Lijstjes

Maffe onderzoeksfeitjes #8: Zoenende mieren, de oudste en de weg kwijt

 

maffe-onderzoeksfeitjes-8-zoenende-mieren-de-oudste-en-de-weg-kwijtLijstjes vervelen mij nooit. Werkelijk nooit. Ik vind het heerlijk om van die herkenbare dingen terug te lezen, iets nieuws te leren of om gewoon je te verbazen over rare dingen. Of deze categorie echt herkenbaar is, betwijfel ik, maar ik kan je wel helpen aan vreemdsoortige onderzoeksresultaten waar je wat van opsteekt en waar je hopelijk ook van denkt: “Echt?!” 

Voor de vorige aflevering en de overige zes delen, klik je op voorgaande links. Rechts.

De alleroudste

Eeuwen geleden was het voor de mens nog min of meer gek om ouder te worden dan een jaar of vijftig, zestig. Inmiddels is het normaal om gezond de tachtig te passeren en deze grens rekt flink op. Daarmee zijn mensen lang niet de oudste diersoort op aarde. Er zijn koraalriffen gevonden die mogelijk ruim vijfduizend jaar oud zijn. Dat komt doordat stukjes koraal afbreken en elders opnieuw een rif vormen. Feitelijk hetzelfde ding dus. Mocht je nu denken dat koraal een plant is, dat ligt wat ingewikkelder. Koraal is eigenlijk een symbiose tussen algen en een soort ongewervelde dieren. Die dieren noem je koraal, maar zonder de algen klopt het weer niet. Juist.

De allerhoogste

Van het ene uiterste naar het andere uiterste. Wetenschappers hebben onlangs de hoogste boom van Afrika ontdekt. De boom is 81,5 meter hoog. Hij moet nog wel even groeien om de hoogste boom van de wereld te verslaan, deze sequoia is namelijk 115,7 meter hoog en staat in Californië. Wat ik het meest opvallend vind aan deze gegevens, is dat wetenschappers zich hier mee bezig hebben gehouden. Met niet al te veel gedoe (ten opzichte van bijvoorbeeld onderzoek naar kernenergie of een grootschalig onderzoek naar een ziekte) kun je zelf ook boompjes opmeten. Je hebt wel veel mensen nodig om lange bomen te nomineren, maar verder is daar niets moeilijks aan. Lasermeter en hoppa, daar heb je je boomlengte. Nou ja, daarmee verdient dit onderzoek wél een plaatsje in deze representatieve lijst.

Kusjesmieren

Het is echt waar, geen clickbait. Mieren zoenen met elkaar. Ook echt mond tegen mond. Bij deze toch niet zo romantische handeling worden onder andere voedsel en het zogenoemde zoenvocht uitgewisseld. In dat vocht zitten ook belangrijke hormonen die babymiertjes sneller laten groeien. Het hoofddoel van het kusjes geven is communicatie. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik zag een kersvers bruidspaar voor me terwijl er wordt gezegd: ‘U mag nu met de bruid(egom) communiceren.’

Even na het lezen van dit artikel, vond ik ook nog een stukje waarin stond dat mieren kunnen zaaien en bemesten, net zoals de mens kan. Ik zeg: oppassen met die beestjes. Houd ze te vriend. Wie weet kunnen ze straks ook nog je afwas doen.

Slapen maakt het erger

Slapen is heel nuttig en noodzakelijk. Te weinig slapen veroorzaakt op de lange termijn allerlei narigheid. Toch zijn er dingen die juist erger worden doordat je gaat slapen. Als je iets vervelends ziet of als je iets naars overkomt, onthoud je het beter als je diezelfde nacht zoals gewoonlijk gaat slapen. Waarschijnlijk kunnen de meeste mensen daarom niet slapen na een traumatische gebeurtenis, want zo wordt je geheugen beschermd. Nu lijkt het me alsnog niet gezond om een week lang door te halen als je iets wilt vergeten, maar ik vond het toch apart.

De weg kwijt

Een paar maanden terug had ik een vergadering en vervolgens wilde ik logischerwijs naar huis. Nu vond die vergadering plaats in een vleugel die ik niet kende, maar de rest van de verdieping was inmiddels een eitje. Dacht ik. Drie rondjes later vond ik pas de trap. Heb je net zo’n goed richtingsgevoel als ik? Dat geeft niet, je bent immers geen Scandinaviër. Die mensen zijn een stuk beter in navigeren dan de rest van de wereld. Leeftijd blijkt ook mee te spelen; op je negentiende is je richtingsgevoel beter dan op je dertigste.

Welke vond jij het leukst? Ik was toch wel heel verbaasd over die mieren. Het laatste feitje is ook leuk, nu ben ik gerustgesteld :)

x Iris


Mijn bron is trouwens good ol’ nu.nl

Geef een reactie

