Deze week #47 ~ Banden in de bus en mixers in de bosjes

deze-week-47-banden-in-de-bus-en-mixers-in-de-bosjes

Ik leef nog! 

Zondag 19 november

Een gekke dag, want ik was voor het eerst sinds een paar maanden vrij. De hele dag voor mezelf. Niet dat ik echt spannende dingen heb gedaan, met het tentamen in zicht leek me dat geen goed plan. Ik heb dan ook vooral geleerd en ik weet inmiddels dat ik uien echt heerlijk vind. Dan bedoel ik ook echt superlekker. Rauw of licht gebakken, rood of wit: allemaal top. Ik zou zo een hele ui in ringen bakken en dat als tussendoortje opeten. Love it.

sir-nicholas-lady-florence

Het lukt me niet echt goed om deze twee samen op de foto te zetten, maar ze kunnen inmiddels niet meer zonder elkaar. Het valt nu vooral op dat Lady Florence echt intens blauwe ogen heeft.

Maandag 20 november

evanna2

Die tong maakt het echt helemaal af.

evanna

Zo ziet ze er toch wat intelligenter uit.

Nummer één in de categorie ‘gekke dingen die mensen meenemen in de bus’: een autoband. Ik ging naar huis en trof in het bushokje een man met een autoband aan. Ergens kan ik me nog wel voorstellen hoe het zo gekomen is. Ik heb het niet gevraagd, maar het leek me logisch dat hij ’s ochtends ergens heen moest, erachter kwam dat zijn autoband plat was en daarom met de bus ging. Op de terugweg van die afspraak had hij een band gekocht. Misschien. Misschien ook niet.

Later die dag nam ik de practicumhandleiding van Fysiologie door en zag dat het document uit 43 pagina’s bestond. Daar heb ik er acht van gemaakt: dat voelde meteen een stuk beter. Wat een kleiner lettertype al niet kan doen. Bij Fysiologie is er namelijk altijd een instaptoets en als je die niet haalt, mag je niet aan het practicum deelnemen. 43 A4’tjes de avond van tevoren  doornemen vond ik wel heel erg, ehm, optimistisch.

Dinsdag 21 november

Ik werd drie keer wakker voordat ik op moest staan, dus drie keer dat zalige gevoel van ‘nog even’. De vierde keer dat ik wakker werd was echter 19 minuten nadat mijn wekker afging. Oeps… Ik kan blijkbaar mijn wekker in mijn slaap uitzetten. Hem aan de andere kant van mijn slaapkamer zetten heeft ook geen zin, want ik gebruik mijn insulinepomp daarvoor en het langste slangetje dat bestaat is 105 cm. Tel daarbij op dat ik veel draai in mijn slaap, dus dat zal niet werken. Ondanks deze misser kwam ik weer erg vroeg bij de bushalte aan en belandde daardoor ook erg vroeg op school. Genoeg tijd om weer half in slaap te vallen op de bank (er staan van die zachte banken in de faculteit, helemaal top). Het hielp ook niet erg dat in de microscopiezaal de gordijnen dicht waren en het licht uit was, waardoor ik pas aan het einde van de dag weer volledig kon functioneren. Beter laat dan nooit, toch?

zonsondergang

Dat moment viel dus samen met het ondergaan van de zon, lekker tegenstrijdig. De zonsondergang was wel erg mooi, maar ik ben er nog steeds niet over uit hoe je daar een mooie foto van kunt maken.

Woensdag 23 november

Ik had de hele dag om te leren en ik had werkelijk geen idee wat ik met al die open ruimte moest doen. Met nog twee dagen te gaan tot hetgeen wat blijkbaar het moeilijkste tentamen van dit semester is, kon ik niet álles herhalen, maar het was toch wel voldoende tijd om nog het een en ander te doen. Alleen, wat? Nog een keer mijn samenvattingen doornemen? Oefentoetsen maken? Alle termen die ik moest weten in een liedje verwerken en daar een dansje bij verzinnen? Geen idee! Ik heb uiteindelijk van alles wat gedaan, op het liedje na, want ik kan niet zingen.

Ik belandde ’s avonds bij dit filmpje en vond het superleuk om zelf mee te doen. Ik kan het echt aanraden om dit nu te kijken met een pen/potlood en een stuk papier, het resultaat is erg grappig. Je tekent wat lijntjes en toch werkt het. Ik denk alleen niet dat je hierdoor echt kunt tekenen, daarvoor moet je toch echt meer hebben geoefend.

appelcrumble

Verder maakte ik deze appelcrumble als avondeten en het was megalekker. Soms ben ik wel een beetje trots op mijn baksels.

Donderdag 24 november

Ik leerde zo goed als de hele dag en daar was verder niets spannends aan. Mijn leven is vlak voor een tentamen nooit zo spectaculair.

Vrijdag 25 november

Aan het eind van de ochtend vertrok ik richting school voor het tentamen en ik was na drie kwartier alweer klaar. Met extra controleren en alles. Ook niet verkeerd. Daarna ging ik shoppen met mijn zus, wat trouwens nogal een operatie was. Ze pikte mij op bij de uni, maar het bereik is daar heel slecht, dus het was nogal een gedoe om elkaar te vinden. Uiteindelijk lukte dat en gingen we naar het tuincentrum voor de kerstmarkt. Ik vond het een beetje tegenvallen, ook al had het tuincentrum een goede reputatie wat betreft kerstspullen. Er was niet heel veel en het was ook niet zo dat een deel nog niet was neergezet. Ik zocht een klein nepboompje in een normale groene kleur en er was alleen groen/grijs. We waren dan ook snel weg. Erg jammer, want ik weet nog wel dat tuincentra een paar jaar geleden veel meer moeite deden voor de kerstmarkt. Er was meer keuze en de aankleding zag er mooier uit. Misschien heeft het ook te maken met hoe je er naar kijkt, als klein kind maakte alles altijd erg veel indruk. Ach ja. Uiteindelijk had ik een boompje bij de Gamma vandaan. Het is een beetje een zielig exemplaar, maar met een berg versiering valt dat niet meer op.

enkellaarsjes

Ik kocht ook een nieuw paar schoenen bij Nelson. Ik had een paar leuke kandidaten op de site van Scapino gezien en ik zag dat ze in het filiaal aanwezig waren, maar toen ik daar aankwam bleken ze niet te zijn geleverd. Vreemd en jammer. Bij een andere winkel vond ik deze enkellaarsjes. Het is eigenlijk een wonder dat ik ze pas, met mijn ietwat vreemde voeten. Ze zijn in ieder geval hoog genoeg voor mijn lengte, want broeken zijn vaak te kort en bij lage schoenen zie je dan een grote reep sok.

Zaterdag 26 november

kast2

Niet leren is zo zalig :) Ik verbouwde mijn slaapkamer en zette de houtwormkast weer terug. Na twee keer inspuiten met antihoutwormspul en nog twee keer met ammonia vond ik het wel welletjes. Vooral ammonia is echt rotzooi, die geur is haast niet te harden. Het ruikt naar salmiak (dat wordt gemaakt van ammoniak en zoutzuur, gek hè?), maar dan heel sterk. Gelukkig vervliegt het heel snel, dus mijn spullen zullen er niet naar gaan ruiken.

plantje

Mijn bureau is opgeleukt met een plantje van het tuincentrum. Op het etiket stond dat een hyacint het langer doet als de plant koud genoeg staat. Nou, op mijn slaapkamer is dat totaal geen probleem ;)

Toen ik naar mijn werk fietste, lag er een mixer in de bosjes. Weet je, ik snap mensen niet.

Fancy medisch woord van de week

Luxatie. Als ik niet zou weten wat het betekent, zou ik denken dat het iets met dure dingen te maken heeft, maar dat is totaal niet het geval. Een ‘luxatie van het schoudergewricht’ is in normaal Nederlands ‘schouder uit de kom’. Een luxatie van het heupgewricht kan bijvoorbeeld ook.

Artikelen van deze week

Heb je iets gemist en wil je nog verder lezen?

Woensdag: Medische weetjes #1
Vrijdag: Simpele appelcrumble + recept koekkruiden

x Iris

Geef een reactie

