Recepten

Simpele appelcrumble + recept koekkruiden

 

appelcrumble

Een taart bakken doe ik niet zomaar, daarvoor wil ik wel eerst een goede reden hebben. Of ik bak er eentje om in stukjes in te vriezen, zodat ik het komende half jaar er af en toe een stukje voor mezelf uit kan halen. Maar ja, dan kan ik ook niet zo vaak uit lekkers uit de oven halen. Laatst wilde ik én appels eten én een warme lunch die ook nog eens niet te ingewikkeld was om te maken. Bovendien wilde ik er geen kilo’s suiker of boter in kwijt. Het resultaat: deze veel te lekkere eenpersoons appelcrumble. Lekker als ontbijt, lunch, voor bij de thee of als toetje.

Wat heb je nodig?
Voor 1 persoon, als volledige maaltijd
(Heb je een bepaald ingrediënt niet? Kijk voor variatietips onderaan het recept.)

  • 2 appels
  • 50 gram tarwebloem
  • 50 gram vloeibare bakboter
  • 60 gram havermout
  • Handje rozijnen
  • Zoetstof of suiker naar smaak
  • Kaneel naar smaak
  • Koekkruiden (of maak deze zelf, zie hieronder)
  • Extra: ovenvast schaaltje van Ø 15 cm

Koekkruiden

Meng een flinke dot kaneel, wat nootmuskaat, gemalen gemberpoeder, anijspoeder, kardemom en kleine beetjes gemalen kruidnagel en witte peper. Als het ruikt naar speculaas, zit je goed.

Hoe maak je het?

  1. Verwarm de oven voor op 180 °C en vet het ovenschaaltje in.
  2. Snijd beide appels in stukjes en doe ze in het schaaltje. Ik had geen zin om de appels ook nog te schillen en het resultaat werd er zeker niet minder van. Strooi er een lading kaneel en de rozijnen overheen.
  3. Meng de havermout, bloem, koekkruiden, zoetstof en vloeibare boter tot een kruimelig geheel. In eerste instantie lijkt het veel te droog, maar na een goede roer- en praksessie zul je merken dat het wel goed komt. Desnoods voeg je ietsje meer boter toe, dit is echter waarschijnlijk niet nodig.
  4. Drapeer de kruimels bovenop de appels.
  5. Bak 40 minuten, strooi er naar smaak nog wat kaneel overheen en dan kun je meteen aanvallen. Afkoelen is nergens voor nodig, zolang je je vingers/mond niet brandt is het goed.

Variatietips

  • Geen koekkruiden? Kaneel door het kruimeldeeg is evengoed lekker. Je kunt ook de kruimels ‘au naturel’ laten.
  • Voor een vegan variant gebruik je 40 mL olie (die tegen hoge temperaturen kan) in plaats van boter. Volgens mij is de bakboter die ik gebruikte plantaardig, dus dat kan ook.
  • In plaats van zoetstof of suiker kun je ook een lepel honing of stroop door het kruimeldeeg doen. Voeg dan wel minder boter toe, bijvoorbeeld 30 g boter en 20 g honing.
  • Ook lekker met gehakte ongezouten nootjes.
Geef een reactie

