Weekoverzichten

Dit was week #46 ~ Konijnentaferelen, wegdromen en dode voeten

dit-was-week-46-konijnentaferelen-wegdromen-en-dode-voeten

Heb je geen zin om een show te kijken of om naar een theater te gaan, maar wil je wél live vermaak? Zet twee konijnen bij elkaar en blijf er gewoon een tijdje bij zitten. Ik kan je vertellen dat het heel bijzonder was. Verder droomde ik weg bij food video’s, verlieten mijn voeten wederom mijn benen en het biochemische kwartje viel nog steeds niet.

Zondag 13 november

De dag vloog haast ongemerkt voorbij. Het ‘haast’-gedeelte van vorige zin komt van mijn voeten, die succesvol zijn afgestorven. Ik kan hele dagen volhouden zonder langer dan een uur in totaal te zitten, maar ik merk pas achteraf dat ik het gedaan heb. Na een snelle douchebeurt wierp ik mezelf in bed en heb ik heerlijk geslapen. Lekker dagje.

Maandag 14 november

zwarte-nagellak

Goed plan: je nagels lakken als je over drie kwartier weg moet. Het is trouwens echt de eerste keer in maanden dat ik dit gedaan heb. Ik koos voor zwart, want ‘if it’s not black, then put it back’.

Ik sprak af met een vriend die toevallig in de buurt van de VU was en daar heb ik gezellig mee gekletst. Op zich is het niet heel lang geleden dat we elkaar voor het laatst zagen en toch voelde dat wel zo. Allebei naar een andere school, andere opleiding, ander leven… Genoeg voer om bij te praten. Aan het einde van mijn tussenuren bereidde ik nog het een en ander voor en ik deed de meest blijmakende ontdekking van de afgelopen weken. Ik dacht namelijk dat ik deze week weer ontiegelijk veel moest leren en dat was dus gewoon niet het geval. Zo fijn! Ik dacht ook dat ik achter liep, maar de hoofdstukken fysiologie die ik vorige week moest doen, stonden ook ingepland voor deze week. Hè, heerlijk.

Op de weg terug begon het te regenen en was ik blij dat ik een zitplek had in de bus. Ik vond het daardoor bijna niet erg dat ik tien minuten langer op de bus moest wachten. In de bus zat ook een Britse vrouw te telefoneren en ik houd enorm van die manier van Engels. Mijn eigen Britse brouwsel is zeker aan het einde van de dag niet zo best meer. Misschien een beetje random, maar ik zou graag meer Engels willen spreken. Dus, vanaf nu you’ll never find a single Dutch article and/or video on my blog.

Tuesday 15th of November

Misschien is het toch niet zo’n goed plan, niet iedereen zal mijn talenliefde delen ;)

Ik ging naar college en vertrok even voor het einde, want ik werd ineens zo moe. Niet heel gek, aangezien ik het de vorige avond het heel koud kreeg en niet meer warm kon worden. Zo irritant. Op zo’n moment kan ik niet in slaap vallen en dat schiet niet op. Daarom viel ik dus half in slaap en vertrok ik uit de zaal voordat het te erg werd. Het college duurde toch nog minder dan een kwartier en het lijkt me als docent vervelender om te zien hoe een student ligt te slapen dan wanneer iemand de zaal uit loopt. Buiten regende het pijpenstelen en kwam er een hele vreemde bus aan, eentje met geblindeerde ramen. Toch het goede exemplaar, het vertrouwde lijnnummer stond er gewoon op. Van binnenuit leek de buitenwereld op een onderzees landschap, door de natte, groenblauwe ramen.

’s Middags probeerde ik iets nieuws, ik zette namelijk mijn twee konijnen voor het eerst bij elkaar. Ze hebben elkaar wel eerder ontmoet, nu is het definitief. De eerste scènes waren vooral 18+, daarna gingen ze normaal vriendschappelijk met elkaar om. Hoewel, het rijden ging nog wel vrolijk door.

raam

In plaats van meteen te leren, bedacht ik me dat het nog steeds best goed te zien is dat ik mijn ramen afgelopen zomer heb gewassen. Ter illustratie: de foto bovenaan het artikel is door een gesloten raam gemaakt. Als je diezelfde foto echter met flitser maakt, gebeurt er het bovenstaande. Hehe. Héél schoon. Très mooi. Much wow. Such great. (Doge!)

Woensdag 16 november

Het experiment lijkt gelukt. Ik vond wel losse plukken haar van Lady Florence, dat baarde me wel wat zorgen, maar er was in ieder geval geen spoor van een echt gevecht te zien. Niet dat ze nu gezellig samen truitjes zitten te breien. Nee, Lady Florence zit boven en Sir Nicholas blijft beneden. Ze kunnen elkaar alleen horen en misschien ruiken, maar geen van beiden gaat spontaan de trap op. Volgens een lading sites die ik heb geraadpleegd is dat normaal en zelfs een goed teken, want ze ‘vertrouwen elkaar genoeg om elkaar niet steeds in de gaten te houden’. Juist. Ach ja, komt wel.

Donderdag 17 november

Waarom heb ik nooit vrij op het moment dat ik echt wil leren? Ik had de hele dag enorm veel trek, het regende pijpenstelen en ik wilde heel graag slapen. Van biochemie is dan ook minder terecht gekomen dan ik wilde. Een iets te groot deel van de tijd gebruikte ik om filmpjes van Tasty te kijken. De hartige gerechten doen me niet zoveel, maar man o man wat werd ik blij van de desserts, koekjes, taarten en snacks. Waarschijnlijk zijn al die dingen veel te machtig om op te kunnen (de meeste dingen bestaan minstens voor de helft uit boter en suiker), maar ik kan er heel lang bij wegdromen. Vervolgens raakte ik gefrustreerd omdat ik niets had om zelf zulke dingen te maken en ik had nog meer trek. Op de een of andere manier heb ik het leerwerk wel af kunnen maken, hetzij in een wat meer gedestilleerde hoeveelheid.

’s Avonds waaide het flink hard en het regende, perfect weer om naar dansles te fietsen. Volgens mij weet het universum precies wanneer ik de deur uit moet.

Vrijdag 18 november

Dat moment waarop je denk dat je op moet staan en ik werkelijkheid nog ruim een uur kunt slapen: purrfect. Ik stond dan ook uitgerust op en vertrok naar de uni. Ik nam een bus te vroeg (meewind op de fiets blijkbaar) en dat was een goede keuze, want ik had een erg gezellige buschauffeur. Daarom stond ik erg blij een half uur te vroeg al op locatie. Het practicum dat daarop volgde was minder, maar dat komt doordat ik biochemie altijd al abracadabra heb gevonden. Ik leer het en nog wil het kwartje niet vallen. Ik denk dat ik even mijn scheikundelerares van de middelbare school ga zeggen dat het, ondanks dat ze me verzekerde dat het ooit zou dagen, nog steeds niet lukt.

Zaterdag 19 november

Aww yiss, ik geloof dat ik nog nooit eerder zo productief ben geweest. Het was eigenlijk jammer dat ik ’s ochtends en ’s avonds moest werken, anders had ik al helemaal veel kunnen doen. Ik heb behoorlijk wat anatomie kunnen doen. Nu scheelt het wel dat ik dat leuk vind. Vorig blok bevatte nog meer anatomie, maar dat was vooral met spieren en gewrichten en dat is toch minder leuk dan organen. Wist je bijvoorbeeld dat je appendix, beter bekend als ‘blinde darm’ (maar dat is het eigenlijk niet), bijna door je hele buik kan liggen? Dat is toch best raar? Ik wil uit enthousiasme het liefst nog tientallen interessante weetjes delen, maar dat komt binnenkort in een apart artikel.

knus

Om toch gebruik te kunnen maken van de vroege avond, kunnen de in de zomer verwaarloosde lampjes vroeg aan. Ik heb een sliert kerstverlichting aan de rand van het plafond hangen en ik ben er nog steeds heel blij mee.

Fancy medisch woord van de week

Een woord dat ingewikkeld klinkt en tegelijkertijd een groot probleem vormt: idiopatisch. Een aantal ziekten hebben dat woord in hun naam. Als een ziekte een afkorting heeft, bijvoorbeeld CIAP, staat de ‘i’ eigenlijk altijd voor idiopathisch. Wat is dan het probleem? Idiopathisch betekent ‘zonder aanwijsbare oorzaak’ en dat is heel vervelend als je een ziekte goed wil behandelen. Veel geneesmiddelen nemen de oorzaak van de klachten weg en als je die oorzaak niet weet, kun je eigenlijk alleen maar de symptomen bestrijden, zonder dat je weet wat er echt aan de hand is. CIAP, wat ik al eerder noemde, is een aandoening waarbij zenuwen beschadigen, wat onder andere tintelingen, gevoelloosheid en pijn veroorzaakt. Het wordt steeds erger en er is niets aan te doen. Best stom, op geneeskundig gebied is er veel mogelijk en tegelijkertijd is er nog een groot deel onbekend.

2 thoughts on “Dit was week #46 ~ Konijnentaferelen, wegdromen en dode voeten”

Geef een reactie

