Recepten

Makkelijke hummus zonder tahin

kikkererwten
Bron afbeelding: http://www.culinette.nl/wp-content/uploads/2015/01/kikkererwten.jpg

In de vriezer lag, tot een paar uur voordat ik dit schrijf, een bak gekookte kikkererwten op mij te wachten. Er was geen tahin in huis en ik wilde toch heel graag hummus maken. Als broodbeleg, met een lading tomaatjes en komkommer of gewoon zo. Heerlijk romig en zacht. Daarom besloot ik gewoon de tahin achterwege te laten en dat werd erg lekker!

Ingrediënten

  • Kikkererwten, gedroogd of uit pot
  • Extra vergine olijfolie
  • Peper
  • Knoflookpoeder
  • Zout
  • Extra: blender/keukenmachine of staafmixer (gewone mixer kan, dan wordt de hummus wel minder romig)

Valt je iets op aan de lijst hierboven? Jep, er zijn geen hoeveelheden. Dat is omdat ik zelf van pittige, stevige hummus houd en ik weet dat ‘doorsnee’ hummus wat neutraler en vloeibaarder is. Probeer daarom gewoon wat je zelf lekker vindt, dit recept kan immers bijna niet misgaan. Nou ja, tsja, mezelf kennende kan ik op een slechte dag zelfs niet succesvol theezetten. In ieder geval, het is simpel. Trust me.

Wat je moet doen

De bereidingswijze van erwten uit blik/pot vind je in het groen.

  1. Laat de gedroogde kikkererwten een nacht wellen in ruim water. Let op dat je een grote pan pakt en deze, na het toevoegen van de erwten, helemaal vult met water (een centimeter speling is wel handig). Voor 500 gram gedroogde kikkererwten gebruikte ik een pan waar je normaal gesproken een grote bloemkool in zou koken, dan heb je een beetje een idee van het formaat. Deksel erop en slapen maar.
  2. Breng de volgende dag de erwten aan de kook (check wel even of er nog genoeg water in de pan zit) en laat ze 40 minuten koken. De erwten zijn gaar als ze helemaal zacht zijn. Laat ze even afkoelen tot een lauwe temperatuur. Giet af en bewaar het kookvocht.
    Giet de erwten uit pot/blik af en bewaar het vocht.
  3. Doe de erwten in de blender, samen met peper, niet teveel zout (ik doe een theelepel zout per 250 gram gedroogde erwten), knoflookpoeder en een flinke scheut extra vergine olijfolie. Voor 250 gram gedroogde erwten is het zeker niet gek om vijf eetlepels olie te gebruiken (daarom werkt een grote hoeveelheid hummus laxerend). Als je geen idee hebt hoeveel er van alles in moet: je kunt het er altijd nog later bij doen.
  4. Mix en proef. Als de hummus te droog is en niet wil mengen, kun je het bewaarde vocht deels toevoegen. Het is goed om te onthouden dat erwten, zeker de erwten die je zelf hebt gekookt, veel vocht aantrekken en de hummus steeds dikker maken.
  5. Als je tevreden bent, kun je de hummus in een bakje scheppen en ongeveer een week in de koelkast bewaren. Langer dan een week kan ook, proef dan even of je het nog lekker vindt (ter illustratie: ik heb het drie weken goed kunnen houden). Ik giet zelf altijd nog een beetje olie over de hummus voordat ik het wegzet. Het liefst eet ik meteen de nog lauwwarme hummus op, als dip met snacktomaatjes. Heerlijk.

Eet smakelijk!

x Iris

Geef een reactie

