DIY's, Ideeën

6 simpele, makkelijke en goedkope kerst DIY’s zónder boom

6-simpele-makkelijke-en-goedkope-kerst-diys

Alles versieren met gezellige kerstpulletjes is iets waar ik heel blij van word. Daarom vind ik het geen probleem om er een hele dag mee bezig te zijn. Het meest tijdrovende is toch wel de kerstboom. Uitvouwen, lampjes, ballen, slingers, vogels, vlinders en o ja, de piek. Ik kan me goed voorstellen dat je dat te lang vindt duren, er geen tijd voor hebt of dat je niet zoveel geld daaraan uit wilt geven. Geen nood, met een paar eenvoudige DIY’s kun je net zo goed de kerstsfeer in huis halen. Daar is geen DVD met haardvuur voor nodig.

plant-als-kerstboom

Een plant als boom
Nodig: plant, kerstballen/-hangers, eventueel tak

Dit jaar wilde ik ál mijn spullen gebruiken en op de bodem van de doos vond ik een doosje glazen hangers. Mijn beide boompjes hingen al vol en het waren te veel hangers voor bijvoorbeeld de deurknoppen (ook leuk trouwens). Daarom hing ik ze in mijn sanseveria. Ik had niet gedacht dat het zou werken in deze plant, als je zo kijkt naar de verticale sprieten lijkt het onmogelijk. Toch bleven ze hangen. De tak stond al in de plant en daarop hing ik ook wat glazen hangers. Voor deze DIY kun je evengoed kleine kerstballen gebruiken, wat je wilt. Enne, probeer gewoon alle planten in huis uit, ik wed dat er meer mogelijk is dan je denkt #levenswijsheid

sliert-verlichting

Lampjes
Nodig: lampjes (dat méén je niet?!)

Ik had nog een sliert lampjes van twintig (!) meter lang over. Waar laat je dat, dacht ik. Dus ik heb hem hups, langs de wanden van mijn slaapkamer gedrapeerd. Het kan haast niet simpeler dan dit. Je hoeft natuurlijk niet zo’n gigantische sliert te nemen, een kleintje langs het raam of boven de bank kan al een heel mooi effect geven. Ik bedacht me net dat je ook een sliert lampjes in een ongebruikte open haard kunt stoppen, wie weet geeft dat ook een interessant effect.

sfeerlicht

Sfeerlicht
Nodig: waxinelichthouder of smal glas, glazen pot, kleine slinger/ketting, waxinelichtje (nep, echt kan vast ook wel, maar let wel goed op)

Neem een waxinelichthouder die in een glazen pot past. Een goed doorzichtige houder geeft het mooiste effect. Doe de houder in het midden van de pot en drapeer de slinger eromheen. De slinger zit nu tussen de waxinelichthouder en de glazen pot in. Doe het lichtje aan en in de houder en klaar! Ik gebruikte een weckpot met een nepwaxinelichtje, dus ik deed de deksel dicht. Met een echt kaarsje zal dit natuurlijk niet lukken. In plaats van een slinger zou je ook nepsneeuw erin kunnen doen, misschien met wat kerstballen erop.

kerstspullen-in-vaas

Vaas met kerstspullen

Nodig: grote, glazen vaas, sliert lampjes (die niet warm worden!), kerstballen, dikke kerstslinger, eventueel nog meer figuren of slingers

Dit is de moeilijkste van de lijst en alsnog heel simpel. Eigenlijk is het de inhoud van een kerstboom in een vaas. Drapeer een stuk van de verlichting op de bodem van de vaas en doe dit ook met de dikke slinger. Laat de rest van beide slierten even over de rand aan de buitenkant hangen. Doe een paar ballen in de vaas en voeg weer wat verlichting en slinger toe. Hier ga je mee door totdat je geen verlichting meer hebt of totdat de vaas vol is. Ik had geen verlichting op batterijen meer, maar dat is wel mooier dan dat het snoer over de rand hangt. Het uiteinde met de aan-/uitknop kun je dan tussen de slinger verstoppen. Ik vind deze DIY zelf het mooiste met grote kerstballen.

slinger-met-ballen

Kerstballen aan de muur
Nodig: kerstballen, slinger en/of sliert verlichting

Als je nu toch een sliert lampjes aan de muur hebt hanger, kun je er meteen kerstballen aan kwijt. Check wel even of de sliert stevig genoeg hangt, dat scheelt gedoe later (tip: onbreekbare ballen). Dit kan evengoed met een slinger aan de muur of met beide. Draai ze om elkaar heen, ballen eraan en klaar!

simpelste-kerst-diy-ooit

De allersimpelste
Nodig: slinger

Denk je nog steeds dat alle bovenstaande dingen te veel gedoe zijn? Dan is deze optie een goede. Neem een slinger en leg hem ergens neer. Done. Ik heb hier de laatste slinger die overbleef om een plant heen gelegd, maar er zijn zat andere mogelijkheden. Over de rugleuning van de bank bijvoorbeeld. Kan niet misgaan.

Ga jij dit jaar voor een kerstboom en staat deze al?

x Iris

1 thought on “6 simpele, makkelijke en goedkope kerst DIY’s zónder boom”

Geef een reactie

