen waar ik mee bezig ben is bijna af, dus toen voelde het toch alsof ik iets bereikt had.

wegdoen Ik wilde eerst gaan opruimen om iets nuttigs te doen, maar toen kwam ik wederom dit ding tegen en ik weet nog steeds niet wat ik ermee moet. De blaadjes blijven veranderen en verval en dood zijn op zich elementen van het geheel. Wie weet hoe het over een jaar of wat eruit ziet.

Fancy medisch woord van de week

Nu het statistiekgebeuren zo’n beetje afgelopen is en ik deze week wat meer over genetica leerde, kan ik weer een woord kiezen dat ik ook daadwerkelijk in college geleerd heb. Deze keer *tromgeroffel*: UPD, ofwel uniparentale disomie. Misschien dat je het woord ‘parent’ herkent in de term, verder zal het wel als Chinees overkomen. Het komt erop neer dat er iets mis is gegaan bij het overerven van een stuk DNA. Je weet vast wel dat je voor iedere eigenschap een gen van je vader en een gen van je moeder krijgt. Het ene gen is dominant over de ander. Daarom is de kans op bijvoorbeeld het hebben van bruine ogen in plaats van blauwe een stuk groter wanneer één van je ouders bruine ogen heeft en de ander blauwe ogen, want het gen voor bruine ogen is dominant (en daarmee is het gen voor blauwe ogen recessief). Door een foutje kan het zo zijn dat je in plaats van één gen per ouder twee genen van één ouder krijgt. Op de een of andere manier is het gen van de andere ouder ergens blijven steken, om het zo maar eens te zeggen, en ontstond er een UPD. Dit kan ervoor zorgen dat je als kind van een ouder met blauwe ogen en een ouder met bruine ogen alsnog blauwe ogen kunt krijgen, omdat je allebei de ‘blauwe-ogen-genen’ van de ouder met blauwe ogen hebt gekregen. In werkelijkheid ligt het nog wel iets ingewikkelder, maar ik hoop dat dit helder is.

Iets gemist deze week?

Woensdag: deel twee van het artikel met superleuke DIY’s voor Kerst
Vrijdag: een lijstje met mijn rare eigenschappen

x Iris

Geef een reactie

