Recepten

Bananenbrood

bananenbrood1

Het is gezonder dan taart of cake en het smaakt heerlijk: bananenbrood. Het is lekker zoet en zacht, terwijl er helemaal geen boter of suiker aan te pas komt. Ik maakte het in eerste instantie volgens een recept van Uit Pauline’s Keuken. Nu bedacht ik me pas dat ik eigenlijk dat hele recept niet erg heb aangehouden (ik kan geen recepten volgen, te eigenwijs), dus hierbij mijn versie. Eet smakelijk alvast!

Ingrediënten

  • 4 wat kleinere of 3 grote, zachte bananen, bijvoorbeeld degene met bruine vlekjes
  • 3 eieren
  • 150 gram bloem met een kwart zakje bakpoeder (of 150 gram zelfrijzend bakmeel)
  • 75 gram gedroogde abrikozen en/of pruimen
  • 1 el honing
  • Eventueel:
    • Stukjes pure chocolade (hagelslag werkt ook)
    • Gehakte nootjes, ongezouten
    • Rozijnen
    • Extra gedroogd fruit, in stukjes gehakt

Met amandelmeel is dit recept in principe glutenvrij, maar dat ligt natuurlijk ook aan de extra toevoegingen. De honing zou je weg kunnen laten, ik vind het zonder ook al zoet genoeg.

bananenbrood2

Wat moet je doen?

  1. Verwarm een oven voor op 175 ºC.
  2. Mix de bananen, eieren, honing en het gedroogde fruit tot een glad mengsel. Een staafmixer of blender werkt het beste.
  3. Roer of mix de bloem met bakpoeder erdoorheen.
  4. Voeg alle extra dingen toe. Ik koos voor een flinke hand gehakte noten met een handje rozijnen. Ik wilde graag chocolade erin verwerken en gebruikte daarvoor hagelslag. Dit proefde ik uiteindelijk zo goed als totaal niet terug. Meer dan drie handjes extra dingen werkt niet zo goed, dan valt het makkelijk uit elkaar.
  5. Vet een cakevorm in, 20-23 cm geeft het meest logische resultaat. Kleiner kan vast ook wel, het wordt toch niet zo hoog.
  6. Bak 50 minuten en eet het warm, lauw of koud. Een warm bananenbrood valt wel makkelijk uit elkaar als je het snel uit de vorm wilt halen. Ik liet de boel afkoelen en vroor het in plakjes in. Eerlijk: zelfs bevroren is het nog lekker!
4 thoughts on “Bananenbrood”

Geef een reactie

