Tips

De beste tips ooit

de-beste-tips-ooit

Soms hoor, leer of ontdek je dingen die gewoon zo handig zijn, dat het net is alsof het niet zo had kunnen zijn. Alsof een reclame ineens wél gelijk had. In de bus bedacht ik dat ik inmiddels een aantal van die tips ken en die wil ik graag met jullie delen.

Zweetgeur na het douchen?

Het idee van douchen is dat je schoon wordt en fris ruikt. Ondanks zorgvuldig schrobben (wat overigens juist niet goed voor je is) kan het zijn dat je alsnog een zweetgeur ruikt. Wat hier heel goed tegen werkt, is een blok zeep. Zeep is normaal gesproken de grootst mogelijke rommel, want het droogt je huid enorm uit. Echter, als je alleen onder je oksels een blok zeep gebruikt, zul je geen zweetgeur meer ruiken na het douchen. Ik kan het niet aanraden om dit dagelijks te doen, daarvoor is zeep gewoon te agressief. Nu zul je vast ook niet meer naar zweet ruiken als je geen huid hebt. Hm. Bonustip: vermijd zeep als je een droge huid heb of die juist wilt voorkomen.

Tijdgebrek ’s ochtends?

Ik doe als het even kan ALLES ’s avonds. Lunch klaarmaken, tas vullen, douchen, kleding klaarleggen (ook ondergoed en sokken, scheelt zoeken), OV checken en alle andere dingen die ik anders in de ochtend zou moeten doen. Het enige wat ik dan nog wel moet doen, is ontbijt klaarmaken en mijn parkieten, konijnen en kat eten geven. Het ontbijt klaarmaken zou eventueel ook nog ’s avonds kunnen, bijvoorbeeld als je havermout eet.

Hoofdpijn voorin/achter je ogen?

Dit heeft 9/10 keer te maken met slecht slapen. Slecht slapen betekent niet zo zeer dat je langer moet slapen, het kan ook zijn dat je niet diep genoeg slaapt. De oorzaak hiervan is voor iedereen anders, maar het is zeker zinvol om te kijken of er een relatie is tussen het aantal uren dat je echt hebt geslapen (dus niet wanneer je in bed bent gaan liggen en wanneer je er weer uit ging) en wanneer je hoofdpijn hebt.

Moeite met inslapen?

Op bed liggen en niet in slaap vallen is iets waar ik eigenlijk nooit zoveel last van heb, wat dat betreft ben ik een beetje verwend. Wanneer het te warm is of als ik veel aan mijn hoofd heb, lukt het niet om snel in slaap te vallen. In een uitgebreide yogasessie heb ik geen zin, dus ik ging op zoek naar iets simpels. Het volgende klinkt misschien heel gek, maar het werkt heel goed voor mij. Ga in een comfortabele houding liggen, zorg dan ook voor een goed kussen en matras. Op je rug werkt het beste voor deze oefening. Begin met het aanspannen van je tenen. Doe dit zo hard mogelijk als je kunt, probeer het in ieder geval vijf seconden vol te houden en ontspan daarna. Vervolgens span je je voeten, kuiten, knieën enzovoorts aan. Als je je borstkas gehad hebt, begin je met je vingers en werk je via je armen omhoog tot je schouders. Waarschijnlijk lukt het in eerste instantie niet om bepaalde spieren te controleren, zoals je knieën, maar probeer alles aan te spannen dat lukt. Meestal ben ik al in slaap gevallen voordat ik aan mijn armen begin.

Last van beeldscherm?

Een scherm straalt veel blauw licht uit en daar kun je last van hebben, denk bijvoorbeeld aan slecht in slaap vallen of pijnlijke ogen nadat je een tijdje naar een scherm hebt gekeken. Een handig programma hiervoor is f.lux. Je kunt het zowel op je telefoon als op een laptop of PC downloaden. Het programma werkt met het schema van natuurlijk licht, daarom moet je ook je locatie instellen. Als het buiten gewoon dag is, gebeurt er niets. Wanneer het schemert, filtert f.lux al wat blauw licht weg en dat wordt steeds meer naarmate de zon ondergaat. Het beeld krijgt daardoor een wat rood/oranje tint, zodat je geen last meer hebt van al dat irriterende licht.

Steeds honger?

Dit overkomt mij nogal vaak, vooral als ik op school zit. Dat is in ieder geval stap 1: vraag jezelf af wanneer je graag wilt eten. Stap 2 is dat je daar iets mee doet. Heb je trek als je niets te doen hebt? Dan is het verveling, oftewel ga iets doen. Heb je trek terwijl je net gegeten hebt? Je hersenen hebben dan nog niet door dat er al voedsel is, wacht dus nog minstens een half uur. Het kan ook zijn dat je niet genoeg hebt gegeten. Zie dat niet als excuus om de koelkast leeg te halen. Als je maag echt irritant rommelt, kun je beter gewoon iets van komkommer, cherrytomaatjes, wortels, paprika, fruit, rijstwafels of iets anders lichts eten dat toch vezels bevat. Water werkt wel, maar vezels zorgen voor het volle gevoel en water bevat precies geen vezels (stel je voor, water met vezels… brokjeswater, ieuw). Als je te weinig gedronken hebt op die dag werkt water wel, je hersenen snappen het verschil tussen honger en dorst niet.

Misschien dat hier ooit nog een deel 2 van komt, terwijl ik dit schreef plopten er allemaal extra ideeën op. Heb je zelf een tip? Laat het achter in de comments, dan kan ik hem in een volgend deel delen voor de rest van de wereld.

x Iris

2 thoughts on “De beste tips ooit”

  1. Inderdaad handige tips. Zo vervelend wanneer je maag begint te grommelen op een stil moment. Ik probeer het altijd op te lossen met water maar dat lukt niet altijd. Zulke kleine snacks moet ik maar eens proberen dan :)

    Like

Geef een reactie

