6 simpele, makkelijke en goedkope kerst DIY’s zónder boom #2

6-simpele-makkelijke-en-goedkope-kerst-diys-deel-2

Hallo allemaal! Aangezien het vorige artikel met simpele en goedkope kerst DIY’s goed werd ontvangen én ik achteraf nog meer ideeën had om je huis kerstproof te maken zonder dat er een boom aan te pas komt (lange zin ;p), besloot ik nog een deel te maken. Want eerlijk is eerlijk: als het buiten koud, nat en donker is (te donker om foto’s te maken), is het superleuk om binnen de boel gezellig aan te kleden.

Kerstmuts boven alles
Nodig: een kerstmuts

Ik heb twee kerstmutsen en ik wist nooit zo goed wat ik er precies mee wilde doen. Op mijn eigen hoofd passen ze niet, maar ze zien er wel leuk uit. De oplossing: zet de muts op iets anders. Ik heb de mutsen op de hoek van mijn whiteboard en op een fotolijst. Eigenlijk is alles wel mogelijk. Misschien nog op een spiegel, de TV, een schilderij, een cactus, als piek op de boom, je goudvis…

Krijtmarkers (gezien op ikbenirisniet.nl)
Nodig: krijtmarker, glad oppervlak

Bij deze DIY kun je lekker je creativiteit de vrije loop laten gaan, want met krijtmarkers kun je de ramen of een spiegel voltekenen met alles waar je zin in hebt. Teksten, kerstbomen of, als je iets simpels zoekt, kerstballen. Ben je niet zo’n held in mooie designs maken? Zoek een mooie afbeelding, plak deze aan de ene kant van het raam en trek het plaatje aan de andere kant over. Natuurlijk hoef je niet te zeggen dat je het zo gedaan hebt :) Krijtmarkers zijn trouwens goed afwasbaar.

Stilleven achter glas
Nodig: verschillende kerstfiguren, stolp met ondergrond/lege, glazen pot/vaas

Met weinig ruimte heb je met dit stilleven alsnog mooie kerstdecoratie. Het ziet er heel fancy uit, terwijl je zo klaar bent. Leg een handje nepsneeuw of mos op de bodem van de stolp, vaas of pot, zet daar bijvoorbeeld een klein nepboompje op, hertje erbij en klaar! Je kunt het zo simpel of ingewikkeld maken als je wilt. Ik heb ook voorbeelden gezien waarbij iemand alleen een rol kerstverlichting in de stolp/pot heeft gedaan. Mocht je toevallig een heel groot landschap willen maken: als het past, kan het.

In plaats van een echte stolp of glazen pot kun je ook een glazen schaal of vaas omkeren. Wat ik me net ook bedacht, is dat je een landschapje kunt maken op een schaal of dienblad. Op die manier blijft alles netjes bij elkaar en heb je meer ruimte.

Kersttak
Nodig: tak, vaas of iets anders waar de tak in blijft staan, kerstballen, eventueel lampjes

Paastak meets kerstboom. Waarom zou je een hele boom versieren als je je ook kunt beperken tot een enkele tak? Je bent in ieder geval een stuk sneller klaar. Neem een tak met veel zijtakken, boen eventuele mossige onderdelen eraf, zet je tak in een vaas en je kunt hem meteen versieren. Doe eventueel wat zand erbij zodat het geheel niet omkletterd. Als je de smaak te pakken hebt, kun je de tak eerst drogen en dan verven. Nog een groot voordeel: je tak blijft járen goed. Zelf een kunstkerstboom houdt het niet zo lang vol.

Minimalistisch kerststukje
Nodig: iets waar een kaars in kan, kaars, kerstgroen, lijm/touw, schaar

Het idee was om hier gewoon te zeggen ‘maak een kerststukje’, maar de ervaring leert dat dat voor dit artikel toch net even te lang duurt en er gaan te veel spullen in. Toen kwam ik dit tegen op het wereldwijde web. Heel simpel: neem een grote vaas of een kleine kaarsenhouder en plak er kerstgroen omheen. Als je plakken ook niet zo’n fijn idee vindt, kun je ook een mooi touwtje eromheen knopen. Deze DIY lijkt me ook leuk voor de rest van het jaar, misschien met varens in plaats van kersttakjes.

Microkerstboom
Nodig: kersttakje, kurk

Ook al zegt de titel ‘zonder boom’, ik vind dat deze er toch bij mag. Het enige wat je moet doen is een kersttakje in een kurk prikken. Het leukste is om een groepje ‘boompjes’ van verschillende grootten te maken. Deze boom doet het ook prima achter glas, zoals bij de derde DIY van deze lijst.

Dat was het voor deze keer! Misschien bedenk ik straks weer allemaal dingen als dit artikel online staat, dus wie weet komt er nog een deel :) Fijne dag verder!

x Iris

Geef een reactie

