30 dagen smooth skin challenge: hoe ging het?

30-days-smooth-skin-challenge-gelukt

Afgelopen maand deed ik een zelfbedachte challenge: ik wilde in dertig dagen een zachte huid. Laten we zeggen dat ik daarvoor ongeveer altijd vergat dat het handig is om af en toe jezelf van top tot teen in te smeren. Daarom smeerde ik heel november iedere dag braaf mezelf in en hoopte ik dit vol te houden. Is het gelukt?

Doelen van deze challenge

  • Een zachte huid, want: logisch. De verwaarlozing heeft zeg maar te lang geduurd.
  • Egalere armen (voor wie ook van die bultjes a.k.a. keratosis pilaris heeft is dat vast herkenbaar). Het is niet zo dat ik bang ben hoe anderen dat zien, ik wilde er zelf gewoon vanaf, hoewel dat eigenlijk niet kan.
  • Minder aangebroken verpakkingen met bodylotion/crème/body butter. Echt, ik heb een stuk of tien van zulke dingen liggen die allemaal halfvol of bijna op zijn. Zonde van de ruimte.

Dag 1

Een goed begin is het halve werk, dus ik scrubde eerst even mijn armen en benen en OH HELP mijn huid was er slecht aan toe. Heb je wel eens gezien of gehoord hoe een Koreaanse scrubbehandeling eraan toe gaat? Ik denk dat het bij mij erg veel zin zou hebben gehad, want mijn hele huid was echt dood. Ik smeerde bodylotion van de Kruidvat erop en het trok zo snel in dat het leek alsof er niets was gebeurd. Dan maar extra dik de boel erop klodderen. Het zag er meteen een stuk beter uit en door de dag heen voelde mijn huid lekker zacht. Zelfs nog de volgende dag!

Ik begon trouwens met deze bodylotion van de Kruidvat.

Dag 3

Smeren is toch wel lastig als je het even snel wilt doen. Voor deze challenge wilde ik niet een paar kloddertjes op mijn armen en benen doen, dat zou te makkelijk zijn. Het is echter een hele klus om ook je hele rug goed in te smeren. Mijn huid is niet meer schilferig droog, eerder aan de droge kant.

Dag 6

Ik weet niet zo goed waarom, maar mijn huid voelt juist nu heel kriebelig aan. Zou dat komen doordat ik mezelf ineens heel vaak insmeer, dat mijn huid daar gewoon niet aan gewend is? Aan de andere kant lijkt het me logischer dat het aan het product ligt. De afgelopen dagen heb ik namelijk een bodylotion van Only gebruikt waar vast vrij veel parfum in zit. Toch kan ik me voorstellen dat mijn huid geen flauw idee heeft wat al dit gesmeer te betekenen heeft en daarom maar in protest gaat.

Dag 7

Ik wisselde van product, dus ik smeerde mezelf in met haarolie van Garnier. Klinkt vast gek, maar het is gewoon arganolie met nog wat olieachtige substanties die heel voedend zouden moeten zijn. Mijn huid is namelijk net niet wat ik wilde: lekker zacht en duidelijk gezond en mooi. Daarnaast smeert olie lekker makkelijk uit en dat is voor de snelheid ook heel goed.

Dag 11

I can’t. Toch gesmeerd, maar het is zo’n klus apart dat ik er steeds tegenop zie. Bovendien is crème/olie/het feit dat je tijdens het smeren geen dikke trui aan kunt hebben/alles nogal koud. Koud is namelijk mijn tweede naam. Als ik het warm heb, is het 30º of warmer in de omgeving waar ik ben. Tijdens deze winterse periode, tsja, niet dus.

Dag 14

Wanneer wordt iets een gewoonte? Ik had toch verwacht dat dit hele project al als normaal aan zou voelen. Mijn huid is er trouwens wel al een stuk beter aan toe. Ik gebruik nu alleen olie en geen bodylotion, gewoon omdat het sneller is en veel beter voedt. Mijn benen zijn nog wel flink droog, maar mijn armen zijn gladder en zachter dan een paar dagen terug. Misschien dat mijn huid zo veel achterstallig onderhoud had dat ik de gemiste smeerbeurten van de afgelopen eeuwigheid nog moest bijvullen.

HALVERWEGE

Ik had gehoopt dat het smeren een natuurlijker deel van mijn dagelijkse routine zou zijn geworden, het is nog steeds een klus apart. Mijn huid voelt wel een stuk zachter dan voor deze challenge. De geïrriteerde, schilferige (ik weet het, ik heb het erg laten worden) huis op mijn benen voelt nu vrij normaal tot licht droog aan. Ik vergeet wel steeds om te scrubben, maar het smeren vond ik op zich al genoeg.

Dag 21

Lange tijd geen update, maar ik zit inmiddels op een soort plafond. Het lukt me nu om binnen twee minuten (echt waar) van top tot teen mijn huid te verzorgen en ik gebruik nu steeds dezelfde bodylotion.

ambachtscreme

Bij de douche stond deze crème, die is eindelijk ook op. Op zich wel fijn spul, want het trekt snel in. Het voegt alleen niet zoveel toe, meer dan een beetje vettig is het niet.

Dag 26

Ik bedacht me ineens dat ik nog meer restjes op wilde maken en in de lade vond ik nog wat samples. Q10 gezichtscrème op mijn armen, SebaMed op mijn voeten en de rest met the usual. Ik kan nu in ieder geval vertellen dat de Q10 crème niets deed qua liften /straktrekken ;)

Dag 29

bodylotion-kruidvat

Op het nippertje ging de bodylotion van de Kruidvat ook op. Blij mee, want de fles is behoorlijk groot en nu kan ik me focussen op het leegmaken van de rest van de restjes. Dat dus.

Dag 30

Oh my, de laatste dag! Eindelijk! Nog één keer smeren omdat het moet en daarna… Ja, wat dan?

DE UITKOMST

Nou, het lijkt heel simpel, maar als je niet gewend bent om iedere dag jezelf in te smeren, neemt het vooral veel tijd in beslag. Daarom deed ik het ook ’s avonds, hoewel ik het dan best vaak koud heb. Desondanks is het erg goed gelukt. Even terug naar mijn doelen.

Een zachte huid

Ja en nee. Het is een stuk zachter dan in het begin, niet zo geïrriteerd ‘help me’-achtig, maar ik had nóg meer zachtheid verwacht. Dit kan natuurlijk ook komen door de productkeuze. Waar ik wel trots op ben, is dat ik iedere dag naar de fles bodylotion heb gegrepen. Jaja, waar ik eerst maandenlang negeerde dat dat nodig is, is het nu volledig anders. Vaker scrubben mag trouwens ook wel.

Egalere bovenarmen

Is de keratosis weg? Nee, maar het is een stuk minder. Ik merkte wel dat de olieachtige producten beter werkten dan gewone lotion of boter.

Minder restjes

Ook wel aardig gelukt. Ik had natuurlijk nog meer op willen maken, maar als ik nu blijf smeren, komt dat ook wel goed. Dit ging er allemaal op:

ambachtscreme bodylotion-kruidvat

Toch weer twee flessen minder.

creme-kruidvat

Deze gaat morgen of overmorgen op. Ook niet gek. Hij hoort alleen niet echt thuis in de challenge, want ik smeerde mijn gezicht altijd al twee keer per dag in.

ook-gebruikte-producten

Deze producten heb ik bijna opgemaakt. De bodybutter was al half leeg, de olie gebruik ik op mijn armen en de kokoslotion smeer ik ’s nachts als handcrème.

En verder?

Iedere dag smeren is toch wel erg veel. Ik denk dat ik overga op alleen smeren na het douchen. Op die manier wordt mijn huid niet droog en hoef ik er minder bij na te denken.

Als je denkt dat deze challenge wat voor jou is: vooral doen! Uiteindelijk ben ik best tevreden met het resultaat.

2 thoughts on “30 dagen smooth skin challenge: hoe ging het?

  1. Hmmm, op zich een goed idee, zo’n challenge. Bij staan er ook veel aangebroken flesjes bodylotion. Alleen het gebruik van gezichtscreme (2x per dag), houd ik structureel vol.

    Like

Geef een reactie

