Weekoverzichten

Dit was week #45 ~ Wijze raad, blogproblemen en naar cellen turen

dit-was-week-45-wijze-raad-blogproblemen-en-naar-cellen-turen

Om nou te zeggen dat er echt iets levensveranderends is gebeurd deze week, is een beetje overdreven, maar er is genoeg gebeurd nu ik het zo terug lees. Ik dacht serieus dat ik alleen maar aan het leren was. Deze rubriek is echt goed voor mijn geheugen. 

Zondag 6 november

Nope.

Maandag 7 november

Ik miste mijn bus omdat hij te vroeg kwam. Het idee van dienstregelingen is meestal dat de bus op het tijdstip aankomt dat aangegeven is. Te laat kan gebeuren, maar te vroeg? Vervolgens kwam ik zelf tien minuten te laat bij het college, waar ik een gloeiende hekel aan heb. Ik ben liever een half uur eerder op locatie dan vijf minuten te laat. Bovendien was het een patiëntcollege en dan vind ik het lullig om ruim na begin naar binnen te komen.

’s Avonds probeerde ik nog het een en ander aan mijn blog te veranderen en dat dreigde even ENORM fout te gaan. Mijn site was bijna verwijderd doordat ik simpelweg een paar widgets verplaatste en een andere thema wilde proberen. Ik moest op een gegeven moment ineens alles weer opnieuw instellen en ik hoop dat het er inmiddels weer een beetje snor uitziet. Ik heb ook maar even een back up gemaakt, voordat alles echt in de soep loopt.

Dinsdag 8 november

O nee, waarom is het zo koud? Nou ja, het is ergens wel logisch. Ik heb in ieder geval mijn sjaal ruim tien uur lang non stop om mijn nek gehad, anders ging het echt niet meer. Zal ik ook mijn oorwarmers tevoorschijn halen of is dat toch iets te definitief? Dikkere winterjas? Ik weet het nog even niet.

Op school tuurde ik twee uur lang door een microscoop naar cellen van de luchtwegen en het verteringsstelsel en mijn ogen vonden er niets aan. Mijn wimpers zitten sowieso in de weg en op een gegeven moment krijg ik hoofdpijn van het lange staren. Hoofdpijn werd hoofdpijn plus misselijkheid en toen stopte ik maar, het was ten slotte bijna tijd en ik moest nog een reisje met de hobbelbus overleven. Ik moet wel zeggen dat ik preparaten vaak erg mooi vind. De meesten hebben een roze/paars/blauwe kleur door de Azan, dat goedje hecht goed aan bepaalde cellen en onderdelen waardoor je alles goed van elkaar kunt onderscheiden.

Woensdag 9 november

Motivatie! Ik ging tweeënhalf uur eerder naar school om te leren in de bibliotheek. Gewapend met drie boeken, mijn laptop en lunch ging ik op mijn favoriete plekje zitten en vatte de leerstof van twee van de drie boeken samen. Toch best netjes dacht ik zo. Het derde boek was ook mijn minst favoriete onderwerp, biochemie. Moleculen zijn voor mij te klein om te willen begrijpen. Met een beetje elektronenmicroscoop zijn eiwitten en dergelijke nog zichtbaar, hoewel het dan al heel pixelig en vaag is, maar iets als ATP kun je niet zien of aanraken. Het is wel een broodnodig molecuul trouwens, het geeft alle lichaamscellen energie om praktisch alles te doen. Geen leven zonder ATP dus. Dat wil trouwens niet zeggen dat ik het een leuk ding vind.

Donderdag 10 november

Waarom ben ik productiever op dagen waarop ik wel naar school moet? Ik heb op een thuisdag echt zeeën van tijd (ik moest wel mijn bed, twee konijnenhokken en de parkietenkooi schoonmaken) en toch kreeg ik minder voor elkaar dan dat ik anderhalf uur niet kan gebruiken door de reistijd.

Vrijdag 11 november

De dag begon vroeg en duurde lang. Studiegenoot claimde mijn schouder om op uit te rusten, ik tekende een vreemdsoortig wezen in mijn schrift tijdens college. Ik let normaal wel gewoon op, maar als het echt niet gaat maak ik er gewoon een ontspannen moment van, zodat ik thuis mijn energie kan gebruiken om te leren. Dat ging trouwens verrassend goed, ’s avonds heb ik in twee uur meer gedaan dan in de hele dag. Ik snap mijn logica niet.

Zaterdag 12 november

Ik kan niet zeggen dat er heel veel bijzonders gebeurde vandaag. Hoewel, ik kocht een cadeautje voor mijn zus en toen ik met een enorme glazen vaas + inhoud buiten stond, besefte ik me pas dat ik met de fiets naar mijn werk was gegaan. Oeps. Ik had ook geen papier om de vaas gedaan, dus ik bedacht een constructie met een openstaande tas en een sjaal. Het cadeau heeft het gelukkig overleefd. Goede leer voor de volgende keer: denk na over het transportmiddel. Ik zie het echt voor me dat ik in de toekomst meubels ga kopen bij de Ikea en me pas op de parkeerplaats bedenk dat ik op de fiets ben.

met-handschoenen-leren

De rest van de dag heb ik geleerd, wat een koude bedoening was. Ik zat met vingerloze handschoenen en een fleecedeken op mijn kamer biochemie samen te vatten en ik begon mezelf steeds sterker af te vragen of het sociaal onacceptabel zou zijn om met dekentje en al naar mijn werk te gaan. Het was inmiddels al donker en nog kouder, dus ik vond dat ik wel een goed excuus had. Uiteindelijk is het alsnog niet gebeurd.

Fancy medisch woord feitje van de week

Je bent waarschijnlijk gewend om een gek woord uit het artsenjargon te vinden. Deze keer leek het me leuk om een feitje erin te gooien. Je denkt er waarschijnlijk niet bij na, maar wist je dat je maag, longen, slokdarm, keel, mond en darmen de buitenkant van je lichaam zijn? Ze staan immers in contact met de buitenwereld en zijn niet, zoals bijvoorbeeld je bloedvaten, afgesloten. Je kunt je mond dan wel dicht doen, maar het is toch een directe verbinding. De opbouw van de celwand van eerdergenoemde lichaamsdelen komt trouwens ook heel erg overeen met die van de huid. Gek hè?

3 thoughts on “Dit was week #45 ~ Wijze raad, blogproblemen en naar cellen turen”

  1. Ja, kom maar op met meer van die medische feitjes! Leuk! En qua het veranderen van themes, ik maak altijd eerst een backup en roep voor de ingewikkelde dingen altijd hulp in.

    Like

Geef een reactie

